Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Заклад дошкільної освіти №39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської обл.

П'ЯТНИЦЯ 25.09.20.СНІДАНОК: Суп молочний пшеничний, булка з маслом і твердим сиром, кава з молоком ОБІД: Суп квасолевий, хліб, біфштекс натуральний, рис відкидний з маслом, салат моркв'яний, напій ПОЛУДЕНОК: Молоко, печиво ВЕЧЕРЯ: Омлет натуральний, хліб, макарони з маслом, буряк відварний,чай

Заклад ЗДО №39 м.Ужгорода з 2016н.р. впроваджує в освітній процес з дітьми регіональну програму міжкультурної освіти освіти дітей дошкільного віку “Український віночок. Закарпаття”.  Результатом роботи закладу є розроблений тематичний тиждень “Народності Закарпаття”, який проводиться під час тематичного блоку ” Закарпаття – мій рідний край”.

презентація до заняття Дружба єднає нас.

Конспект заняття для дітей старшого дошкільного віку

на тему « Дружба єднає нас »

програма « Культура добросусідства»

вихователь Старикова Н.Р., вихователь-методист”

Програмовий зміст:

Формувати у дітей усвідомлення того, що земля спільна домівка народів світу, що люди складаються в народи, які живуть на певній території (країні), мають свою мову, культуру, традиції, уточнювати, що всі діти різні і не схожі між собою, але між ними багато спільного;  розширювати уявлення  дітей про дружбу,  товаришування, дружні взаємини між людьми;  продовжувати знайомити із традиціями угорського народу, (національною лялькою).

Розвивати свідоме прагнення жити в мирі з представниками інших націй, усвідомлювати важливість мирного співіснування.

Виховувати толерантність, патріотизм ,ввічливість, почуття товариша, бажання прийти на допомогу другові. , вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність і небайдужість.

Матеріал : презентація за змістом заняття, відеоролик « Будапешт- столиця Угорщини», матеріал для малювання.

Хід заняття:

Вихователь :Станемо всі рівненько,

Усміхнемося гарненько,

Повернімося до гостей,

Скажемо всім їм «Добрий день!»

Ми вам зичимо здоров’я і добра,

А тепер до роботи пора!

Подивіться до нас в гості завітав Журавлик. А як ви думаєте чому? (відповіді дітей)

Облітав журавель

Сто морів сто земель.

Обходив, облітав ,

В наш садочок завітав.

Залетів він до малят

До маленьких «журавлят».

«Журавлята» всім розкажуть,

Ще й на глобусі покажуть,

Де живуть, та як зростають

У чудовім дитсадку.

Про перлину Україну

Нашу землю чарівну. (обробка вірша вихователем)

Подивіться і скажіть, що це в мене у руках.

(Глобус)

Є в системі Сонячній

Планета, що зветься Земля.

Я знаю, що кращої від неї

Ніде нема.

Річки й озера синії,

Гори, ліси й моря —

Серед усіх найкраща

Планета моя — Земля!

Єднає нас, людей планета

Яка у Всесвіті одна                          

І той хто близько ,чи далеко

Тобі мов брат або сестра.

На планеті живе багато людей, дітей різних національностей. І якщо ми хочемо знайти когось, або де він живе (місто, державу) нам необхідний глобус або карта.

На глобусі знайдемо нашу Батьківщину-Україну.

З якими державами межує наша Україна? (Угорщина, Словаччина, Румунія, Польща…)

А хто з вас бував за кордоном ? Де? Чи сподобалось вам за кордоном? Мені також.

За якими ознаками можна впізнати Українця? ( за мовою, вишиванках, українських віночках, вишитих рушниках…..).

“Хто ти є, хлопчино? – Я – козак! – А по крові? – Українець! – Чи ти маєш певний знак? – Так, тризуб і прапор жовто-синій.

Загадка:

Замість  справжньої  дитини є у кожної  дівчини.

Її пестять, одягають, Спати ввечорі вкладають.

