Формування іншомовної комунікативної
компетентності дошкільнят
Практичною метою навчання дошкільнят іноземної мови є формування в них елементарної комунікативної компетентності в межах передбаченого Програмою мовного мінімуму.
Комунікативна компетентність особистості базується на мовленнєвій, мовній, соціокультурній і навчальній. Мовленнєва — інтегрує компетентності в аудіюванні та говорінні, є вмінням адекватно і доречно застосовувати мову в конкретних ситуаціях. Мовна компетентність поєднує в собі фонетичну, лексичну та граматичну. Соціокультурна — включає країнознавчу та лінгвокраїнознавчу. Навчальна компетентність передбачає сформованість навчальних умінь.
У процесі дошкільного навчання дитина здобуває лише початкові мовленнєві вміння, що базуються на елементарних знаннях з іноземної мови: рецептивних слухових, лексичних, граматичних і продуктивних вимовних, лексичних і граматичних навичках. Таким чином, практична ціль навчання іноземної мови передбачає оволодіння такими вміннями як аудіювання та говоріння, достатніми для того, щоб вступити в діалог зі співрозмовником, долучитися до розмови, отримати і передати елементарну інформацію, пов’язану зі змістом дитячого спілкування, припинити розмову та ін., а не просто сказати якусь фразу іноземною мовою.
Саме лише повідомлення і засвоєння дітьми мовних (фонетичних, лексичних, граматичних) знань ще не забезпечує сформованості вміння спілкуватися засобами іноземної мови. Щоб це стало можливим, необхідно, передусім, сформувати в них іншомовні навички.
Навички — це дії, складові частини яких у процесі формування стають автоматичними. Це психічні новоутворення, що характеризуються автоматизованістю, стійкістю, гнучкістю, не спричиняють напруження і швидко! стомлюваності. За наявності мовленнєвих навичок комунікативна діяльність відбувається швидше і продуктивніше. Навички формуються на основі застосування знань про відповідний спосіб дії шляхом цілеспрямованих систематичних вправлянь. Це необхідні компоненти вміння. Автоматизованість — одна з найголовніших якостей будь-якої навички. Вона передбачає швидке виконання операцій, цілісність, плавність, послаблення напруження.
Зв’язок між знаннями і навичками можна представити у таких залежностях:
- фонетичні знання — рецептивні слухові І продуктивні вимовні навички;
- лексичні знання — рецептивні лексичні і продуктивні лексичні навички;
- граматичні знання — рецептивні граматичні і продуктивні граматичні навички.
Процес перетворення знань на певну навичку складний і довготривалий. Недостатньо повідомити дітям, що “a frog” — це жабка, а “a fox” — лисиця і домогтися механічного запам’ятовування. Необхідно виконати велику кількість ігрових вправ, щоб: по-перше, чуючи кожне з цих слів, діти безпомилково впізнавали їх серед потоку решти іншомовних слів (сформованість фонетичної та лексичної рецептивних навичок), по-друге, могли самостійно вживати ці слова в комунікативній діяльності, не вдаючись до перекладу з рідної мови на іноземну чи навпаки (сформованість фонетичної та лексичної продуктивних навичок). Ще складнішим є процес формування граматичних навичок. Спочатку дитина має навчитися сприймати звуковий образ граматичної структури у потоці іншомовного мовлення (рецептивна граматична навичка). Наприклад, “What can you do?” (“Що ти вмієш робити?”). Після цього у процесі гри дитина має пригадати і відібрати необхідну для гри структуру і вимовити її (продуктивна граматична навичка). Після рецептивних проміжним етапом формування продуктивних (самостійних, без підказки) навичок є вироблення репродуктивних навичок, коди дитина безпомилково повторює за вчителем мовний матеріал.
