Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Заклад дошкільної освіти №39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської обл.

14.10.2024р. Понеділок .СНІДАНОК: Яйце варене. Каша вівсяна. Хліб. Чай. . ОБІД: Суп з мясними фрикадельками. Хліб. Тюфтелька куряча з овочами. Макарони. Ікра з буряка. Компот. . . .. ВЕЧЕРЯ: Запіканка сирна з крупою манною. Лимонний напій.

Семінар-тренінг психологічна компетентність

 « Соціально-психологічна компетентність дітей дошкільного віку»

  м. Ужгород,  2012-2013 н.р.

  підготували практичні психологи ДНЗ

  Машкара М.М., Молнар Л.В.

 

1-й день теоретичний

 

1. Соціальна компетентність дітей дошкільного віку.

Вихователь-методист Басюк Л.В.

2. Психологічна компетентність дітей дошкільного віку.

Практичний психолог Машкара М.М.

3. Формування соціально-психологічної компетентності дітей дошк.віку.

Практичний психолог  Молнар Л.В.

4. Структура психологічної компетентності вихователя дошкільного навчального закладу.

Практичний психолог  Машкара М.М.

5. Тестування педагогів «Психологічна компетентність вихователя ДНЗ»

Практичний психолог   Молнар Л.В.

 

2 день

  

Тренінгове заняття «Психологічна компетентність педагога ДНЗ».

 

Мета: Підвищувати рівень психологічної  компетентності педагогів та їх загальної психологічної культури. Сприяти розвитку  емпатії та ефлексії як професійних якостей педагога.

 

Матеріали:  мультимедійна дошка, презентація тренінгу, фломастери, папір А-24, цукерки, квіти з паперу трьох кольорів, сходинки самооцінки.

 

Хід  тренінгу:

1.Привітання:    Гра «Слово настрою»  \ в колі\

Мета : створення позитивного настрою.

Кожний учасник тренінгу називає слово, яке поліпшує йому настрій (напр. «сонечко», « діти», « тепло»….

2. Вправа : «Самооцінка педагога»

Роздати квіти ( три кольори) ,кожен учасник тренінгу виставляє квітку на сходинки самооцінки.

 Сісти за три столи.

3.Вступне слово психолога (слайд № 3 ) про психологічну компетентність педагога ДНЗ , мету та зміст тренінгу.

4.Правила роботи в тренінгу:  слайд № 4.

5.Вправа « Чи добре бути вихователем?»  слайд № 5

Завдання : Згадати позитивні та негативні сторони в роботі вихователя.Кожен учасник називає приклад позитивної чи негативної сторони в роботі вихователя.

( розпочинати з негативних).(Психолог друкує в комп’ютері все видно на інтерактивній дошці.)Називають по черзі.

 

Завдання : «Статус дітей». Робота в групах.

Вступне слово психолога про статус дітей в групі.

Міжособистісні взаємовідносини відстежуються вже у ранньому віці,коли дитина одним дітям віддає іграшку ,принесену з дому, а іншим – ні, з одними спілкується а окремих дітей ніби не бачить.В молодшому дошкільному віці ми можемо визначити, хто з ким дружить.

У середньому і старшому дошкільному віці дитина вже може диференцію- вати свої особистісні відносини. Міжособистісні зв’язки стають більш виборчими і набувають відносно стійкий характер.В цьому віці досить висока ступінь орієнтованості дітей на особистісні  якості  однолітків. Важливим мотивом спілкування старших дошкільників виступає потреба у визнанні та повазі однолітками..

Міжособистісні відносини розглядаються при цьому як виборчі переваги дітей в групі однолітків. У численних дослідженнях (Я. Л. Коломінський, Т.

А. Рєпіна, В. Р. Кисловская, А. В. Кривчук, В. С. Мухіна та ін) було показано, що протягом дошкільного віку (від 3 до 7 років) стрімко збільшується структурованість дитячого колективу – одні діти стають все більш бажаними більшістю в групі, інші все міцніше займають становище знедолених. Зміст і обгрунтування виборів, які роблять діти, змінюється від зовнішніх якостей до особистісних характеристик. Було встановлено також, що емоційне  самопо- чуття дітей і загальне ставлення до дитячого садка у великій мірі  залежать від характеру відносин дитини з однолітками.

Соціальна структура групи старших груп  ( за результатами дослідження міжособистісних взаємовідносин дітей в старших групах нашого ДНЗ) складається  дітей зірок  ( 13  %,), дітей, яким надають перевагу (  30  %) – це діти з високим статусом, та діти з низьким статусом – знехтуваних дітей ( 33 %) , ізольованих дітей      (  17  %) ,відкинутих або знедолених  5%.

Завдання вихователів : сприяти тому, щоб дітей з низьким статусом ставало все менше.

 

1група \стіл\– описати якості дитини –«зірки»,

2група \стіл\– описати дитину високого статусу, (прийняті діти,або діти,яких вибирають)

3група \ стіл\– описати дитину з низьким статусом. ( відкинуті діти та ізольовані)

 

 Слайд № 6 : слова, які характеризують окремі якості особистості :  акуратність, , гордість, грубість,чемність життєрадісність, турботливість, сором’язливість, , злопам’ятність, відвертість, дратівливість, повільність, мрійливість, настирливість, ніжність, довірливість, нервозність, нерішучість, нестриманість, облесливість , образливість, обережність, доброзичливість, рухливість, , рішучість, стриманість, сором’язливість, терпимість, боязкість , захоплюваність,  поступливість, холодність, чесність, самостійність,агресивність, енергійність,повільність, сором’язливість, сміливість, забіякуватість, боягузство, щедрість, довірливість,самовпевненість, незалежність, працьовитість, розсудливість, креативність, мрійливість, захопленість,дотепність, дружелюбність,турботливість,відданість,емпатійність, сміливість, збудженість, активність, рішучість, прямолінійність.

