Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Дошкільний навчальний заклад № 39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської області

П'ЯТНИЦЯ 16.11.СНІДАНОК: Суп молочний пшеничний, хліб з маслом і твердим сиром, какао з молоком ОБІД: Суп "селянський" з рисом, хліб, сегединський-гуляш, кнелі парові, компот ПОЛУДЕНОК: Кавовий напій з молоком, хліб з маслом ВЕЧЕРЯ: Рибна котлета, макарони з маслом, буряк відварний, хліб, чай
image_pdfimage_print

Розучування нової пісні на музичних заняттях з дошкільниками

 

Співи є неодмінною частиною кожного музичного заняття у дошкільному навчальному закладі. Спів позитивно впливає на дитячий організм – зміцнює  голосовий апарат, розвиває дихання, а також сприяє розвитку мовлення дітей, їхньої творчої фантазії, і,безсумнівно, музичних здібностей: музичного слуху, відчуття ритму, музичної пам’яті.

Тому у вокальній роботі з дошкільниками музичний керівник має ставити перед собою такі завдання:

* розвивати природний голос кожної дитини, поступово розширюючи її діапазон;

* формувати у дітей співацькі навички та вміння співати виразно;

* розвивати у дітей музичний слух;

* навчати дітей співати під музичний супровід та без нього;

* допомагати дітям в імпровізації поспівок та невеличких пісень;

* навчати дітей використовувати розучені пісні в різних видах музичної діяльності.

Основною вимогою до пісенного матеріалу на музичних заняттях з дошкільниками мають бути доступність тексту та художніх образів. Тематика пісень може бути різноманітною. Проте головне, щоб вона відповідала віку дошкільників, була їм зрозумілою та цікавою.

У підборі пісень для музичних занять музичний керівник насамперед повинен враховувати співочий діапазон своїх вихованців, оскільки для кожного віку характерні свої відмінності. Зокрема діапазон голосу у дітей:

* 2-3 років – мі-ля першої октави;

* 3-4 років – ре-ля першої октави;

* 4-5 років – ре-сі першої октави;

* 5-6 років – ре першої октави – до другої октави.

Процес навчання співу потребує уваги не лише з боку музичного керівника, а й з боку дітей. Адже під час співу діти вчаться:

* стежити за своїм диханням, за правильним звукоутворенням та дикциєю, чистотою інтонації, за ритмічним малюнком пісні тощо;

* прислухатися до виконання мелодії на фортепіано;

* порівнювати свій спів зі співом інших;

* злагоджено виконувати пісні під час колективного співу.

Щоб розв’язати ці завдання музичному керівнику знадобляться знання певних методичних прийомів, зокрема:

* застосування диригентського жесту під час роботи з дітьми над темпом та динамікою твору;

* показ напрямку руху мелодії за допомогою руки;

* виконання вокальних вправ та поспівок для покращення чистоти інтонування, для формування правильного звукоутворення та дихання;

* виконання різних ігрових вправ на покращення дикції та відчуття ритму.

Як правило, на кожному музичному занятті діти виконують 2-3 пісні. Але перш ніж розпочати розучувати нову пісню, музичний керівник має обов’язково виконати з дітьми вправи для розвитку голосу і слуху. І лише після цього можна розпочинати роботу над новою піснею.

Нова пісня розучується з дітьми у три етапи – упродовж 6-7 занять.

Перший етап – це ознайомлення дітей з новою піснею (перше заняття):

* вступна бесіда, ілюстрація пісні за допомогою наочних засобів;

* виразне та емоційне виконання пісні педагогом;

* бесіда з дітьми після ознайомлення з піснею, аналіз пісні;

* повторне виконання пісні педагогом.

Другим етапом в розучуванні пісні є оволодіння дітьми співацькими навичками (друге, третє, четверте та п’яте заняття). Для цього мукерівнику потрібно:

* нагадати дітям нову пісню, емоційно виконати її під музику;

* провести роботу з дітьми над чистотою інтонації (пофразне розучування мелодії пісні);

* розучити з дітьми текст пісні, провести роботу над дикцією;

* розвивати правильне звукоутворення у дітей під час співу;

* провести роботу над вокальним диханням;

* простежити, щоб діти виконували пісню у правильному темпі та ритмі;

* провести роботу над співом дітей усією групою.

Третій етап – це закріплення та повторення пісні (шосте, сьоме заняття). На цьому етапі діти демонструють:

* художньо-виразне та емоційне виконання пісні під музичний супровід;

* спів пісні хором, групою дітей або сольне виконання пісні під музичний супровід.

