Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Дошкільний навчальний заклад № 39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської області

ЧЕТВЕР 18.01.2018 - СНІДАНОК: Сосиска відварна, суп молочний пшоняний, булка з маслом, чай ОБІД: Суп " селянський" з мучними кльоцками, хліб, голубці з м'ясом, сік фруктовий ПОЛУДЕНОК: Молоко, пісочний пиріг ВЕЧЕРЯ: Рибна котлета жарена, картопляне пюре з маслом, буряк відварний, хліб, чай
image_pdfimage_print

Проектування діяльності дітей старшого дошкільного віку «Природа навесні»

підготувала Запаринюк М.М., вихователь вищої категорії

 

МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

Перший день

 

Заняття:  Екскурсія до весняного парку.

Мета: вчити дітей виявляти сезонні зміни в природі; узагальнювати їх,помічати в навколишньому середовищі ознаки весни,ознайомити дітей зі змінами в житті перелітних птахів,формувати уявлення про їх звички, зміни в поведінці, виховувати дбайливе ставлення до птахів.

Матеріали: малюнки із зображеннями шпака, зозулі, ластівки, солов’я, предметні картки із зображенням ознак живої та неживої природи навесні, картки для вправи «Склади пташку».

 

Хід заняття

Психогімнастика (Птахи повертаються додому)

 

Дослідницька робота:

Вирушаємо до парку «відкривати прикмети весни.

– Давайте поглянемо одне на одного, на людей, які йдуть вулицею. Як змінився наш зовнішній вигляд у порівнянні з зимою? (відповіді дітей)

– Чому ми змінили одяг? (Бо стало тепліше). Отже, перша ознака весни – тепла погода.

– Сонце стало краще і довше зігрівати землю, дерева, кущі то що ж змінилося в довкіллі? (на деревах і кущах з’явилися бруньки, маленькі листочки, на землі – травичка)

– Яка друга  ознака весни? (відповіді дітей)

– Пригадайте, кого ми не могли знайти у траві пізньої осені і на початку зими? Давайте нахилимося до землі. Роздивіться, хто з’явився в молодій травичці? (комахи)

-Назвіть, яких комах ви знаєте?

Відгадайте загадку: Маленьке,червоненьке, в чорну цятку ще й по небу літає? (сонечко). Якого кольору сонечко? Отже, наступна прикмета весни – поява комах. Тепер погляньте навколо, куди подівся сніг, лід? (відповіді дітей)

Що з’явилось замість снігу та криги? (струмочки)

Струмочків багато, вони розтеклись далеко, щоб напоїти землю, щоб травичка росла, зеленіла, щоб був багатий урожай. Як ви думаєте, яка наступна прикмета весни? (відповіді дітей)

А якщо закрити оченята, які звуки ви можете почути?

Вихователь вислуховує відрповіді дітей, акцентуючи увагу на відповідях, пов’язаних зі співом птахів. Якщо діти не кажуть про це, то вихователь підводить х до такої відповіді.

Назвіть пташок, які зимують разом з нами. А хто скаже, які птахи повертаютьсядо нас із теплих країв навесні? (відповіді дітей)

Коли птахи повертаються, вони збирають тоненькі гілочки, пух, травичку. Як ви гадаєте, що вони збираються з цим робити? (відповіді дітей) Отже, яка наступна прикмета весни? (повертаються з теплих країв птахи, будують гнізда, висиджують пташенят)

 

Гра «Відгадай – розкажи»

Вправа виконується в груповій кімнаті.

Дітки, закрийте очі і уявіть, що ви знаходитесь у весняному лісі (можна використати аудіо запис співу птахів). Отже, що ви почули? (спів птахів)

За допомогою запитань вихователь з’ясовує, які знання про птахів мають діти, та подає нову інформацію.

Спробуйте відгадати, про якого птаха йде мова (вивішую на дошку малюнки із зображенням птахів).

У садочку понад тином,

Я зробив йому хатину,

Він навколо обдивився

Засміявся й поселився. (шпак)

 

Хто ж це? Які слова загадки вам підказали, що це шпак? (відповіді дітей). Уважно роздивіться шпака. Якого він кольору? (сірого). Як називається його домівка? (шпаківня). А про кого ця загадка?