Після того, як у дитини сформуються знання та навички, на їхній основі будуть формуватися вміння. Вміння — це здатність самостійно виконувати певні дії, яка базується на доцільному використанні набутих знань і навичок. Методика навчання іноземної мови передбачає формування вмінь з аудіювання (рецептивне), говоріння (продуктивне), читання (рецептивне), письма (продуктивне).
У процесі дошкільного навчання можна формувати лише перші дві групи вмінь.
Кожне вміння спирається на свою групу навичок. Навчаючи дошкільнят іноземної мови, потрібно дбати про поетапне формування навичок, а в подальшому — відповідних умінь. Цьому сприяє поетапно-концентроване вивчення матеріалу. На занятті, присвяченому введенню нового матеріалу, формуються рецептивні мовленнєві навички, на наступному — продуктивні, на третьому та четвертому заняттях формуються відповідні мовленнєві вміння.
Звичайно, такий подія мети занять умовний. Не можна сподіватися, що формування навичок і вмінь в усіх дітей відбуватиметься одночасно. Педагог, окрім колективних форм навчання, має використовувати різні види індивідуальної роботи з дітьми, які з тих чи інших причин не засвоюють програмний матеріал.
У дошкільному навчанні іноземної мови всі мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) навички та мовленнєві (в аудіюванні й говорінні) вміння формуються паралельно, невіддільно одна від одної.
Розглянемо, як відбувається поступове формування знань, навичок і вмінь щодо спілкування іноземною мовою в межах однієї підтеми засобами спеціально укладеної ієрархії вправ із дотриманням принципу “від простого до складного”.
Кожна вправа має свою мету, зміст, методику проведення, займає своє чітко визначене місце у структурі заняття.
Тема «Тварини і птахи»
«Animals and birds»
ЗАНЯТТЯ №1
Введення нового матеріалу
Мета. Вводити нові знання, формувати рецептивні та репродуктивні навички.
І. Вступна частина. Привітання.
ІІ. Основна частина. Введення нового матеріалу.
Мовна вправа № 1
Мета. Формувати мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) рецептивні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [g, r, d, d?, р, t, k, і:, ?, ?:, ?, au].
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці:
- назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish;
- назви кольорів: green, yellow, brown, red;
- рухи: jump, run, walk, swim.
Граматичний матеріал. Структури з модальним дієсловом can, як от: What can you do? — I can run.
На етапі введення нового матеріалу діти потрапляють до іграшкового цирку. їхнє завдання: уважно слухати, сприймати і осмислювати матеріал. Учитель виступає у ролі сценариста, режисера, декоратора, актора тощо.
Педагог. Діти, сьогодні ми з вами підемо до англійського цирку.
На демонстраційному столику встановлені табличка “Цирк. The Circus” та інші декорації. Діти сідають півколом на килимку. Але вистава не починається.
Педагог. Діти, директор цирку щойно сказав мені, що звірі, які працювали в цирку, з’їли багато морозива і захворіли. І тому зараз цирк набирає нових артистів. Давайте поспостерігаємо.
З’являється іграшкова жабка, а потім по черзі лисичка, ведмедик, рибка. Директор цирку (лялька) веде діалог з претендентами:
- Who are you?
What can you do?
I am a frog.
I am green.
I can jump.
- Who are you?
What can you do?
I am a fox.
I am yellow.
I can run.
- Who are you?
What can you do?
I am a bear.
I’m brown.
I can walk.
- Who are you?
What can you do?
I am a fish.
I am red.
I can swim.
- Хто ти?
- Що ти вмієш робити?
- Я – жабка.
- Я зелена.
- Я вмію стрибати.
- Хто ти?
- Що ти вмієш робити?
- Я – лисиця.
- Я жовта.
- Я вмію бігати.
- Хто ти?
- Що ти вмієш робити?
- Я – ведмідь.
- Я коричневий.
- Я вмію ходити.
- Хто ти?
- Що ти вмієш робити?
- Я – риба.
- Я червона.
- Я вмію плавати.
Запитання і відповіді звучать тричі, переклад — один раз.