 

Поради психолога щодо підвищення статусу дітей в групі (на слайді №7 )

 

7. Вправа « Долонька»   (по 6 )  \ цукерки.\

Мета: :Збереження психологічного комфорту всіх учасників тренінгу.

Всі учасники тренінгу поділяються на  групи – по 6.Кожен учасник на окремому аркуші паперу малює свою дольку. (обводить контур долоні) та підписує її в центрі зображення.,пише «Ти» і стрілочкою показує на кожен палець.

Після учасники по колу передають  свої долоньки, де по черзі пишуть на пальці один комплімент своїм колегам. Один учасник пише один комплімент на одну долоньку. Коли всі п’ять пальців  заповняться компліментами, долоньки повертаються їх власникам.

 

Робота в групах. ( 4 групи – пори року). Додати 1 стіл

8.Завдання « Проблемні ситуації».

У вас у конвертах описані проблемні ситуації.Ваше завдання обговорити і на папері  написати шляхи розв’язання даної проблемної ситуації.Домовитись хто буде презентувати ваш розв’язок.

 

1. У сім’ї Петрик був небажаною дитиною.Мама говорила йому, що він не схожий на батьків. Батьки постійно дотримувались суворого контролю над дитиною, застосовували  постійні покарання,не звертали увагу на дитину

достатньою мірою. Петрик відчував це, стаючи упертим, замкнутим. Йому важко було знайти  спільну мову з однолітками та дорослими, адже він був переконаний, що він нікому не потрібний.

 

а\Який стиль виховання дитини в сім’ї ( демократичний, гіперопіка, невтручання, співробітництво, диктат).

б\Як ви думаєте яка самооцінка у Петрика?

в\Як можна допомогти дитині почуватися потрібною,навчити жити в дитячому колективі.

г\ Які рекомендації батькам ?

 

2. Оленку батьки виховують суворо, вона потійно чує слова: «а що скажуть про тебе інші?» удома існує постійний суворий режим , дисципліна. Беззаперечне виконання завдань. Якщо в Оленки щось не виходить, вона це болісно переживає, але приховує свій біль, тому що вона повинна  бути вихованою і стриманою. Дівчинка почала боятися , що коли не зможе виконати якесь завдання, то не заслужить схвалення з боку батьків або вихователів. Вона стала тривожною,евпевненою, почала негативно ставитись до себе. Оленка часто залишається наодинці зі своїми переживаннями, думаючи, що вона не така як усі.

 

а\Який стиль виховання в сім’ї ? (( демократичний, гіперопіка, невтручання, співробітництво, диктат).

б\Як ви думаєте, яка самооцінка формується у дитини за час такго виховання?

в\Як можна допомогти дитині?

г\ Які рекомендації батькам ?

 

3. Оксанка у сім’ї є пізньою, довгоочікуваною дитиною. Батьки,дідусі,бабусі постійно тривожаться  за неї, дитячі хвороби – це справжня паніка, трагедія.Дитині говорять про те, що на неї всюди чатує небезпека. Тому її не випускають на вулицю, забороняють гратися з іншими дітьми.Дорослі часто не узгоджують свої дії з бажаннями дитини. Іноді оксанка тривожно запитує: «А я не захворію?», « А я не помру?». У ДНЗ вона часто плаче, з острахом і недовірою сприймає все нове, не вміє спілкуватися з однолітками. Дівчинка є нерішучою,несамостійною, занадто чутливою, боязкою, почувається незадоволеною.

 

а\Який стиль виховання в сім’ї ? ( демократичний, гіперопіка, невтручання, співробітництво, диктат).

б\Якою є самооцінка  у дитини ?

\Як можна ій допомогти ?

г\.Які рекомендації батькам ?

 

4.У сім’ї Сергійка хлопчика обожнюють усі. Усе, що не зробить дитина, – це чудово, талант. Мама і тато завжди схвалюють його вчинки. Бажання сина миттєво задовольняються. Інтереси оточуючих ігноруються. Будь-який режим і дисципліна відсутні, обов’язки дитини зведені до мінімуму, а права- необмежені. Коли щось робиться не так, як хочеться Сергійкові, починаються істеричні реакції

У групі ДНЗ хлопчика однолітки не визнають за лідера, адже він насправді, окрім вихваляння, нічого не вміє. Самовпевненість змінюють невпевненість, нерішучість, невміння постояти за себе, душевний дискомфорт. Сергійко став відлюдькуватим та агресивним.

 

а\Який стиль виховання у сім’ї ? ( демократичний, гіперопіка,

невтручання, співробітництво, диктат).

б\Якою є самооцінка дитини ?

в\ Як можна їй допомогти налагодити контакт з однолітками, дорослими.

г\ Які рекомендації батькам ?

Узагальнення вправи  слайд № 8, 9.

 

Завершення роботи тренінгу:

Рефлексія того, що відбулося на тренінгу.
– Що дала Вам робота у тренінгу?
– Чи відбулися у Вас певні зміни?
– Як Ви зараз почуваєтеся?
– Чи можна використати пропонований метод або окремі
ігри у  вашій професійній діяльності?
– Ваші зауваження і пропозиції щодо проведення тренінгу

 

No Comments »