З лісу в ліс перелітає,

Там, де сяде, там співає,

І кладе яєчка у чужі гніздечка. (зозуля)

 

Швидко скрізь  цей птах літав,

Безліч мушок поїдав,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (ластівка)

 

Рано-вранці ця пташина

заховалась в кущ калини

І веселу,запальну

Граєпісню чарівну. (соловейко)

 

Хто співає вранці? Так, соловейко. Розгляньте цю пташку. Ось ми і побачили птахів, які повертаються до нас весною. А де зараз живуть ці птахи? Хто готуєїм будиночки? (відповіді дітей)

Вихователь:

Птахи збирають сухі тоненькі гілочки і несутьїх хто на дерево, а хто під дах будинку – будувати гніздо. Зроблять гніздечко, ніби кошик, а збоку вхід залишать. Через вхід травички принесуть у дзьобиках, постелять м’яку підстилку, знесуть туди яєчка і сядуть пташенят висиджувати.

 

Гра «Кого не стало?»

Діти роздивляються малюнки та називають птахів, які повертаються до нас весною. Потім заплющують очі,  а вихователь знімає одну картинку з дошки.

Відкрийте очі, кого не вистачає? Гра повторюється 3-4 рази.

 

Фізкультхвилинка

Зажурились ластів’ята,

стало важко їм літати.

Затекли за зиму ніжки,

треба розім’ятись трішки.

Щоб відчути знову силу,

на зарядку прилетіли.

Ластівкам не до науки,

ох, давно вже терплять муки.

Затекли і ніжки, крила,

ластівчина зве до діла:

нумо, славні малюки, с

таньте струнко, мов грибки,

крила вгору піднімайте,

ними добре помахайте,

головою покрутіть,

ніжками подріботіть,

потім трошки покрутіться,

і спокійно зупиніться.

 

Гра «Відгадай-но»

Вихователь роздає картки із зображенням ознак живої та неживої природи навесні після чого зачитує рядки або загадки, де описуються ці ознаки. Та дитина, у якої є відповідна картка, підходить до вихователя.

Зійшли сніги, шумить вода, коли це буває? (навесні)

Взимку були голими, а навесні одяглися в зелене вбрання? (дерева,кущі)

 

Вправа «Склади пташку»

У конверті два малюнки із зображенням птахів розрізаних на кілька частин. Діти мають скласти з них пташку (цільну картину).

 

Підсумок заняття

  • Назвіть прикмети весни, які ви запам’ятали.
  • Які птахи прилітають до нас весною? (відповіді дітей)

 

Кінець заняття

На прогулянці – спостереження за станом живої природи.

Ігрова діяльність: рухливі ігри «не замочи ніг», «кіт та горобці»

Дидактичні ігри: «коли це буває?», «знайди маму».

Сюжетно-рольова гра «Сім’я», «Зоопарк»

Друга половина дня

Художня праця: виготовлення цільової картини. Діти малюють годівничку на  великому аркуші паперу, пташок, розфарбовують та вирізають їх, а потім приклеюють до малюнка з годівничкою.

Робота поза заняттями:

Розучування фізкультхвилинки «Ластівки».

Читання: Наталія Забіла «Ластівки».

Робота з батьками: разом з дітьми розглянути книжки про птахів, прочитати дітям цікаві факти про життя птахів з дитячої енциклопедії.

 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЕТАП

Другий день

 

Заняття: мовленнєве спілкування.

Тема: тварини весною.

Читання: Р. Кривченко «Хто чим дивує» (НКВ, с.42)

Мета: поширити уявлення дітей про характерні особливості сезонних змін у природі; розвивати вміння орієнтуватися в рослинному і тваринному світі, встановлювати природний ланцюжок, розвивати уяву, виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Матеріал: малюнки із зображеннями диких тварин, конверти з геометричними фігурами для вправи «Склади тварину», предметні картки «Рослини», «Гриби», «Ягоди», «Дикі тварини», «Свійські тварини», картки із зображеннями дорослих тварин і їх дитинчат. (Довкілля с.69)

 

Креативна діяльність педагога та дітей: прослухати вірш «Хто чим дивує» та провести дискусію, обговоривши запитання: тварини хочуть нас здивувати чи вони звикли так жити? Щоб відбулося, якби тварини спробували жити по-іншому?