ІІІ. Розучування нового матеріалу.
Фонетична вправа № 2
Мета. Формувати фонетичні репродуктивні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [g, r, d, d?].
Під керівництвом пані Вимови (Miss Pronunciation) діти вчаться імітувати звуки, введені на попередньому етапі.
Разом з пані Вимовою на заняття прийшли її дресировані англійські звірята. Вони вітаються з дітьми іноземною мовою. Діти їм відповідають.
Педагог. Гусочка ґелґоче [g g g g g]. Маленький англійський песик ще не вміє сердитися і гавкає ось так [r r r r r] (звук має вимовлятися без вібрації).
У лісі англійські квіточки-дзвіночки співають [d d d, din-don, din-don, din-don] (діти повторюють цю пісеньку).
Час їхати додому, отож сідайте у свої казкові авто і заводьте мотор [d? d? d?],
Лексична вправа № 3 «Зоопарк»
Мета. Формувати лексичні репродуктивні навички
Лексичним матеріал. Назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish.
Педагог. Малята, уявіть, що ми з вами — казкові звірята і живемо в англійському зоопарку. Давайте розкажемо відвідувачам, як нас звати. Усі слова діти повторюють три-п’ять разів, імітуючи тембр кожного персонажа і виконуючи відповідні рухи.
A frog. Жабка. (Діти стрибають як жабки).
А fish. Риба. (Діти «плавають»).
A fox. Лисиця. (Діти йдуть крадькома, однією рукою імітуючи рухи хвоста лисиці).
A bear. Ведмідь. (Діти імітують ходу ведмедя).
Граматична вправа № 4 «Шеренги»
Мета. Формувати граматичні репродуктивні навички.
Граматичний матеріал. Структура з модальним дієсловом can: What can you do?
Педагог. Діти, гостям зоопарку дуже сподобалися наші кумедні звірятка. Вони цікавляться, що звірята вміють робити. Зараз ми станемо у дві шеренги. Малята першої шеренги — гості. Вони рухаються до звірят (діти іншої шеренги), які стоять на місці, і запитують: “Що ти вмієш роби1” ти?” — “What can you do?”.
Спочатку вправа виконується повільно, а запитання “What can you do?” діти промовляють тихо, а потім темп поступово пришвидшується і гучність збільшується. За другим разом шеренги міняються ролями.
Лексична вправа № 5 «Казкова квіточка»
Мета. Формувати лексичні репродуктивні навички.
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці — назви кольорів: green, yellow, brown, red, blue, white, black.
Педагог показує дітям квітку з різнокольоровими пелюстками і називає кожний колір (red, yellow, brown, green, white, blue, black), а діти повторюють три-п’ять разів.
Граматична вправа № 4 «Ми – спортсмени»
Мета. Формувати граматичні рецептивні навички.
Граматичний матеріал. Наказові речення: “Jump! Run! Walk! Swim!”.
На попередніх заняттях діти вже ознайомилися з командами “Run! Jump!”, а цього разу вони будуть тренуватися давати накази й виконувати: “Walk! Swim!”.
Педагог. Діти, до нас завітав наш тренер — a coach. Він буде давати нам накази, а ми їх виконуватимемо.
ІV. Заключна частина. Музичний сеанс (сеанс сну).
Мовна вправа № 1
Мета. Формувати мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) рецептивні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [g, r, d, d?, р, t, k, і:, ?, ?:, ?, au].
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці:
- назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish;
- назви кольорів: green, yellow, brown, red;
- рухи: jump, run, walk, swim.
Граматичний матеріал. Структури з модальним дієсловом can: “What can you do? — I can run”.
Педагог. Малята, дресировані звірята стомилися і хочуть спати. Давайте ляжемо на килимочок і заплющимо очі. Close your eyes!
Педагог без перекладу повторює матеріал один раз, діти слухають, але не повторюють.
Прощання.
