Музично-дидактичні ігри
та їх значення у розвитку музичних здібностей дошкільників
Музично-дидактичні ігри — це навчальні матеріали, які дають змогу допомагати дітям в ігровій формі комплексно сприймати музичні твори, викликати у дітей зорову, слухову і рухову активність і тим самим розширювати їхнє сприймання музики у цілому.
Відомий педагог, доктор педагогічних наук Олександра Усова називала музично-дидактичні ігри провідним засобом музичного виховання. Через них дитина вчиться розрізняти характер музики, її жанри, розвиває ладове сприйняття, почуття ритму, тембру, звуковисотність. Як стверджувала Наталія Ветлугіна. музично-дидактичні ігри дають змогу створити умови, які сприяють сенсорному розвитку дитини. їх зміст, структура, ігрові дії спрямовані на планомірний і систематичний розвиток висотного, динамічного та тембрового слуху.
Розучування музично-дидактичних ігор
Гра — найдоступніший вид діяльності для дитини, що дає їй змогу самостійно вправлятися у засвоєні способів сенсорних дій. Відмінність музично-дидактичних ігор від інших полягає у тому, що дитина у цікавій, доступній для неї формі має почути, розрізнити, порівняти особливості музики і скерувати свої дії відповідно до цього.
Методика розучування музично-дидактичних ігор подібна до методики розучування звичайних ігор. Музичний керівник ознайомлює дітей з правилами проведення гри, з наочними матеріалами, якщо у цьому є потреба, з музичними матеріалами, визначає основні засоби музичної виразності, уточнює завдання і пропонує дітям пограти. Під час проведення гри стежить за правильністю виконання завдання та дотриманням правил гри.
Після закінчення гри обов’язково підбивають її підсумки, адже як і більшість дидактичних ігор, музично-дидактична має ігрові правила та несе у собі дух змагання. Ці правила пов’язані з виконанням певних сенсорних завдань. Діти, які правильно виконували завдання, отримують винагороду: стають ведучими у грі або мають можливість першими дізнатися про щось, скажімо кого зустрів Колобок, вибрати для себе музичний інструмент для гри в оркестрі тощо.
Як і під час будь-якого іншого процесу засвоєння нового матеріалу, проводячи музично-дидактичні ігри, педагог повинен керуватися принципом від простого до складного. Діти молодшого дошкільного віку не зможуть самостійно виконати складні завдання, такі, наприклад, як викласти ритм поспівки. Але і старшим дітям, які не мають певних навичок, буде складно впоратися з цим. Отже, добираючи музично-дидактичні ігри, ми поступово ускладнюємо завдання. Під час розучування гри діти виконують певне музично-сенсорне завдання, в якому надалі вправляються завдяки систематичному проведенню цієї або іншої гри з такою самою метою. Після того, як відповідна музично-сенсорна навичка сформувалась, можна ускладнювати завдання.
Завдання музично-дидактичних ігор відповідно до віку дошкільників
Молодша група
Учити сприймати:
? висоту звуків — розрізняти контрастні за висотою звуки першої та другої октав;
? ритм — розрізняти та відтворювати прості ритмічні рисунки, що складаються з половинних та четвертних довжин;
? тембр — розрізняти за звучанням брязкальце, дзвіночок, бубон, піаніно;
? динаміку — розрізняти контрастні за звучанням твори (голосно — тихо).
Середня група
Учити сприймати:
? висоту звуків — розрізняти виразні можливості інтервалів — октави, септіми, сексти, квінти;
? ритм — розрізняти акценти як засіб виразності у музиці на прикладі з четверними довжинами; розрізняти звучання простих ритмічних рисунків;
? тембр — розрізняти виразність звучання контрастних інструментів (дзвіночок, дудочка, піаніно), а також маракасів, цитри, ксилофону, флейти;
? динаміку — розрізняти виразні можливості двох динамічних відтінків (голосно — тихо).
Старша група
Учити сприймати:
? висоту звуків — розрізняти виразні можливості інтервалів від кварти до прими, тризвуччя мажорного та мінорного ладу, послідовність з трьох — п’яти ступенів;
? ритм — розрізняти більш складні ритмічні рисунки, що складаються з двох — трьох різних рисунків і можуть містити ритм із синкопами;
? динаміку — розрізняти динамічні відтінки (голосно, помірно голосно, тихо, помірно тихо);
? тембр — порівнювати за звучанням такі музичні інструменти, як скрипка, триола, акордеон, баян тощо.
Коли і як ліпше проводити музично-дидактичні ігри?