І годують її смачно — дуже  мамі вона вдячна!                   (лялька)

Я подобаюсь дівчаткам,

Гарні маю оченятка,

Пишні коси, личко гоже —

На дівчаток дуже схожа! (Лялька.)

У нас в гостях також є лялька, яка приїхала до нас з Угорщини.

А  звати її Ілонка.

А чим вона відрізняється від нашої української ляльки? (одягом)

Давайте пригадаємо у що одягнена україночка?

Хтось будь-ласка вийдіть та одягніть нашу лялечку в український одяг називаючи правильно назву речей.

(вишиванка, спідничка або сукня,   кожушок, чобітки, віночок)

А угорська лялечка одягнена: штанці, білу сорочечку,

плісеровану  пишну сукню  яка оздоблена мереживом або у нас кажуть чіпкою або кружевом. На голові замість віночка кокошник, який теж прикрашений мереживом та намистом.

Зверніть увагу на національний одяг угорців. Це обов’язково пишні сукні ,фартушки оздоблені мереживом, а на голові гарні кокошники зроблені із намиста .Угорці дуже гарно вишивають, прикрашають свій одяг…

У нас у групі є теж діти які знають угорську мову та одягнені сьогодні в угорські костюми.

Декламування дітьми віршів на угорській мові.(вихователь переводить зміст вірша)

А чи дружимо ми з цими дітками? Чи не ображаємо ми їх у групі?

Що неохідно знати  щоб стати справжнім другом?

Щоб стати справжнім другом, потрібно дотримуватись певних правил:

–         бути добрим; бути щедрим;

–         бути привітним і веселим;

–         нікого не ображати;

–         завжди допомагати

  • частіше посміхатися;
  • розповідати другові про себе;
  • називати друга на ім’я;
  • вміти вислухати свого друга, не перебиваючи його;
  • поводитися зі своїм другом так, як би ти хотів, щоб поводилися з тобою;
  • не ображати друга,не називати на прізвисько.

–        Молодці, відповіли правильно, саме так повинні вести себе справжні друзі.

Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли разом їм цікаво, весело ; коли люди не сваряться, не ображають один одного; коли завжди допомагають, особливо в біді,  вміють пробачати.

У нашому садку всі дружать між собою незалежно на якій мові розмовляємо.

«Журавлик» – дитсадок,

Він виховує діток,

Один одного любить,І з природою дружить.

Малесеньких не ображати,

Старшим всім допомагати – так навчає всіх діток

«Журавлик» дитсадок.

Фізкультхвилинка «Дружба»:

Діти стають парами, обличчям один до одного і промовляють:

Я- твій друг, і ти – мій друг (показують один на одного)

І навколо друзі (розводять руками)  !

В мене – ніс і в тебе –  ніс(торкаються спочатку свого носика, а потім товариша)

Плеснемо в долоні(плескають в долоні)!

В мене –  щічки, в тебе – щічки (погладжують щічки свої, а потім товариша)

Гарні та гладенькі!

Я – твій друг, і ти – мій друг!

Друзі ми рідненькі! (обіймаються)

А наша лялечка Ілона теж має друзів в Угорщині. Зараз ми з ними познайомимось. В угорців імена трохи схожі на наші.                           

Угорські імена дівчат:

Ілонка, Моріка , Моргіта, Моніка Ондріка, Юлішка, Дьордіка, Гобіка, Еріка, Ержіка.

Угорські  імена   хлопців:

            Дюріко –Юра

           Іштванко -Піштике –Степан

          Фері-Федя ,Гобі-Габріел, Берті, Міклош

Бабуся та дідусь нашої лялечки.

Мама, а також братик із сестричкою.

А чи знаєте ви як буде звучати мама на угорській мові?

Мама-оню, онюці, онюко

Тато-опу

Привіт-сійо

Добрий день-(йоу нопут ківанок).

Запропонувати  дітям прикрасити одяг (фартушок, рукава на платті, смужку на шапочці ) фломастером.

Вихователь:

Чи сподобалось вам заняття? Я задоволена вами. Я дуже рада, що ми вміємо дружити, поважати один одного незалежно на якій мові ми спілкуємось.

