Заклад ЗДО №39 м.Ужгорода з 2016н.р. впроваджує в освітній процес з дітьми регіональну програму міжкультурної освіти освіти дітей дошкільного віку “Український віночок. Закарпаття”. Результатом роботи закладу є розроблений тематичний тиждень “Народності Закарпаття”, який проводиться під час тематичного блоку ” Закарпаття – мій рідний край”.
презентація до заняття Дружба єднає нас.
Конспект заняття для дітей старшого дошкільного віку
на тему « Дружба єднає нас »
програма « Культура добросусідства»
вихователь Старикова Н.Р., вихователь-методист”
Програмовий зміст:
Формувати у дітей усвідомлення того, що земля спільна домівка народів світу, що люди складаються в народи, які живуть на певній території (країні), мають свою мову, культуру, традиції, уточнювати, що всі діти різні і не схожі між собою, але між ними багато спільного; розширювати уявлення дітей про дружбу, товаришування, дружні взаємини між людьми; продовжувати знайомити із традиціями угорського народу, (національною лялькою).
Розвивати свідоме прагнення жити в мирі з представниками інших націй, усвідомлювати важливість мирного співіснування.
Виховувати толерантність, патріотизм ,ввічливість, почуття товариша, бажання прийти на допомогу другові. , вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність і небайдужість.
Матеріал : презентація за змістом заняття, відеоролик « Будапешт- столиця Угорщини», матеріал для малювання.
Хід заняття:
Вихователь :Станемо всі рівненько,
Усміхнемося гарненько,
Повернімося до гостей,
Скажемо всім їм «Добрий день!»
Ми вам зичимо здоров’я і добра,
А тепер до роботи пора!
Подивіться до нас в гості завітав Журавлик. А як ви думаєте чому? (відповіді дітей)
Облітав журавель
Сто морів сто земель.
Обходив, облітав ,
В наш садочок завітав.
Залетів він до малят
До маленьких «журавлят».
«Журавлята» всім розкажуть,
Ще й на глобусі покажуть,
Де живуть, та як зростають
У чудовім дитсадку.
Про перлину Україну
Нашу землю чарівну. (обробка вірша вихователем)
Подивіться і скажіть, що це в мене у руках.
(Глобус)
Є в системі Сонячній
Планета, що зветься Земля.
Я знаю, що кращої від неї
Ніде нема.
Річки й озера синії,
Гори, ліси й моря —
Серед усіх найкраща
Планета моя — Земля!
Єднає нас, людей планета
Яка у Всесвіті одна
І той хто близько ,чи далеко
Тобі мов брат або сестра.
На планеті живе багато людей, дітей різних національностей. І якщо ми хочемо знайти когось, або де він живе (місто, державу) нам необхідний глобус або карта.
На глобусі знайдемо нашу Батьківщину-Україну.
З якими державами межує наша Україна? (Угорщина, Словаччина, Румунія, Польща…)
А хто з вас бував за кордоном ? Де? Чи сподобалось вам за кордоном? Мені також.
За якими ознаками можна впізнати Українця? ( за мовою, вишиванках, українських віночках, вишитих рушниках…..).
“Хто ти є, хлопчино? – Я – козак! – А по крові? – Українець! – Чи ти маєш певний знак? – Так, тризуб і прапор жовто-синій.
Загадка:
Замість справжньої дитини є у кожної дівчини.
Її пестять, одягають, Спати ввечорі вкладають.
І годують її смачно — дуже мамі вона вдячна! (лялька)
Я подобаюсь дівчаткам,
Гарні маю оченятка,
Пишні коси, личко гоже —
На дівчаток дуже схожа! (Лялька.)
У нас в гостях також є лялька, яка приїхала до нас з Угорщини.
А звати її Ілонка.
А чим вона відрізняється від нашої української ляльки? (одягом)
Давайте пригадаємо у що одягнена україночка?
Хтось будь-ласка вийдіть та одягніть нашу лялечку в український одяг називаючи правильно назву речей.
(вишиванка, спідничка або сукня, кожушок, чобітки, віночок)
А угорська лялечка одягнена: штанці, білу сорочечку,
плісеровану пишну сукню яка оздоблена мереживом або у нас кажуть чіпкою або кружевом. На голові замість віночка кокошник, який теж прикрашений мереживом та намистом.
Зверніть увагу на національний одяг угорців. Це обов’язково пишні сукні ,фартушки оздоблені мереживом, а на голові гарні кокошники зроблені із намиста .Угорці дуже гарно вишивають, прикрашають свій одяг…
У нас у групі є теж діти які знають угорську мову та одягнені сьогодні в угорські костюми.