Оскільки в цьому занятті передбачається багато матеріалу, педагог добирає обсяг лексичних одиниць відповідно до вікових особливостей дітей.
ЗАНЯТТЯ № 2
Тренуємось спілкуватися
Мета. Формувати рецептивні та репродуктивні мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) навички.
І. Вступна частина. Привітання.
ІІ. Основна частина.
Фонетична вправа № 1
Мета. Формувати репродуктивні слухо-вимовні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [р, t, k]. Пані Вимова пропонує дітям дістати з коробочки з-під “Kinder surprise” пір’їнки.
Педагог. Діти, англійські дресировані звірята будуть учити нас вимовляти нові звуки. Українські звуки [п, т, к] вимовляються без придиху. Щоб переконатися, піднесіть долоньку до ротика і повторюйте за мною [п, т, к]. Англійські звуки [р, t, k] вимовляються з придихом. Кожен по черзі підійдіть до мене, піднесіть долоньку до мого рота. Ви відчуваєте струмінь повітря на долонці? Пам’ятайте, що дресировані звірята дуже спритні, вони вміло ловлять пір’їнки, що літають. Покладіть пір’їнку на свою долоньку і повторюйте за мною кожний звук.
Лексична вправа № 2 «Цирк»
Мета. Формувати лексичні рецептивні навички.
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці — назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish.
Перед початком гри вчитель, демонструючи наочність, разом з дітьми три-п’ять разів повторює кожну лексичну одиницю.
Педагог. Діти, дресированим звірятам сподобалась наша кімната і всі вони поховались у різних місцях. Директор цирку шукає своїх артистів. Давайте йому допоможемо. Директор англійською мовою буде кликати кожного по черзі, а ви показуйте, де сховався артист.
Директор. А fish! (Діти показують рибку, а потім інших тварин).
Граматична вправа № 3 «Ми — спортсмени»
Мета. Формувати граматичні рецептивні навички.
Граматичний матеріал. Наказові речення: “Jump! Run! Walk! Swim!”.
Педагог. Діти, наш тренер — a coach — буде давати нам накази, а ми їх виконуватимемо.
Діти виконують команди тренера.
Лексична вправа № 4 «Казковий магазин»
Мета. Формувати лексичні рецептивні навички.
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці — назви кольорів: green, yellow, brown, red, blue, white, black.
Перед початком гри педагог називає кожний колір, діти повторюють три-п’ять разів (red, yellow, brown, green, white, blue, black).
Педагог. Діти, нашим артистам для виступу потрібно купити новий гарний одяг. Для цього ми підемо до казкового магазину. Там продається одяг різних кольорів. Щоб його купити потрібно правильно назвати колір англійською мовою. Ви всі будете продавцями, а я покупцем.
У кожної дитини на столі розкладено однакові набори одягу різного кольору. Наприклад, в однієї дитини — набір однакових штанців червоного, жовтого, зеленого чи коричневого кольору; в іншої — набір платтячок тощо На прохання педагога дитина “продає” одяг потрібного кольору.
Педагог. Give me green (blue, brown, red, yellow) one, please. Весь мовний матеріал діалогу, крім назв кольорів, діти знають з попередніх занять.
Дитина. Here you are!
Педагог. Thank you!
Граматична вправа № 5 «Хоровод»
Мета. Формувати граматичні репродуктивні навички.
Граматичний матеріал. Структура з модальним дієсловом can: What can you do?
Педагог. Діти, до нас по черзі будуть приходити гості — дресировані звірята. Давайте утворимо коло. Кожен наш гість ставатиме всередину кола, а ми будемо в нього запитувати, що він уміє робити: “What can you do?”.
Діти спочатку рухаються по колу повільно, стиха промовляють запитання: “What can you do?”, повторюючи його три-п’ять разів, поступово темп пришвидшується, гучність збільшується. Ролі гостей виконують діти, яким одягають наголівнички-маски різних звірят. Гості нічого не відповідають, а тільки показують.