презентація Ознайомлення із традиціями та культурою словаків

КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ

із ознайомлення дітей з довкіллям

для дітей старшого дошкільного віку

вихователь Бецанич Г.С.

                Тема     «Закарпаття – наш спільний дім»

Мета :Формувати в дітей уявлення про інші нації та народності, які  проживають на Закарпатті . Розширити та уточнити    уявлення дітей про культуру взаємин з людьми інших національностей Закарпаття. Підтримувати інтерес до інших країн, їх культури, традицій, мови, національний костюм, ігри дітей та народний фольклор. Допомогти дітям в оволодінні елементарними навичками мовного спілкування в умовах близькоспорідненого мовного середовища.

Розвивати відчуття належності до місця народження та проживання. Виховувати миролюбність, толерантність.

Матеріал:

Презентація, костюми: українські, словацькі, лялька в словацькому національному костюмі, грамзапис словацької народної пісні «Танцуй…»,відеофільм про Словаччину.

        Хід заняття :                           

Привітання

Вихователь :Ми з вами гостинні, щирі Українці, тому до нас завітало багато гостей . Країна в якій ми живемо називається – як ? \Україна\. А зараз почитаємо вірш про нашу чудову Україну(вірш «Мій край чудовий – Україна)…(додаток).

Вихователь : Що означає вислів «колоритного народу»?

Відповіді дітей (у нас живуть багато різних народів: словаки ,румуни,угорці,росіяни,німці,а найбільше – Українців).

Вихователь : Чому так багато ви вважаєте?

Відповіді дітей (близько кордони).

Вихователь : А яка країна територіально до нас найближча?

Відповідь( Словаччина).

Вихователь : Хто з вас у Словаччині і що цікавого там бачили?

А, можливо , хтось має там і родичів?

Відповіді дітей.

Вихователь :  У нас з словаками є багато спільного, але й чимало відмінностей

До прикладу ,порівняймо національні костюми українців та словаків.

Виходять діти в костюмах.

Порівняння:

Назви у словацьких жіночому та чоловічому костюмах.

Жіночий:

  • Rukavce (сорочка)
  • Lajblic(жилет )
  • Sukna(спідниця)
  • Zastera(фартух)
  • Kozene cizmy(шкіряні чоботи)
  • Cepiec(головний уб. )
  • Kosela(сорочка)
  • Gate(штани)
  • Lajbic(жилет)

Вихователь : Мова також відрізняється, але є багато подібних слів. Давайте пограємо в гру «перекладачі». Я називатиму слова словацькою мовою , а ви спробуєте перекласти українською.

  • Mile deti – милі діти
  • Cokolada – шоколад
  • Malina – малина
  • Mamicka -мама
  • Ocko – тато
  • Babicka -= бабуся
  • Male – velke мале-велике

Вихователь :  А зараз Максим розповість віршик словацькою мовою , а ми спробуємо здогадатися, про що  в ньому йдеться. До речі, Максим відвідує гурток  з вивчення словацької мови.

Вихователь : Імена словацькі та українські також подібні. Я назву найпоширеніші словацькі, а ви скажіть , чи такі імена є у нас?

  • Злата, Івета, Зузанна, Катка, Анічка, Софія, Зденик, Ярек, Томаш, Міхал, Ян.

Вихователь : А чи знаєте як словацькою звучить слово «Дитячий садок»?» \Школка\.  Діти в дитсадках  Словаччини також полюбляють гратися в рухливі ігри. Ми з вами розучили одну з таких «Іде,іде влачек»  До речі,  що таке влачік ?

\ діти граються в гру\

Вихователь : Гарно ми погралися і подивіться: до нас завітала гостя із Словаччини, котра хоче показати деякі особливості  її рідного краю

(Показ презентація  Словаччина та відео)

Вихователь : Які свята ми скоро відзначатимемо?(Відповідь дітей- свято Миколая, Новий рік, Різдво).