Декламування дітьми віршів на угорській мові.(вихователь переводить зміст вірша)
А чи дружимо ми з цими дітками? Чи не ображаємо ми їх у групі?
Що неохідно знати щоб стати справжнім другом?
Щоб стати справжнім другом, потрібно дотримуватись певних правил:
– бути добрим; бути щедрим;
– бути привітним і веселим;
– нікого не ображати;
– завжди допомагати
- частіше посміхатися;
- розповідати другові про себе;
- називати друга на ім’я;
- вміти вислухати свого друга, не перебиваючи його;
- поводитися зі своїм другом так, як би ти хотів, щоб поводилися з тобою;
- не ображати друга,не називати на прізвисько.
– Молодці, відповіли правильно, саме так повинні вести себе справжні друзі.
Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли разом їм цікаво, весело ; коли люди не сваряться, не ображають один одного; коли завжди допомагають, особливо в біді, вміють пробачати.
У нашому садку всі дружать між собою незалежно на якій мові розмовляємо.
«Журавлик» – дитсадок,
Він виховує діток,
Один одного любить,І з природою дружить.
Малесеньких не ображати,
Старшим всім допомагати – так навчає всіх діток
«Журавлик» дитсадок.
Фізкультхвилинка «Дружба»:
Діти стають парами, обличчям один до одного і промовляють:
Я- твій друг, і ти – мій друг (показують один на одного)
І навколо друзі (розводять руками) !
В мене – ніс і в тебе – ніс(торкаються спочатку свого носика, а потім товариша)
Плеснемо в долоні(плескають в долоні)!
В мене – щічки, в тебе – щічки (погладжують щічки свої, а потім товариша)
Гарні та гладенькі!
Я – твій друг, і ти – мій друг!
Друзі ми рідненькі! (обіймаються)
А наша лялечка Ілона теж має друзів в Угорщині. Зараз ми з ними познайомимось. В угорців імена трохи схожі на наші.
Угорські імена дівчат:
Ілонка, Моріка , Моргіта, Моніка Ондріка, Юлішка, Дьордіка, Гобіка, Еріка, Ержіка.
Угорські імена хлопців:
Дюріко –Юра
Іштванко -Піштике –Степан
Фері-Федя ,Гобі-Габріел, Берті, Міклош
Бабуся та дідусь нашої лялечки.
Мама, а також братик із сестричкою.
А чи знаєте ви як буде звучати мама на угорській мові?
Мама-оню, онюці, онюко
Тато-опу
Привіт-сійо
Добрий день-(йоу нопут ківанок).
Запропонувати дітям прикрасити одяг (фартушок, рукава на платті, смужку на шапочці ) фломастером.
Вихователь:
Чи сподобалось вам заняття? Я задоволена вами. Я дуже рада, що ми вміємо дружити, поважати один одного незалежно на якій мові ми спілкуємось.
презентація Ознайомлення із традиціями та культурою словаків
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ
із ознайомлення дітей з довкіллям
для дітей старшого дошкільного віку
вихователь Бецанич Г.С.
Тема «Закарпаття – наш спільний дім»
Мета :Формувати в дітей уявлення про інші нації та народності, які проживають на Закарпатті . Розширити та уточнити уявлення дітей про культуру взаємин з людьми інших національностей Закарпаття. Підтримувати інтерес до інших країн, їх культури, традицій, мови, національний костюм, ігри дітей та народний фольклор. Допомогти дітям в оволодінні елементарними навичками мовного спілкування в умовах близькоспорідненого мовного середовища.
Розвивати відчуття належності до місця народження та проживання. Виховувати миролюбність, толерантність.
Матеріал:
Презентація, костюми: українські, словацькі, лялька в словацькому національному костюмі, грамзапис словацької народної пісні «Танцуй…»,відеофільм про Словаччину.
Хід заняття :
Привітання
Вихователь :Ми з вами гостинні, щирі Українці, тому до нас завітало багато гостей . Країна в якій ми живемо називається – як ? \Україна\. А зараз почитаємо вірш про нашу чудову Україну(вірш «Мій край чудовий – Україна)…(додаток).
Вихователь : Що означає вислів «колоритного народу»?
Відповіді дітей (у нас живуть багато різних народів: словаки ,румуни,угорці,росіяни,німці,а найбільше – Українців).
Вихователь : Чому так багато ви вважаєте?
Відповіді дітей (близько кордони).
Вихователь : А яка країна територіально до нас найближча?
Відповідь( Словаччина).
Вихователь : Хто з вас у Словаччині і що цікавого там бачили?
