Дидактичні мовленнєві ігри та вправи з морального виховання
- «Рученята»
Моральний розвиток: формувати усвідомлене розуміння дій у ситуації конфлікту.
Діти об’єднуються у пари і виконують дії згідно з текстом вправи.
— Наші рученята вітаються, сваряться, миряться, жаліють одне одного, обіймаються, прощаються.
Вправа повторюється декілька разів із прискоренням.
- «Назви одним словом»
Моральний розвиток: розвивати усвідомлення моральних норм.
Мама, тато, сестричка, братик — сім’я.
Дякую, будь ласка, до побачення, вітаю — чарівні слова.
Доброзичливість, чуйність, щирість — моральні якості.
Посмішка, радість, співчуття — …
Вередливість, егоїзм, упертість —…
- «Скажи навпаки»
Моральний розвиток: навчати називати моральні якості; формувати розуміння, що людей цінують за їхні моральні якості.
Добрий — злий, веселий — сумний, сварливий — миролюбний, сміливий — боязкий, щирий — потайний, жалісливий — черствий, милосердний — жорстокий, працьовитий — ледачий.
- «Мама — мамуся»
Моральний розвиток: учити добирати пестливі слова.
Мама — мамуся, тато — таточко, сестра — сестричка, брат — братик.
- «Скажи, який?»
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та називати чесноти людей.
Мама — добра, ніжна, ласкава, лагідна…
Тато — сильний, сміливий, працьовитий…
Бабуся — лагідна, добра, роботяща, старенька…
Дівчинка, хлопчик…
- «Закінчи речення»
Моральний розвиток: формувати вміння визначати та оцінювати вчинки оточуючих. Добрі діти батьків радують, а погані… Марійка бабусі допомагала, а Сергій… Данилко з друзями ділиться, а Тарас…
- «Назви якомога більше ознак»
Моральний розвиток: формувати вміння називати якості свої та оточуючих. Я — який? Мій друг — який? Моя мама — яка?
8. «Відповідай швидко і точно»
Моральний розвиток: формувати вміння оцінювати взаємини людей.
Бабуся старенька, а мама…
Хороший друг пожаліє, а поганий…
Щира людина поділиться, а скупа…
Увічлива людина попросить, а не ввічлива…
- «Запитую — відповідай»
Соціальний розвиток: формувати обізнаність про оточуючих, їхні індивідуальні особливості.
Як звати твою маму? Як звати тата? Як тата звати по батькові? Імена бабусь, дідусів? Хто твій друг? У які ігри ви любите гратися?
- «Хто це?»
Моральний розвиток: систематизувати уявлення про взаємини людей.
Рідна, лагідна, найдорожча — хто? (Мама)
Сильний, сміливий, працьовитий — хто? (Тато)
Вірний, добрий, щирий — хто? (Друг)
- «Хто? Або що?»
Соціальний розвиток: учити називати людей, які виконують роботу; формувати повагу до праці.
- «Хто що вміє робити?»
Мета: учити називати людей, які виконують дії.
Любить, піклується, жаліє —… (мама).
Любить, ремонтує, допомагає, виховує — … (тато).
Навчає, доглядає, турбується — … (вихователь).
Оглядає, лікує, дає поради —… (лікар).
13. «Доповни речення»
Моральний розвиток: учити аналізувати запропоновану ситуацію.
Тато ремонтує… (кран).
Хлопчик допомагає… (мамі).
Бабуся пече пиріжки… (онукам).
Двірник посипає слизьку доріжку… (піском).
- «Закінчи прислів’я»
Моральний розвиток: ознайомити з етичними еталонами поведінки; розвивати логічне мислення.
Без терпіння немає —… (уміння).
Шила в мішку —… (не заховаєш).
Друга шукай, а знайдеш —… (тримай).
Праця годує, а лінь —… (марнує).
Шануй батька й неньку й тобі буде — … (гладенько).
- «Назви лагідно»
Моральний розвиток: учити використовувати лагідні слова.
Малий — маленький — малесенький. Теплий — тепленький — теплесенький.
- «Що було б, якби…?»
Моральний розвиток: учити розв’язувати проблемну ситуацію, беручи до уваги етичні еталони.
Що було б, якби вихователька не прийшла на роботу?
Що було б, якби кухар не зварив обіду?
Що було б, якби тато не заробляв гроші?
Якби в мене захворіла киця, то…
Якби мама купила багато цукерок, то…
Вередувати не можна, бо…
Потрібно слухати маму, тому що…
За столом не можна пустувати, тому що…
Якби я був чарівником, то…
Якби я був чарівником, для мами зробив би ось що…
Якби я був чарівником, зробив би багато добрих справ, а саме…
- «Коли? Якщо?»
Моральний розвиток: виховувати почуття емпатії та повагу до оточуючих.
Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).
Коли завершив гру,… (необхідно прибрати іграшки).
Якщо другові сумно,… (потрібно розважити його).
- «Як можна сказати?»
Моральний розвиток: формувати вміння диференціювати почуття.
Усмішка яка? (Весела, сумна, крива, щира, недобра…)
Учинки які? (Добрі, погані, недобрі, злі…)
Любить вилежуватися — лежень.
Не дякує — невдячний.
Зичить добре — доброзичливий.
Має добре серце — добросердий.
- «Що буває…?»
Моральний розвиток: навчати розуміти метафори.
Добрим… (серце, бабуся, робота…)
Гарним… (очі, квіти, мама…)
Милим… (кошеня, дитя, іграшка…)
Поганим… (робота, вчинок, слова…)
Сумним… (розповідь, казка, фільм…)
- «Чарівна пір’їнка»
Моральний розвиток: учити аналізувати та оцінювати свої вчинки.
Діти утворюють коло. Вихователь дає кольорову пір’їнку комусь із дітей. Дитина, яка отримала пір’їнку, розповідає про свій добрий вчинок і передає її іншій дитині.
- «Який настрій?»
Моральний розвиток: формувати вміння розрізняти та називати емоції.
Сумний, веселий, радісний, сердитий, розгублений.
- «Як почуваєшся?»
Моральний розвиток: формувати розуміння впливу вчинків на почуття оточуючих.
Вихователь пропонує до розгляду та аналізу малюнки, на яких зображено проблемні ситуації. На малюнках відсутні
обличчя у деяких персонажів. Вихователь пропонує дітям описати ситуацію на малюнку та почуття персонажів.
No Comments »