Обговорити способи існування кожної тварини, звернути увагу на те, як варто вміти пристосовуватися до навколишнього середовища, навчитися виживати і перемагати.

 

Спостереження: за собакою, її поведінкою; визначити де вона живе, що їсть та чим вкрите тіло.

 

Ігорова діяльність:

Дидактичні ігри «Впізнай за описом», «Знайди маму», «Земля-повітря»

 

Рухливі ігри: «Мисливці та зайці», «Гуси та вовк»

 

Конструювання: зробимо будку для собаки (з паперу).

Друга половина дня

Самостійна художня діяльність: «Моя улюблена тварина»

 

Читання: «Хто як весну зустрічає» (Дивокрай, 2й том, с.121-122)

 

Розвиваюча гра «Якщо в лісі біда»

Діти розповідають даючи відповіді на запитання:

  • Що буде, якщо дерева навесні не розпустяться?
  • Якщо засохнуть всі лісові струмки?
  • Якщо не буде комах?
  • Якщо не буде ягід та грибів?
  • Якщо весь час ітимуть дощі?
  • Якщо взимку не буде снігу?

(завдання можна виконувати групами)

Розглядання та читання енциклопедії для дітей про тварин «Най най най»

 

Третій день

Заняття (комплексне):  мовленнєве спілкування, аплікація.

Тема: рослини весною

Читання: вірш А. Мястківського «Котики воркотики» (Довкілля, с.82)

Мета: познайомити дітей з першими весняними квітами (під сніжником, проліском, тюльпаном), вчити розпізнавати їх за зовнішнім виглядом, розвивати спостережливість, увагу, виховувати дбайливе ставлення до природи, вправляти у вживанні дієслів з префіксами, розширювати словник, закріпити назви частин рослин.

Матеріали: малюнки із зображенням квітів, картки для гри «Впізнай за описом», фланелеграф, картки квітів розрізані на чотири частини.

 

Спостереження: за рослинами у квітнику, дослідження питання, що потрібно рослинам для зростання (тепло, повітря, сонце, вода), як треба доглядати за квітами (поливати, розпушувати землю, звільняти від бур’янів.

 

Дидактичні ігри «Впізнай квітку», «Склади квітку», «Все переплуталось» (правильна послідовність розвитку рослини)

 

Аплікація: самостійне вирізання та наклеювання гілок та бруньок, виховання естетичного смаку та акуратності в роботі.

Друга половина дня

Ігорова діяльність: дидактична гра «Зміни слово» (утворення множини та родового відмінку: дощ, дощі, багато дощів; квітка, квіти, багато квітів), «Назви лагідно»

 

Рухливі ігри: «Горобчики та кіт», «Струмочок»

 

Розвиваюча гра: «Відгадай квітку»

Діти – бджілки, загадують улюблену квітку, вихователь ставить запитання про колір, коли розцвітає, де росте. Діти з іншої команди мають відгадати назву квітки.

 

Читання: О. Копиленко «Сон-квітка» (Дивокрай, с.120)

 

Креативна діяльність педагога та дітей: НКВ, с.58. Оповідання І. Сонечко «Як біла троянда стала рожевою». Дітям дається завдання оцінити вчинки Катрусі і Микити в оповіданні, придумати схожу розповідь, вибрати улюблений колір та розповісти про речі та предмети що мають цей колір.

 

Четвертий день

Заняття (комплексне): мовленнєве спілкування, математика

Тема: дикі тварини. Мешканці лісу  (Ознайомлення з природою та розвиток мовлення, с.73)

Кількісна та порядкова лічба, суміжні числа, геометричні фігури.

Мета: виховувати у дітей бажання знайомитися з життям диких тварин, вчити розуміти особливості пристосування тварин до умов середовища, збагачувати активний словник дітей вчити відгадувати загадки, відповідати на запитання та будувати описові розповіді. Вправляти у вживанні прийменників –під, -над, -біля, -за, -на.