  • Такі самі свята відзначають у Словаччині, лиш на два тижні скоріше. Подивіться, як у них прикрашені будинки,магазини,ялинки! \ презентація

Вірш  «pro vianoce «

  • А сьогодні всі словаки відзначають чарівне свято Миколая – Мікулаш
  • (картинка- презентація)
  • вірш
  • . Яким дітям Святий Миколай приносить подарунки? Зараз пропоную вам закрити міцно очі і коли скажу відкрийте

(Сюрпризний момент)

Підсумок:

  • чи сподобалося вам заняття – подорож до сусідньої Словаччини? Що саме?
  • Відповіді дітей

 

Презентація Ознайомлення з традиціями Румунів

 

    КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ

із ознайомлення дітей з довкіллям

для дітей старшого дошкільного віку

вихователь Стець Г.П., вища категрія, “вихователь-методист”

Тема:Ознайомлення з культурою та традиціями румунів,які проживають на Закарпатті

    Мета : Формувати у дітей уявлення про те, що наш край Закарпаття- багатонаціональний. Тут проживають угорці, словаки, румуни роми, росіяни. Познайомити з культурою та традиціями румунів, які проживають на Закарпатті: національні страви, мову,національний костюм, національна лялька тощо. Познайомити із державою , де масово проживають румуни -Румунією. Розвивати пізнавальний інтерес до люде   й різних національностей. Виховувати толерантність, дружні взаємини між народами.

Матеріал:

презентація « Життя та традиції румунів»., відеоролик « Бухарест»

ХІД ЗАНЯТТЯ:

Вітання у колі: Наші діти в дитсадочку

Наче квіти у віночку.

Завели собі танок

Звеселили дитсадок.

Українська народна гра «Я віночок сплету»

Хлопчик та дівчинка в українському вбранні декламують вірш «Мій край»

Мій край чудовий – Україна                  Тут найдорожча рідна мова

Тут народились ти і я.                             Джерельцем радісним дзвенить

Тут над ставком верба й калина,            І ніжна пісня колискова,

Чарівна пісня солов’я.                             Чумацький шлях кудись зорить.

 

Я пишаюсь рідним краєм:                       Я пишаюсь краєм рідним

Виноградом, садом,гаєм,                        Хочу бути йому гідним

Горами і потічками,                                Оберегом родоводу

Родом тата, родом мами.                         Колоритного народу.

В. Діти хто може пояснити вислів «колоритний народ»?

– Це люди різних національностей,

Багатонаціональний народ: українці,росіяни,угорці словаки, роми….

Дидактична вправа «Хто де живе»

В Україні – українці

В Словакії – словаки,

В Угорщині – угорці,

В Румунії- румуни.

Сьогодні ми продовжимо говорити  про мешканців Закарпаття інших національностей, які проживають на Закарпатті. Про які національності ви вже дізналися ?

Сьогодні ви познайомитесь з румунами, які проживають на Закарпатті в селищі Солотвино, в Хусті та в м.Тячево.

Як і українці вони мають свій національний костюм, дуже яскравий різнобарвний та  оздоблений вишивкою. Давайте розглянемо його на презентації. Слайд №1,2.  Він відрізняється від українського ?     Порівняння українського та румунського національних костюмів Слайд №3.

А тепер послухайте, які цікаві імена у румунських дівчаток та хлопчиків.

Імена дітей Ada – Ада; Adam – Адам; Adela – Адела; Adelaida – Аделаїда; Adrian – Адріан; Adriana – Адріана; Agata – Аґата; Aglaia – Аґлая; Agripina – Агрипина; Albert – Альберт.  Слайд №4

Чи є такі назви у українських дітей ?

Тепер я вас познайомлю із народними промислами румунів.

  1. Різноманітна вишивка слайди № 5,6.

2.Румунське шнуркове мереживо. Слайд № 7,8.

3.Вироби із скла. Слайд № 9,10

Їх виготовляють склодуви. Це дуже клопітка, творча робота.