Граматична вправа № 6 «Чарівне дзеркало»
Мета. Формувати граматичні репродуктивні навички.
Граматичний матеріал. Структури з модальним дієсловом can: «I can run (jump, swim, walk)”.
Педагог. Діти, ми потрапили до казкової країни, де предмети вміють розмовляти. Зараз ми станемо парами одне навпроти одного: один у парі — артист цирку, а інший — чарівне дзеркало, що вміє рухатися і розмовляти. Я показуватиму рухи і говоритиму, що я вмію робити. Артисти, спочатку виконуйте рухи і слова за мною, а ви, дзеркальця, повторюйте за вашим другом.
III. Заключна частина. Прощання.
ЗАНЯТТЯ № 3
Тренуємось спілкуватися
Мета. Формувати рецептивні, репродуктивні та продуктивні мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) навички й мовленнєві вміння.
І. Вступна частина. Привітання.
ІІ. Основна частина.
Фонетична вправа № 1
Мета. Формувати репродуктивні слухо-вимовні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [і:, ?:, ?, au].
Пані Вимова. Малята, давайте допоможемо жабці ловити метеликів. Широко розкрийте ротик, опустіть нижню щелепу і вимовляйте: [ае ае ае]: can, can, can.
Тепер давайте покрокуємо, як ведмедик, промовляючи [?: ?: ?: ?:]: walk, walk, walk. А тепер усміхніться (і: і: і: і:]: green, green, green. Нумо, пострибайте, як лисичка [? ? ? ?]: fox, fox, fox. Разом сядьте і позіхніть [ае ае ае ае]: brown, brown, brown.
Лексична вправа № 2 «Цирк»
Мета. Формувати лексичні рецептивні навички.
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці — назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish.
Перед початком гри педагог разом з дітьми три-п’ять разів повторює кожну лексичну одиницю.
Педагог. Діти, ви пам’ятаєте мультфільм про поросятко Фунтика, який працював у цирку пані Беладони? Його господарка була такою злою, що артисти почали тікати від неї. Зараз ми поглянемо, хто втік цього разу.
На демонстраційному столику розташовані іграшки: рибка, лисичка, жабка і ведмедик.
Педагог. Close your eyes! (Ховає іграшку). Open your eyes! Who is absent?
Діти мають англійською мовою сказати, хто зник.
Мета. Лексична вправа № 3 «Казковий магазин»
Мета. Формувати лексичні продуктивні навички та діалогічні вміння.
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці — назви кольорів: green, yellow, brown, red, blue, white, black.
Перед початком гри педагог називає кожний колір, діти повторюють три-п’ять разів: red, yellow, brown, green, white, blue, black.
Ця гра проводиться аналогічно до гри № 4 заняття № 2 з ускладненням — діти діляться на пари: один з них покупець, інший — продавець. Потім вони міняються ролями.
Перша дитина. Give me green (blue, brown, red, yellow) one, please.
Друга дитина. Here you are!
Перша дитина. Thank you!
Граматична вправа № 4 «Ми — спортсмени»
Мета. Формувати граматичні репродуктивні навички.
Граматичний матеріал. Наказові речення: “Jump! Run! Walk! Swim!”.
Педагог. Діти, тренер має підготувати артистів до виступу. Давайте станемо у дві шеренги. Перша шеренга — артисти, друга — тренери. Тренери — coaches — даватимуть накази, а дресировані звірята виконуватимуть їх. Педагог пошепки дає наказ “тренерам”, вони повторюють, “артисти” виконують відповідні рухи. Потім ролі змінюються.
Граматична вправа № 5 «Чарівне дзеркало»
Мета. Формувати граматичні продуктивні навички.
Граматичний матеріал. Структури з модальним дієсловом can: «I can run (jump, swim, walk)”.