Матеріали: малюнки з зображеннями диких тварин, іграшки.

З математики: продовжувати вправляти у кількісній числовій лічбі та лічби предметів, хаотично розміщених на площині. З’ясувати, що кількість не залежить від розташування, продовжувати співвідносити цифру з числом (кількістю предметів). Закріпити назви цифр. Продовжувати порівнювати предмети за висотою, вчити визначати геометричні фігури на дротик.

Матеріали: каси цифр, роздатковий матеріал для лічби, іграшки, об’ємні геометричні фігури.

 

Дидактичні ігри: «Полічи», «Коли це буває?», «Хто, де живе?», «Де, чия мама?»

 

Рухливі ігри: «Мисливці та зайці», «У ведмедя у бору»

 

Спостереження: за встановленням шпаківні, станом неба та хмарами, визначити стан погоди на день.

 

Загадка: на жердині хатинка, а в ній співає пташинка.

Друга половина дня

Індивідуальна робота: розглядання ілюстрацій із зображенням тварин, вчити розрізняти тварин в грі «Дикі-свійські»

Настільний театр «Рукавичка»

 

Читання: Г. Новіков «Хто, що їсть»

 

Креативна діяльність вихователя та дітей:

  • Послухати вірш і переказати його своїми словами.
  • Розповісти про тварин, про яких не йдеться у вірші.
  • Згадати, якими словами завершується вірш.
  • Запитання до дітей: а чи можна їсти багато шоколаду? Коли й де його можна їсти? Аргументуйте відповідь. (уранці тільки-но встали; перед борщем; після каші; перед сном; у театрі; у транспорті)

 

Дидактична гра «Корисно чи шкідливо»

Вихователь називає продукти (яблука, чіпси, горіхи, цукерки, йогурт, морква, кілограм шоколаду, десять порцій морозива, банани, млинці), діти плескають в долоні лише тоді, коли вони вважать ці продукти корисними для здоров’я.

П’ятий день

Заняття (комплексне): кругообіг води в природі

Читання: П. Куліш-Зіньків «Чи потрібен дощ?», загадки про дощ, скоромовка: у нас надворі погода розмокропогодилась (Вчимося мови, с.97)

Мета: вчити визначати властивості води, розвивати вміння визначати стан води, навчити слідкувати за кругообігом води, виховувати дбайливе ставлення до води, уточнити і розширити знання дітей про дощ, як явище неживої природи, ознайомитися з правилами поведінки в дощову погоду (Довкілля, с.93)

Матеріали: посібник «Кругообіг води в природі»

Роздатовий матеріал:  склянки з водою, фарби, цукор, сіль

Дослідницька робота: визначення прозорості води, смаку, запаху

 

Соціокультурний простір: діти пускають човники по калюжах, граються з парасольками.

 

Дидактичні ігри: «Залишайся сухим», «Не замочи ніг», «Кому потрібна вода»

 

Мовленнєвий розвиток: читання та заучування художніх творів про дощ, відгадування загадок, заучування прикмет про дощ.

 

Аналітична діяльність: діти розказують який дощ хороший, чи треба боятися дощу, як врятуватися від зливи.

 

Техніка безпеки: правили поводження під час зливи, громовиці

 

Художньо-естетична діяльність: відтворення явищ природи в малюнках та аплікаціях.

 

Продуктивна діяльність: виготовлення паперових човників.

Друга половина дня

Дидактична гра «Коли це буває» – явища неживої природи

Перегляд альбомів «Природа» та «Пори року»

 

Індивідуальна робота: закріплення вивченого вірша, скоромовки

 

Рухлива гра: «Струмочок»

Вивчення заклички К. Перелісної «Теплий дощик»

Дощику дрібненький, дощику дрібненький, просять тебе діти, поливай нам квіти, щоб було в садочку гарно, як у віночку!.

 

Шостий день

Заняття (комплексне): описуємо тварин та птахів

Мета: виховувати у  дітей бажання та вміння виявляти турботу про тварин і птахів. Розвивати спостережливість, допитливість. Вчити складати описові розповіді, будувати розповідь з використанням складнопідрядних речень, образних висловлювань, дотримуватися логічної послідовності, прагнути завершувати думку.

