Знайомимося зі звуками
Засвоєння звукової структури слова, самого поняття «звуки» дається малюкам нелегко. Щоб матеріал був доступний, його необхідно зробити цікавим. Тому ми й використовуємо знані всіма методичні прийоми, а особливо — унаочнення, аби такий «сухий» з першого погляду, дидактичний матеріал захопив дітлахів, викликав бажання вправлятися в звуковимові, визначати голосні й приголосні, м’які та тверді приголосні, складати схеми слова тощо. Дані рекомендації мають на меті допомогти практичним працівникам та студентам учбових закладів під час педагогічної практики у побудові роботи з дошкільнятами на опанування ними цієї теми.
Запропонований матеріал стане вихователеві у нагоді для проведення занять та індивідуальної роботи з малюками, організації художньої самостійної діяльності та в повсякденному житті. Адже він містить не лише заняття, а й ігри, дидактичні завдання; інформацію про звуки, їх класифікацію, місце та значення голосних, приголосних, м’яких та твердих приголосних звуків діти отримують з казок. Дійові особи тут фішки-чоловічки, які живуть у країні Звукляндії. Ігри й дидактичні завдання допоможуть їм закріпити отримані знання.
У підготовці до школи важливо, щоб дитина зрозуміла членоподільність мовлення, усвідомила звукову структуру слова. Тому перш ніж навчати читати й писати, треба ознайомити дітей зі звуками, навчити чути їх у словах, диференціювати, класифікувати.
Для усвідомлення звуків як мовних одиниць у добукварний період (1-1,5 місяця) значна увага має приділятися проведенню аналітично-синтетичного характеру: на виділення звуків у вимовлених словах, знаходження їх у словосполученнях; на зіставлення звуків за характером вимови, вимову їх окремо і в словах; на групування, класифікацію за основними ознаками, а головне — діти мають навчитися правильно «матеріалізувати» слово за допомогою умовних символів.
Практика показала, що позначати голосні, тверді та м’які приголосні кольоровими символами (фішками) недоцільно, оскільки діти часто припускаються помилок, будуючи звукову модель слова: колір не асоціюється для них з тими чи іншими ознаками звука. Щоб зробити аналіз усвідомленим, треба йти від спостережень самої дитини за вимовою того чи іншого звука, від узагальнень.
Спостерігаючи за вимовою голосних, діти роблять висновок, що у їх вимові не трапляється жодних перешкод, ротик розкривається тим ширше, чим голосніше промовляється цей звук, губи немовби утворюють різні на вигляд кружальця, і через це їх умовно можна позначити кружечком При вимові приголосних звуків губи стуляються в рисочку.
Перешкоди постають при вимові м’яких приголосних звуків, тому їх можна позначити двома рисочками. Таке графічне зображення звуків рідної мови допомагає дитині усвідомити різницю між звуками, дає можливість вести роботу в двох напрямах: від вимовленого слова до його моделі і навпаки — від моделі до слова чи групи слів. Графічне зображення слів також готує дитину до процесу читання. Тобто, виклавши модель слова, (наприклад, «зима», діти можуть «прочитати» його за допомогою фішок зліва направо, вказуючи пальцем на кожну фішку і промовляючи відповідний звук. Голосні звуки промовляються голосно, протяжно, ніби співаючи, а приголосні — уривчасто.
Щоб робота була більш цікавою, ми пропонуємо дітям графічне зображення звуків у вигляді кумедних фішок-чоловічків, а також використовуємо найулюбленіший дітьми жанр художньої літератури — казки з цікавими ілюстраціями.
Такий матеріал можна використовувати на заняттях та в повсякденному житті для роботи з підгрупою дітей або індивідуально.
Отже, пропонуємо варіант розповідей вихователя про звуки.
— Діти, в нашій мові є дуже багато звуків. Ми їх чуємо. От послухайте: а, у, м, р, л. Ми їх промовляємо: б, п, в. Промовте кожен які-небудь звуки (діти промовляють будь-які звуки по черзі). А чи можна побачити звуки? Отже, ми звуки чуємо, промовляємо, але ніколи не бачимо. Звуки живуть серед нас, допомагають нам спілкуватись (розмовляти) між собою, але самі ніколи не показуються. Ось такі вони, звуки нашої мови! Проте в країні Звукляндії, до якої я пропоную вам помандрувати, можна з ними познайомитись. Ці її мешканці — кумедні фішки-чоловічки. То і є звуки, що живуть у казці, і пригоди, які з ними трапляються, допоможуть вам зрозуміти, як звуки будують нашу мову.