А, можливо , хтось має там і родичів?
Відповіді дітей.
Вихователь : У нас з словаками є багато спільного, але й чимало відмінностей
До прикладу ,порівняймо національні костюми українців та словаків.
Виходять діти в костюмах.
Порівняння:
Назви у словацьких жіночому та чоловічому костюмах.
Жіночий:
- Rukavce (сорочка)
- Lajblic(жилет )
- Sukna(спідниця)
- Zastera(фартух)
- Kozene cizmy(шкіряні чоботи)
- Cepiec(головний уб. )
- Kosela(сорочка)
- Gate(штани)
- Lajbic(жилет)
Вихователь : Мова також відрізняється, але є багато подібних слів. Давайте пограємо в гру «перекладачі». Я називатиму слова словацькою мовою , а ви спробуєте перекласти українською.
- Mile deti – милі діти
- Cokolada – шоколад
- Malina – малина
- Mamicka -мама
- Ocko – тато
- Babicka -= бабуся
- Male – velke мале-велике
Вихователь : А зараз Максим розповість віршик словацькою мовою , а ми спробуємо здогадатися, про що в ньому йдеться. До речі, Максим відвідує гурток з вивчення словацької мови.
Вихователь : Імена словацькі та українські також подібні. Я назву найпоширеніші словацькі, а ви скажіть , чи такі імена є у нас?
- Злата, Івета, Зузанна, Катка, Анічка, Софія, Зденик, Ярек, Томаш, Міхал, Ян.
Вихователь : А чи знаєте як словацькою звучить слово «Дитячий садок»?» \Школка\. Діти в дитсадках Словаччини також полюбляють гратися в рухливі ігри. Ми з вами розучили одну з таких «Іде,іде влачек» До речі, що таке влачік ?
\ діти граються в гру\
Вихователь : Гарно ми погралися і подивіться: до нас завітала гостя із Словаччини, котра хоче показати деякі особливості її рідного краю
(Показ презентація Словаччина та відео)
Вихователь : Які свята ми скоро відзначатимемо?(Відповідь дітей- свято Миколая, Новий рік, Різдво).
- Такі самі свята відзначають у Словаччині, лиш на два тижні скоріше. Подивіться, як у них прикрашені будинки,магазини,ялинки! \ презентація
Вірш «pro vianoce «
- А сьогодні всі словаки відзначають чарівне свято Миколая – Мікулаш
- (картинка- презентація)
- вірш
- . Яким дітям Святий Миколай приносить подарунки? Зараз пропоную вам закрити міцно очі і коли скажу відкрийте
(Сюрпризний момент)
Підсумок:
- чи сподобалося вам заняття – подорож до сусідньої Словаччини? Що саме?
- Відповіді дітей
Презентація Ознайомлення з традиціями Румунів
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ
із ознайомлення дітей з довкіллям
для дітей старшого дошкільного віку
вихователь Стець Г.П., вища категрія, “вихователь-методист”
Тема:Ознайомлення з культурою та традиціями румунів,які проживають на Закарпатті
Мета : Формувати у дітей уявлення про те, що наш край Закарпаття- багатонаціональний. Тут проживають угорці, словаки, румуни роми, росіяни. Познайомити з культурою та традиціями румунів, які проживають на Закарпатті: національні страви, мову,національний костюм, національна лялька тощо. Познайомити із державою , де масово проживають румуни -Румунією. Розвивати пізнавальний інтерес до люде й різних національностей. Виховувати толерантність, дружні взаємини між народами.
Матеріал:
презентація « Життя та традиції румунів»., відеоролик « Бухарест»
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Вітання у колі: Наші діти в дитсадочку
Наче квіти у віночку.
Завели собі танок
Звеселили дитсадок.
Українська народна гра «Я віночок сплету»
Хлопчик та дівчинка в українському вбранні декламують вірш «Мій край»
Мій край чудовий – Україна Тут найдорожча рідна мова
Тут народились ти і я. Джерельцем радісним дзвенить
Тут над ставком верба й калина, І ніжна пісня колискова,
Чарівна пісня солов’я. Чумацький шлях кудись зорить.
Я пишаюсь рідним краєм: Я пишаюсь краєм рідним
Виноградом, садом,гаєм, Хочу бути йому гідним
Горами і потічками, Оберегом родоводу
Родом тата, родом мами. Колоритного народу.
В. Діти хто може пояснити вислів «колоритний народ»?
– Це люди різних національностей,
Багатонаціональний народ: українці,росіяни,угорці словаки, роми….
Дидактична вправа «Хто де живе»
В Україні – українці
В Словакії – словаки,
В Угорщині – угорці,
В Румунії- румуни.