Продовжувати вправляти вправляти в узгодженні іменників з прикметниками у роді, числі і відмінку; вживати сполучники: тому що, через те що, бо. Збагачувати словник назвами птахів і тварин.

Матеріал: предметні картинки із зображеннями птахів і тварин, оповідання Г. Скребицького і В. Чапліної «Хто як весну зустрічає»

 

Спостереження в природі: за птахами на майданчику

 

Дослідницька робота: повісити шпаківню і відмітити чи цікавляться птахи нею, чи підлітають близько і які саме.

 

Дидактична гра «Закінчи фразу»

Вихователь розпочинає речення, а діти завершують його (Птахи наші друзі, тому що…; зайчик скинув білу шубку, бо…)

 

Праця в природі: висівання насіння вербени в лоток

 

Рухливі ігри: «Струмочок» і «Не замочи ніг»

 

Художньо-естетична діяльність: малювання весняних квітів (тюльпани, нарциси, крокуси), індивідуальних та колективних картин.

Друга половина дня

Ігрова діяльність: викладання фігурок тварин за зразком (з геометричних фігур, лічильних паличок) – розвиток сенсомоторики.

 

Дидактична гра «Колумбове яйце»

 

Рухливі ігри: «Зайці  та мисливці», «Гуси гуси»

 

Читання: Т. Почепцов «Як Гавчик лічби навчився» (Вчимося мови, с. 82)

 

Аналітична робота: тема «Народ скаже, як зав’яже» – фразеологічні звороти.

Гладити проти шерсті

З’їсти собаку

Держати хвіст бубликом

Собачий холод

Собак ганяти

Собача вірність

Тягти Сірка за хвіст

 

Сьомий день

Заняття (комплексне): мовленнєве спілкування «Праця дорослих навесні» (Довкілля, с. 87)

Мета: поширити знання дітей про працю дорослих навесні, розвивати пізнавальний інтерес до праці, виховувати бажання брати посильну участь у праці, дбайливе ставлення до її результатів.

Матеріали: ілюстрації до теми праця дорослих навесні, предметні картки із зображенням різних інструментів для роботи на городі, форми овочів та фруктів

Малювання (колективне): весняні дерева

Мета: з’ясувати, що відбувається в природі з рослинами навесні, яких фарб використовується більше при малюванні дерев, розвивати вміння колективно працювати і створювати сюжет майбутньої картини

Матеріали: ватман, фарби, пензлі, вода, картинки (дерева)

 

Спостереження: за деревами на території дитсадка

 

Трудова діяльність: підкопати дерева та кущі на майданчику

 

Дидактична гра «Що росте на городі й в  саду»

 

Читання : М. Познанська «Наші грядочки», Н. Забіла «І в Ясочки є грядка»

 

Дидактична вправа «Городник»

Вихователь показує картинки із зображенням того, як дорослі працюють на городі і в саду. Дітям треба сказати, що саме вони роблять і в яку пору року це відбувається

 

Дослідницька робота: висаджування цибулі дітьми

 

Креативна діяльність педагога та дітей: послухати оповідання В. Даля «Дідусь роковик» (НКВ, с. 27) і відповісти на запитання: про яких птахів йдеться в оповіданні? Що станеться якщо пори року переплутаються? У якій казці 12 Місяців допомогли дівчинці нарвати підсніжників?

 

Дидактична гра «Коли це буває»

Педагог називає вид діяльності, а діти відповідну пору року:

  • Садимо квіти на клумбі.
  • Майструємо годівниці.
  • Саджаємо дерева.
  • Збираємо врожай..
  • Пересаджуємо кімнатні рослини.
  • Робимо букет із листя.

 

Творче завдання: скласти розповідь «Моя улюблена пора року»

Друга половина дня

Ігрова діяльність: дидактична гра «Живе-неживе» і «Коли це буває»

 

Сюжетно-рольова гра «Прийшли гості» – сервірування столу

 

Читання та вивчення лічилки

Біля річки на лузі первоцвіт  розцвіта,

А хто останній, друзі, той із кола виліта.