  1. Мозаїка. Слайд № 11,12.
  2. Вироби із металу Слайд № 13
  3. Килимарство Слайд № 14,15. Це виготовлення килимів людиною на спеціальних ткацьких верстатах.
  4. А також виготовляють румунські традиційні капелюшки. Слайд № 16

Як і український народ, румуни мають свої  національні традиції:

Колоритні та жваві народні танці. Найбільш любимий – Колушарі. Слайд № 17

Фестивалі масок Слайд № 18

Писанкарство \ виготовлення та розпис писанок\. Вони схожі на Закарпатські, але є ще і такі – вони називаються каруковані писанки – кольори  розмиті Слайд № 19

В Румунії є навіть  «пам’ятник писанці». Слайд № 20

До речі, в Україні теж є такі пам’ятники писанці : в м.Коломия, в  с.Братковичі на Львівщині та в  м.Києві.  Слайд № 21.

В Румунії традиційно святкують прихід весни. В березні дарують один одному саморобні ляльки із білих і червоних ниток- марцішори , що є символом любові і весни. Слайд № 22.

В Україні також є подібні ляльки- мотанки. Порівняння ляльок. Слайд № 23.

А також є   національна лялька . Слайд № 24,25

Порівняйте румунську національну ляльку з українською. Слайд № 26

Румуни мають також свої традиційні національні страви – це бануш, плечінда

Слайд № 27  та маківники. Хто з вас їв уже такі страви ?

Румунів у нашому Закарпатті є невелика кількість- у селищі Солотвино, м.Хуст та м.Тячів.

Найбільше румунів проживає у країні Румунія. Вона трохи менша за нашу Україну, має свою столицю – Бухарест.  Вона теж має свої державні символи – гімн,герб та прапор . Ось які вони. Слайд № 29.

Давайте порівняємо

прапор України з прапором Румунії. Слайд № 30.

Герб України та Румунії  Слайд № 31.

На закінчення я хочу показати вам відеофільм про країну Румунію.

\ показ відеофільму\.

 

 

Культура та традиції Ромів

КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ   із ознайомлення дітей з довкіллям

для дітей старшого дошкільного віку

за програмою «Культура добросусідства»

вихователь Запаринюк М.М., вища категорія

ТЕМА : Ознайомлення з історією,  культурою, традиціями ромів, які проживають на Закарпатті.

Мета :Формувати в дітей уявлення про  народність  яка  проживають на Закарпатті  – роми. Звернути увагу на  народні промисли та спосіб життя ромського населення.

Ознайомлення з основним символом ромського колориту –національним костюмом, національною лялькою, гербом та прапором, з ромськими казками, прислів’ями, приказками.

Виховувати інтерес та повагу до традицій та культури ромського населення,миролюбність.

 

Матеріал : Презентація Н.Фрішніч про життя ромського населення, казка «Пан та циган», відеоролик «Виступ циганського ансамблю».

Хід заняття :

– Діти, що в мене в руках ? Так, це глобус.

– А що таке глобус?

– А що зображено на глобусі ? ( країни,які забарвлені різними кольорами,моря і океани, як позначені блакитним кольором,…)

– А як називається наша країна ? ( покажіть її на глобусі).

– На нашій планеті живе дуже багато людей різних національностей і всі вони мають свою країну, де народилися і живуть. Від назви країни походить і назва національності. Наприклад , наша країна називається як ?….. а люди, які її населяють Як ?…….. Всі ви знаєте країну Угорщина, як називають людей ,які там проживають ?…. А в Словакії ?….. Румунії?….. Польщі ?….

Вихователь : Сьогодні я вам розкажу про людей,які своєї країни не мають, але живуть повсюди, у всіх країнах світу, навіть у нас в Ужгороді ви їх зустрічаєте І зветься цей народ роми або як їх в народі називають цигани. Ось вони .. СЛАЙД №3. Це дуже веселий співучий і талановитий народ. Ось послухайте легенду про нього.