Ця гра в продовженням попередньої гри і проводиться аналогічно до гри № 6 заняття № 2. Ускладнення: діти самостійно мають називати, що вони вміють робити. Для полегшення педагог може давати наказ: “Jump! (Run! Walk! Swim!)”. Перша дитина — артист цирку — відповідає: “I can jump”, а друга — чарівне дзеркало — повторює рухи і слова.
Граматична вправа № 6 «Хоровод»
Мета. Формувати граматичні продуктивні навички.
Граматичний матеріал. Структура з модальним дієсловом can: What can you do?
Ця гра аналогічно до гри № 5 заняття № 2. Відмінність — діти стоять, а не рухаються по колу. В центр кола стає дитина — артист. Хтось із бажаючих запитує її, що вона вміє робити: “What can you do? “, а дитина має відповісти: “і can jump”— і показати.
Фізкультхвилинка. Гра «Ми — спортсмени»
Тренер запитує дітей: “What can you do?”. Діти відповідають: “І can run, (walk, swim, jump)”. Тренер дає накази: “Run!”, а діти виконують.
Якщо накази добре засвоєні, в ролі тренера може виступати хтось із дітей.
ІІІ. Прощання.
ЗАНЯТТЯ № 4
Практика спілкування
Мета. Формувати продуктивні мовні навички та мовленнєві вміння в аудіюванні та говорінні.
На цьому занятті виконуються фонетичні, лексичні, граматичні вправи-ігри на розсуд педагога. За потреби він може повторювати вправи із заняття № 2 чи № 3, може зменшити чи збільшити кількість матеріалу залежно від успіхів дітей. Після того, як діти повторять матеріал, педагог організовує такі творчі (продуктивні) ігри-вправи.
Мовна вправа № 1. Гра «Відгадай»
Мета. Формувати мовні (фонетичні, лексичні, граматичні) продуктивні навички.
Фонетичний матеріал. Звуки [g, r, d, d?, р, t, k, і:, ?, ?:, ?, au].
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці:
- назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish;
- назви кольорів: green, yellow, brown, red.
Діти утворюють коло, хтось один — у центрі.
Варіант А. Дитина в центрі показує картинку з певним кольором, а інші називають його, наприклад: “It’s green”.
Варіант Б. Дитина показує картинку із звірятком, а інші називають, що це за звірятко, наприклад: “A frog”.
Мовленнєва вправа № 2.
Гра “У цирку. In the circus“
Мета. Формувати мовленнєві монологічні вміння.
Фонетичний матеріал. Звуки [g, r, d, d?, р, t, k, і:, ?, ?:, ?, au].
Лексичний матеріал. Лексичні одиниці:
- назви тварин: a frog, a fox, a bear, а fish;
- назви кольорів: green, yellow, brown, red.
- рухи: jump, run, walk, swim.
Граматичний матеріал. Структури з модальним дієсловом can: I can run.
Педагог. Дітки, в торбинці є іграшки — різні звірятка, але вони зачаровані. Щоб вони ожили, потрібно сказати, хто це, якого кольору, що вміє робити.
Наприклад, дитина виймає жабку і говорить: “I am а frog. I am green. I can jump”.
У цій та подібних іграх той, хто дає правильну відповідь, отримує жетон, прапорець, зірочку.
Запропоновані вправи — не догма: за аналогією педагог може створювати власні ігри, з іншим сюжетом і різними персонажами. Проте важливо, щоб була дотримана послідовність вправ, наступність у виробленні навичок і вмінь, використовуючи запропоновану систему роботи. Особливого значення набуває принцип особистісно орієнтованого навчання. Педагог має уважно стежити за успіхами кожної дитини: за потреби — ще раз пояснити правила гри, повторити звук чи слово, уповільнити чи пришвидшити темп мовлення тощо.
Головне пам’ятати: навчання іноземної мови — не самоціль, а віконце у цікавий і захопливий світ іншої культури, пригод, радісних знайомств і відкриттів!
No Comments »