Конспект інтегрованого заняття
для дітей старшого дошкільного віку
Тема. «Є різні довкілля на нашій землі».
Мета. Познайомити дітей з різними довкіллями на землі. Розширити пізнання дитини в життєвому світі. Розвивати прагнення до дослідження лісу, рослинного світу. Задовольнити потребу в природо відповідному навчанні і вихованні. Виховувати дбайливе ставлення до природи. Розвивати мовлення. Спонукати творити красу власними руками. Розвивати творчу фантазію.
Хід заняття
Вихователь. Сьогодні ми поговоримо про довкілля. Як тебе звати?
- В якій країні ти живеш?
- В якому місті мешкаєш? На якій вулиці?
- Яку дошкільну установу ти відвідуєш?
- Яка природа рідного краю тебе оточує? (Парк, річка, ставок).
- Що тобі найбільше подобається у твоєму рідному краї?
- Як називається твоя Батьківщина?
(Відповідають по черзі декілька дітей).
Вихователь. Так от, все, що вас оточує: небо, сонце, місяць, зорі, земля, ріки, моря, гори, ліси, вітер, повітря, будівлі, помешкання, меблі, посуд, іграшки, стежинки, квітники, рослини і дерева – це і є довкілля.
Вихователь. Послухайте вірш.
Світлячок і черв’ячок,
І жучок, і павучок,
Хом’ячок і їжачок,
І лисичка, і синичка,
Соловейко і сова,
А між ними ти і я —
Всі в довкіллі
Ми сім’я!
А чим більша сім’я,
Тим міцніша вона,
Тим здоровіші ти і я!
Вихователь. На землі є гори, степи, лани, поля, ліси, гаї, луки. Добре сховатися в спекотний день у лісі. В Україні багато лісів. Особливо на Поліссі, Волині, в Карпатах, у Криму. У лісі ростуть різні дерева, кущі, ягоди, гриби, цілющі трави. Живуть у наших лісах дикі тварини і птахи. Ліси – це легені нашої землі. Вони дають нам кисень. Ліси потрібно оберігати, не захаращувати їх, не ламати гілки, не знижувати дерева. Пам’ятайте, ліс – це багатство на землі.
Вихователь. Природа дала людині надійних помічників, які допомагають їй розрізняти світло і темряву, кольори, запахи, тепло, холод. Поміркуйте, що це за помічники? Пограємо в гру «Наші вірні помічники».
Додайте слово:
- Знайти потрібну іграшку допоможуть…
- Відрізняють солоне, кисле, гірке, солодке за допомогою…
- Із зав’язаними очима предмети розрізняють за допомогою… .
- Розрізнити запахи допоможе…
- Зрозуміти радіопередачу допоможуть…
А тепер давайте складемо казку «Хто з помічників людини найголовніший?».
Фізкультхвилинка.
Ми прийшли в чудовий сад,
Скільки радості для нас.
(Діти крокують).
Вліво-вправо подивіться
І пташечок роздивіться.
(Повороти вправо-вліво).
Ось пташечки полетіли
І на землю тихо сіли.
(Махають крильцями як «пташки» і присідають). .
Тихо до землі припали,
Гарну пісню заспівали.
Цінь-цвірінь! Цінь-цвірінь!
(Співають).
На землі жучків знайшли,
Наклювались від душі.
(Імітують клювання зерен).
Піднялись і полетіли.
(Біжать, махаючи крильцями, сідають на стільчики).
Вихователь. Діти! Послухайте оповідання В. Сухомлинського «Дід Осінник».
У темному лісі живе дід Осінник. Спить на сухому листі, сторожко прислухається до пташиного співу. Як тільки почує сумну журавлину пісню — кур-ли-курли – підводиться й каже:
- Прийшла моя година. Відлітають до теплого краю журавлі. Виходить з лісу дід Осінник – сірий, у сивому дощовику. Де пройде, там листя жовтіє й опадає на землю. Виходить на узлісся, прихиляється до дуба й тихо-тихо щось мугиче.
Це не пісня, а осінній вітер… Коли дід співає, його борода росте, розвівається за вітром. Ось вона вже простяглася луками. Посіріли луки.
- Осінній туман, — кажуть люди. І не здогадуються, що це ж борода діда Осінника.
Запитання до дітей.
- Що буває восени?
- Що тобі подобається восени, а що ти не любиш в осінні дні?
Вихователь. На українській землі є гори – Карпати і Кримські гори, Найвища гора Карпат – Говерла. Всім відома гора в Криму – Ай-Петрі. Є ще в Україні гори зовсім невеликі: Тарасова гора в Каневі, де поховано Т.Г. Шевченка, Володимирська гора в Києві, Княжа гора, Високий Замок – у Львові.
Запитання до дітей.
- Які гори ви бачили?
- Хто з вас піднімався в гори?
Вихователь. Довкілля — це степ. Це велика, широка і довга рівнина. Степ схожий на море, без кінця і краю. В народі кажуть: «Безмежна рівнина, немов би море». Поле схоже на степ. Ідеш полем і далеко-далеко бачиш все навколо. Поле, на відміну від степів, обробляють люди: сіють жито, пшеницю, ячмінь. А над полем зависають жайворони і співають пісню про землю, жито і пшеницю.
Вихователь. Діти! А що ви робите, щоб наша земля, наш край були красивішими?
Діти. Садимо на клумбі квіти, весною висаджували дерева, стараємось не смітити в довкіллі.
Вихователь. Ви робите добру справу. Слід оберігати все живе на землі.
Щоб цією красою могли любуватися всі люди.
Щоб красувався рідний край
В зеленому гіллі,
Посадимо на горбочку гай —
Сосну й дубки малі!
Високі стануть дерева,
Піднімуться до хмар.
У гаї житимуть сова,
Зозуля і шинкар.
Тут зійдуть проліски ясні,
Фіалки і розмай.
Розквітне ними навесні
Увесь зелений гай.
Протопче лиска тут сліди,
Прискаче й зайчик сам…
І люди, що прийдуть сюди,
Спасибі скажуть нам.
Вихователь. Діти! Довкілля дає нам різний матеріал: шишки, горіхи, жолуді, кукурудзу, гілочки, сучки, коріння рослин. От ми і приготуємо маленькі подаруночки для дітей ясельного віку.
(З трьох цибулин діти виготовляють дівчинку, з волоських горіхів та квасолин – каченят, із соснових та ялинових шишок і гілочок — крокодила Гену, їжачка).
Підсумок.
No Comments »