  • Колись давно-давно, коли ще звірина і люди розмовляли однією мовою, вирішив Бог перевірити, як же живуть люди на новоствореній землі?
    • І побачив він, що є тут один народ: веселий, співучий, всі гарні чорноволосі, надзвичайно люблять тварин, і люблять жити не в хатах, а у невеликих наметах, що пересуваються на возах конями, і особливе ставлення у них до дітей і до пісень. Послухав Бог їх пісні, і так вони йому сподобалися, що вирішив він розповсюдити їх по всій землі, щоб всюди лунали вони і розвеселяли світ.. Тому живуть на всіх частинах землі роми, а піснями їх захоплюється уся земля.

Роми багато подорожували, співали та танцювали, показували вистави з ведмедями, СЛАЙД № 4,5,6,7.

Як і кожен народ цигани також мають свій національний костюм. Слайд № 9,10,11.

– Чи схожий він на наш український національний костюм ?

– Чим прикрашають голову дівчата ? ( квіткою), а жінки ? ( хусткою)

На шиї що у дівчат  ?( намисто) Воно таке ж як і в українському вбранні ?

Так воно зроблено із різнокольорових монет та кругів з металу. І найкраща частина одягу дівчини – це її сукня. Вона різнобарвна і дуже, дуже широка…

Так само і чоловічий костюм відрізняється від українського .СЛАЙД № 13,14,15.  Чим ?

Вихователь : Діти, як ви думаєте, як називається житло у ромів ?

Так у наших ромів, які проживають в Ужгороді – це дім. А в тих ромів які переїзджають із села до села,від міста до міста іх дім називаєть кибитка .Ось така. СЛАЙД № 18,19,20,21. Їх житло кибитка всередині встелено килимами, є ліжко,скриня, де зберігається одяг. Цю кибитку везуть коні.

 

У ромівзавжди було і є багато дітей, які так само як і ви люблять гратись.І в них також є іграшки СЛАЙД № 22- 25. Раніше батьки робили іграшки для своїх дітей ромів із дерева- коників, кибитку, з тканини- ляльок в національних ромських костюмах.

 

Вихователь : Доросле ромське населення заробляють гроші ворожінням  на руці та на картах.Слайд №  27.

Чоловіки завжди були добрими ковалями – кували плуги для орання землі, сокири.  СЛАЙД № 28-35. Також робили вози та підковували коні . СЛАЙД №36,37.

Жінки плетуть кошики та віники з лози та гілок дерев і продають їх на базарах та в селах. СЛАЙД № 38

Роми хоча країни не мають але гімн та прапор мають.

Як називається наш український прапор. А у ромів ось такий прапор СЛАЙД №39. Як ви думаєте що символізує синій колір на прапорі (небо). А зелений ? (трава,земля).  А на прапорі ще зображене колесо , воно символізує їх любов до подорожей, адже вони постійно переїзджають з місця на місце. Кочують.

А ще в них є гімн. Ви знаєте, що гімн це величава музика чи пісня яка передає колорит того народу чий гімн. Як називається гімн України ? ( Ще не вмерла Україна». А ось гімн ромів називається «Джелем,джелем». Ось послухайте її.

Як ми маємо слухати гімн ? (стоячи і не говорити)  .

Підсумок.:

Про яку народність ми сьогодні говорили ? ( роми). Чи бачили ви ромів в нашому місті ? Чи ходять вони в таких національних костюмах щодня ?( ні).

Безперечно що ні. Це костюм для свят, виступів.

В нашому місті є багато ромів, вони проживають в мікрорайоні Радванка,. Мають свій дитячий садок та школу, де їх навчають на ромській мові та вивчають українську державну  мову. В нашому місті і на Закарпатті проживають росіяни, угорці, словаки, румуни, невелика кількість є і поляків, і євреїв так само є і роми. Всі ці діти вчать разом з своєю мовою і українську . бо вини всі діти України. І живуть вони всі у дружбі і в мирі.

 

 

 

 

 

                                   

 

 

 

 

Коментарі Вимкнено до Конспекти “Закарпаття -наш спільний дім” за програмою”Український віночок Закарпаття”