Скоромовка:

У садочку барвінок, на барвінку втінок, заберемо втінок, вирвемо барвінок. (Вчимося мови, с. 157)

 

УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ ЕТАП

Восьмий день

Заняття: математика «Подорож до весняного лісу»

Мета: узагальнити знання дітей з вивченої теми, виховувати інтерес до живої і неживої природи, розвивати творчу увагу та пам’ять, закріпити кількісну та порядкову лічбу в межах десяти, вправляти в лічбі предметів розставлених хаотично по колу, з’ясувати, що кількість предметів не залежить від їхнього розташування. Продовжувати вчити співвідносити кількість предметів з числом, встановлювати рівність і нерівність двох множин використовуючи слова більше, менше, однаково. Вправляти в порівнянні предметів за товщиною. Закріпити назви пір року та назви місяців.

Матеріали: набірні полотна, картинки лічильний матеріал, олівці різної товщини.

 

Дидактичні ігри: «Чого не стало» та «Цифри-сусіди»

 

Ігрова діяльність на свіжому повітрі «Полічи дерева»

 

Сюжетна гра «Дитячий садок»

 

Креативно-логічна діяльність: розв’язати віршовані задачі

В садок іде Яринка, а за нею Маринка, а за ними Гнат. Скільки всіх малят?

Оля вибігла гуляти і Тарас за нею з хати. І Сергійко і Марат. Скільки вибігло малят?

 

Задачки на кмітливість:

У трьох ведмежат було три пари рукавичок. Одна пара загубилася, скільки рукавичок зосталось?

Лисичка-сестричка спекла торт для гостей і розрізала його на 6 частин. Одна частина залишилася, скільки було гостей?

Друга половина дня

Перегляд діафільму «Весна»

 

Ігрова діяльність: рухливі ігри «Подоляночка» та «Круг-кружечок»

 

Дидактична гра «Не помились!»

Картки із зображенням фруктів, ягід та овочів розкласти на три групи.

 

Настільно-друкована гра «Фруктове доміно»

 

Читання та вивчення напам’ять: А. Кам’янчук «Полуниці» (Вчимося мови, с.138)

 

ТВОРЧИЙ ЕТАП

Дев’ятий день

Заняття (комплексне): ліплення, колективна робота. Запропонувати дітям виліпити з пластиліну улюблену тварину, дерево, кущ.

Мовленнєве спілкування мета: закріпити вміння логічно та послідовно будувати розповідь про тварин, птахів рослин використовуючи прикметники, дієслова, складнопідрядні речення. Вміти зосереджуватися, проявляти творчу фантазію, вміти використовувати всі прийоми ліплення.

Матеріали: пластилін, дощечки, стеки, іграшкові тварини, овочі, фрукти

Спостереження: запропонувати дітям уявити себе деревом, зайчиком білочкою. Пішохідний перехід вулицями міста

Мета: помічати зміни в природі весною.

 

Ігрова діяльність: дидактичні ігри «Літає-не літає» і «Скажи навпаки»

 

Рухливі ігри: «Море хвилюється», «Не замочи ніг», «Мисливці та зайці»

Друга половина дня

Трудова діяльність в куточку природи: полити квіти, витерти листочки вологою ганчіркою, розпушити землю, погодувати рибок в акваріумі

 

Читання: С.  Зайцева «Горобець»

 

Креативна діяльність: розповісти вірш своїми словами. Вивчити прислів’я «Друзі пізнаються в біді» (НКВ, с. 149)

Організувати обговорення на тему «За сумом приходить радість»

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Десятий день

Підсумкове заняття: «Природа навесні»

Мета: оцінити свою роботу протягом циклу по темі.

Оцінка дітьми своєї діяльності (досліди, нові знання про рослини, тварин, птахів, роботу людей навесні, творчі роботи)

Висновки вихователя за результатами реалізації проекту (активна участь дітей, прагнення намалювати гарні малюнки, виліпити улюблених тварин, поповнити словник словами з тем «дикі тварини», «Свійські тварини, «птахи», «рослини», «вода»)

Оцінка праці в природі (садіння цибулі та висівання насіння вербени).

No Comments »