Сьогодні ми продовжимо говорити про мешканців Закарпаття інших національностей, які проживають на Закарпатті. Про які національності ви вже дізналися ?
Сьогодні ви познайомитесь з румунами, які проживають на Закарпатті в селищі Солотвино, в Хусті та в м.Тячево.
Як і українці вони мають свій національний костюм, дуже яскравий різнобарвний та оздоблений вишивкою. Давайте розглянемо його на презентації. Слайд №1,2. Він відрізняється від українського ? Порівняння українського та румунського національних костюмів Слайд №3.
А тепер послухайте, які цікаві імена у румунських дівчаток та хлопчиків.
Імена дітей Ada – Ада; Adam – Адам; Adela – Адела; Adelaida – Аделаїда; Adrian – Адріан; Adriana – Адріана; Agata – Аґата; Aglaia – Аґлая; Agripina – Агрипина; Albert – Альберт. Слайд №4
Чи є такі назви у українських дітей ?
Тепер я вас познайомлю із народними промислами румунів.
- Різноманітна вишивка слайди № 5,6.
2.Румунське шнуркове мереживо. Слайд № 7,8.
3.Вироби із скла. Слайд № 9,10
Їх виготовляють склодуви. Це дуже клопітка, творча робота.
- Мозаїка. Слайд № 11,12.
- Вироби із металу Слайд № 13
- Килимарство Слайд № 14,15. Це виготовлення килимів людиною на спеціальних ткацьких верстатах.
- А також виготовляють румунські традиційні капелюшки. Слайд № 16
Як і український народ, румуни мають свої національні традиції:
Колоритні та жваві народні танці. Найбільш любимий – Колушарі. Слайд № 17
Фестивалі масок Слайд № 18
Писанкарство \ виготовлення та розпис писанок\. Вони схожі на Закарпатські, але є ще і такі – вони називаються каруковані писанки – кольори розмиті Слайд № 19
В Румунії є навіть «пам’ятник писанці». Слайд № 20
До речі, в Україні теж є такі пам’ятники писанці : в м.Коломия, в с.Братковичі на Львівщині та в м.Києві. Слайд № 21.
В Румунії традиційно святкують прихід весни. В березні дарують один одному саморобні ляльки із білих і червоних ниток- марцішори , що є символом любові і весни. Слайд № 22.
В Україні також є подібні ляльки- мотанки. Порівняння ляльок. Слайд № 23.
А також є національна лялька . Слайд № 24,25
Порівняйте румунську національну ляльку з українською. Слайд № 26
Румуни мають також свої традиційні національні страви – це бануш, плечінда
Слайд № 27 та маківники. Хто з вас їв уже такі страви ?
Румунів у нашому Закарпатті є невелика кількість- у селищі Солотвино, м.Хуст та м.Тячів.
Найбільше румунів проживає у країні Румунія. Вона трохи менша за нашу Україну, має свою столицю – Бухарест. Вона теж має свої державні символи – гімн,герб та прапор . Ось які вони. Слайд № 29.
Давайте порівняємо
прапор України з прапором Румунії. Слайд № 30.
Герб України та Румунії Слайд № 31.
На закінчення я хочу показати вам відеофільм про країну Румунію.
\ показ відеофільму\.
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ із ознайомлення дітей з довкіллям
для дітей старшого дошкільного віку
за програмою «Культура добросусідства»
вихователь Запаринюк М.М., вища категорія
ТЕМА : Ознайомлення з історією, культурою, традиціями ромів, які проживають на Закарпатті.
Мета :Формувати в дітей уявлення про народність яка проживають на Закарпатті – роми. Звернути увагу на народні промисли та спосіб життя ромського населення.
Ознайомлення з основним символом ромського колориту –національним костюмом, національною лялькою, гербом та прапором, з ромськими казками, прислів’ями, приказками.
Виховувати інтерес та повагу до традицій та культури ромського населення,миролюбність.
Матеріал : Презентація Н.Фрішніч про життя ромського населення, казка «Пан та циган», відеоролик «Виступ циганського ансамблю».
Хід заняття :
– Діти, що в мене в руках ? Так, це глобус.
– А що таке глобус?
– А що зображено на глобусі ? ( країни,які забарвлені різними кольорами,моря і океани, як позначені блакитним кольором,…)
– А як називається наша країна ? ( покажіть її на глобусі).
– На нашій планеті живе дуже багато людей різних національностей і всі вони мають свою країну, де народилися і живуть. Від назви країни походить і назва національності. Наприклад , наша країна називається як ?….. а люди, які її населяють Як ?…….. Всі ви знаєте країну Угорщина, як називають людей ,які там проживають ?…. А в Словакії ?….. Румунії?….. Польщі ?….