Музично-дидактичні ігри можна проводити під час музичних занять, вечорів розваг, ранків, самостійної діяльності дітей. Діти розучують ці ігри під керівництвом музичного керівника. Надалі, якщо є потрібні технічні засоби і наочні посібники, деякі музично-дидактичні ігри можна проводити у групі з вихователем.
Основною умовою засвоєння матеріалу і розвитку музично-сенсорних здібностей дітей є систематичність проведення таких ігор. Це викликає у дітей стійкий інтерес до музики, до самих завдань.
Після того, як діти засвоїли декілька музично-дидактичних ігор, що поєднуються однією темою або мають спільні завдання, доречно провести вечір розваг. Такий захід не потребуватиме великого напруження ні з боку дітей, ні з боку музичного керівника, адже всі ігри вивчалися поступово і систематично. Наприклад, у першій молодшій групі діти ознайомлюються з дитячими музичними інструментами: барабаном, бубном, сопілкою. До цього вони вже знали брязкальця, бубонці, дзиґу. Вивчивши ці інструменти, можна провести вечір загадок «Відгадай, на чому граю».
Для розвитку сприймання ритму достатньо двох — трьох хвилин на початку заняття, щоб провести гру «Повтори за мною».
Зрештою, музично-дидактичні ігри доречно включати у кожне заняття. Перспективне планування цього виду діяльності допоможе музичному керівнику продумати системність розвитку сенсорних здібностей дітей під час складання календарного плану музичних занять, а також може стати у пригоді під час проведення розваг.
Класифікація музично-дидактичних ігор
Музично-дидактичні ігри можна умовно розділити на три групи:
? настільні;
? наближені до рухливих ігор; подібні до хороводних.
Для настільних музично-дидактичних ігор використовують посібники, які можна придбати через торговельну мережу або зробити власноручно музичному керівнику, вихователям або батькам.
Настільні музично-дидактичні ігри мають на меті:
? дати дітям можливість засвоїти різний характер музики (гра «Весело-сумно», «Сонечко і хмаринка»);
? розвинути у дітей вміння розрізняти музичні жанри (гра «Пісня, танець, марш», «Підбери музику», «Чий цей марш»);
? дати уявлення про зміст музики музичного твору, про музичні образи («Упізнай казку», «Підбери картинку») та засоби музичної виразності («Сходинки», «Кого зустрів Колобок»).
Насамперед такі ігри спрямовані на розв’язання сенсорних завдань, а вже потім на виконання ігрових дій.
Друга група музично-дидактичних ігор спрямована на виконання сенсорних завдань та на ігрові дії з елементами змагання. Залежно від завдань, які ставить музичний керівник, проводячи ту чи ту гру, можливе домінування сенсорних або ігрових дій. Так, наприклад, у грі Олени Тілічеєвої «Тихіше — дужче в бубон бий» залежно від того, як діти співають, вихователь або дитина грає у бубон. Така гра допомагає дітям опановувати голосом динамічні відтінки, розвивати увагу, пам’ять, спонукає дітей порівнювати мелодію за звучанням і діяти відповідно.
Третя група об’єднує музично-дидактичні ігри, які за своїм характером подібні до хороводних ігор. У них можуть брати участь усі діти групи одночасно або підгрупи дітей.
Для прикладу візьмемо гру Олени Тілічеєвої «Здогадайся, хто співає». Діти стоять по колу. Одна дитина, яку вибрали за допомогою лічилки або за вказівкою вихователя, знаходиться у центрі кола. Діти, взявшись за руки, хороводним кроком йдуть по колу і співають: «Оля, зараз в лісі ми, ми гукаємо тобі, оченята ти заплющ сміливіш, хто гука тебе, назви ти скоріш». Хоровод зупиняється. Дитина з кола, яку визначає вихователь, проспівує ім’я дитини, що стоїть у центрі кола. Остання із заплющеними очима має визначити за тембром голосу, хто її гукає.
Музичний супровід музично-дидактичних ігор
У музично-дидактичних іграх особливу роль відіграють музичні твори, які є основою для проведення ігор. Це мають бути високохудожні твори, що відповідають естетичним вимогам і викликають у дітей інтерес. Малюк має легко визначити засоби музичної виразності, які допоможуть йому виконати завдання. Тому деякі засоби музичної виразності мають слугувати дитині певною підказкою. Наприклад, візьмемо ту саму гру Олени Тілічеєвої «Тихіше — дужче в бубон бий». У ній таким засобом виступає акомпанемент, який допомагає дитині визначитись, як треба бити у бубон.
Інколи музичні керівники полегшують собі гру на фортепіано і таким чином припускаються помилки.
Музично-дидактичні ігри цікаві і доступні дітям. Вони є підґрунтям сенсорного розвитку дитини, на якому будується весь музичний розвиток.