Ейдетика у вивченні текстів пісень

Дітям дошкільного віку притаманне емоційно-образне сприйняття навколишнього світу, зазвичай вони не можуть швидко запам’ятовувати та відтворювати “суху” інформацію, наприклад, тексти віршів, пісень, слова ролей тощо. Саме тому корисно використовувати у роботі з дітьми ейдетику, методи навчання якої спираються на образне мислення людини. Відтак малята успішно засвоюватимуть інформацію, адже її сприйняття відбувається кількома різними аналізаторами – слуховими, зоровими, тактильними тощо.

Ейдетична пам’ять притаманна усім дітям, тож впровадження ейдетики у процес навчання та виховання викликає у них природній позитивний відгук.

Для того, щоб використовувати ейдетику на музичних заняттях, необхідно запастися різноманітними дидактичними матеріалами.

Піктограми – це нескладні рисунки або значки, у яких зашифровані певні слова. Музичний керівник може зобразити у вигляді піктограм будь-який текст, який потрібно запам’ятати, наприклад, слова пісні. Для цього потрібно:

* вигадати піктограми до слів пісні;

* зобразити піктограми на папері;

* пояснити дітям, яким словам пісні відповідають піктограми;

* запропонувати дітям за піктограмами відтворити слова пісні;

* попросити дітей заплющити очі, пригадати зображення піктограм та відтворити слова пісні по пам’яті.

Послідовність розучування пісні

1 заняття – Ознайомлення дітей з піснею, її характером. Показ ілюстрації чи іграшки. Повторне прослуховування.

2 заняття – Продовжувати ознайомлення дітей з піснею. Вчити розуміти її зміст, визначати динаміку..

3 заняття – Учити дітей підспівувати пісню, інтонувати мелодію. Звернути увагу на музичний вступ до пісні, його характер.

4 заняття – Учити дітей пізнавати пісню за вступом, чисто інтонувати її, правильно вимовляти слова, співати одночасно.

5 заняття – Учити дітей пізнавати пісню за мелодією (без слів). Звернути увагу на чисте інтонування інтервалів та спів

природним голосом у повільному темпі (на склад «Ля».

6 заняття – Учити дітей виразно виконувати пісню, правильно вимовляти слова. Стежити за правильністю дихання під час співу.

7 заняття – Учити дітей співати окремими групами, виразно, чисто інтонувати мелодію.

8 заняття. – Учити чисто інтонувати мелодію, правильно вимовляти слова й додержуватися всіх музичних відтінків.

Слухання музики

1 заняття – Ознайомлення дітей з твором та його характером. Показ ілюстрації чи іграшки. Повторне прослуховування.

2 заняття – Продовжувати учити дітей визначати характер музики й засоби музичної виразності. Виконати твір контрастно.

3 заняття – Поглибити уявлення дітей про частини твору. Закріпити поняття:тихо, голосно, тихіше, ще голосніше..

4 заняття – Учити дітей пізнавати твір за другою частиною. Закріпити поняття «швидко – повільно», повторити . які засоби

виразності використав композитор.

5 заняття – Показати дітям, що п’єса може звучати у різних регістрах

6 заняття – Учити дітей розрізняти два знайомі твори. Закріпити в дітей знання про характер творів.

 

Основні критерії оцінювання музичного заняття

  1. Вступна ходьба,біг уміння виробляти навички виконувати основні рухи (перешиковування)
  2. Ритмічна вправа відповідність вправи вікові дітей
  3. Відповідність музики
  4. Правильність виконання рухів
  5. Доцільність застосування атрибутів
  6. Слухання уміння емоційно підготувати дітей до слухання муз. твору
  7. відповідність вступного слова програмовому змісту
  8. якість художнього виконання
  9. уміння дітей визначати жанр твору,характер,засоби муз. Виразності.
  10. Співи відповідність завдання вікові дітей
  11. Робота над звукоутворенням
  12. Розвиток діапазону
  13. Правильне дихання
  14. Вправа на розвиток уміння використання наочності і дидактичного матеріалу (фланелеграф,нотне лото)
  15. Почуття ритму
  16. Робота над піснею відповідність пісні вікові дітей
  17. Методичні прийоми при формуванні природного звучання
  18. Грамотне дихання,чистота інтонування,
  19. Чітка дикція,артикуляція
  20. Танець узгодження рухів з характером музики
  21. Уміння розвивати відчуття ритму,передавати його в рухах
  22. Музична гра організація гри,уміння направляти творчі прояви.
  23. Підсумок заняття в кінці заняття,після кожного етапу,відзначення активних поіменно
No Comments »