Вихователь : Сьогодні я вам розкажу про людей,які своєї країни не мають, але живуть повсюди, у всіх країнах світу, навіть у нас в Ужгороді ви їх зустрічаєте І зветься цей народ роми або як їх в народі називають цигани. Ось вони .. СЛАЙД №3. Це дуже веселий співучий і талановитий народ. Ось послухайте легенду про нього.
- Колись давно-давно, коли ще звірина і люди розмовляли однією мовою, вирішив Бог перевірити, як же живуть люди на новоствореній землі?
- І побачив він, що є тут один народ: веселий, співучий, всі гарні чорноволосі, надзвичайно люблять тварин, і люблять жити не в хатах, а у невеликих наметах, що пересуваються на возах конями, і особливе ставлення у них до дітей і до пісень. Послухав Бог їх пісні, і так вони йому сподобалися, що вирішив він розповсюдити їх по всій землі, щоб всюди лунали вони і розвеселяли світ.. Тому живуть на всіх частинах землі роми, а піснями їх захоплюється уся земля.
Роми багато подорожували, співали та танцювали, показували вистави з ведмедями, СЛАЙД № 4,5,6,7.
Як і кожен народ цигани також мають свій національний костюм. Слайд № 9,10,11.
– Чи схожий він на наш український національний костюм ?
– Чим прикрашають голову дівчата ? ( квіткою), а жінки ? ( хусткою)
На шиї що у дівчат ?( намисто) Воно таке ж як і в українському вбранні ?
Так воно зроблено із різнокольорових монет та кругів з металу. І найкраща частина одягу дівчини – це її сукня. Вона різнобарвна і дуже, дуже широка…
Так само і чоловічий костюм відрізняється від українського .СЛАЙД № 13,14,15. Чим ?
Вихователь : Діти, як ви думаєте, як називається житло у ромів ?
Так у наших ромів, які проживають в Ужгороді – це дім. А в тих ромів які переїзджають із села до села,від міста до міста іх дім називаєть кибитка .Ось така. СЛАЙД № 18,19,20,21. Їх житло кибитка всередині встелено килимами, є ліжко,скриня, де зберігається одяг. Цю кибитку везуть коні.
У ромівзавжди було і є багато дітей, які так само як і ви люблять гратись.І в них також є іграшки СЛАЙД № 22- 25. Раніше батьки робили іграшки для своїх дітей ромів із дерева- коників, кибитку, з тканини- ляльок в національних ромських костюмах.
Вихователь : Доросле ромське населення заробляють гроші ворожінням на руці та на картах.Слайд № 27.
Чоловіки завжди були добрими ковалями – кували плуги для орання землі, сокири. СЛАЙД № 28-35. Також робили вози та підковували коні . СЛАЙД №36,37.
Жінки плетуть кошики та віники з лози та гілок дерев і продають їх на базарах та в селах. СЛАЙД № 38
Роми хоча країни не мають але гімн та прапор мають.
Як називається наш український прапор. А у ромів ось такий прапор СЛАЙД №39. Як ви думаєте що символізує синій колір на прапорі (небо). А зелений ? (трава,земля). А на прапорі ще зображене колесо , воно символізує їх любов до подорожей, адже вони постійно переїзджають з місця на місце. Кочують.
А ще в них є гімн. Ви знаєте, що гімн це величава музика чи пісня яка передає колорит того народу чий гімн. Як називається гімн України ? ( Ще не вмерла Україна». А ось гімн ромів називається «Джелем,джелем». Ось послухайте її.
Як ми маємо слухати гімн ? (стоячи і не говорити) .
Підсумок.:
Про яку народність ми сьогодні говорили ? ( роми). Чи бачили ви ромів в нашому місті ? Чи ходять вони в таких національних костюмах щодня ?( ні).
Безперечно що ні. Це костюм для свят, виступів.
В нашому місті є багато ромів, вони проживають в мікрорайоні Радванка,. Мають свій дитячий садок та школу, де їх навчають на ромській мові та вивчають українську державну мову. В нашому місті і на Закарпатті проживають росіяни, угорці, словаки, румуни, невелика кількість є і поляків, і євреїв так само є і роми. Всі ці діти вчать разом з своєю мовою і українську . бо вини всі діти України. І живуть вони всі у дружбі і в мирі.
Коментарі Вимкнено до Конспекти “Закарпаття -наш спільний дім” за програмою”Український віночок Закарпаття”