Розучування нової пісні на музичних заняттях з дошкільниками
Співи є неодмінною частиною кожного музичного заняття у дошкільному навчальному закладі. Спів позитивно впливає на дитячий організм – зміцнює голосовий апарат, розвиває дихання, а також сприяє розвитку мовлення дітей, їхньої творчої фантазії, і,безсумнівно, музичних здібностей: музичного слуху, відчуття ритму, музичної пам’яті.
Тому у вокальній роботі з дошкільниками музичний керівник має ставити перед собою такі завдання:
* розвивати природний голос кожної дитини, поступово розширюючи її діапазон;
* формувати у дітей співацькі навички та вміння співати виразно;
* розвивати у дітей музичний слух;
* навчати дітей співати під музичний супровід та без нього;
* допомагати дітям в імпровізації поспівок та невеличких пісень;
* навчати дітей використовувати розучені пісні в різних видах музичної діяльності.
Основною вимогою до пісенного матеріалу на музичних заняттях з дошкільниками мають бути доступність тексту та художніх образів. Тематика пісень може бути різноманітною. Проте головне, щоб вона відповідала віку дошкільників, була їм зрозумілою та цікавою.
У підборі пісень для музичних занять музичний керівник насамперед повинен враховувати співочий діапазон своїх вихованців, оскільки для кожного віку характерні свої відмінності. Зокрема діапазон голосу у дітей:
* 2-3 років – мі-ля першої октави;
* 3-4 років – ре-ля першої октави;
* 4-5 років – ре-сі першої октави;
* 5-6 років – ре першої октави – до другої октави.
Процес навчання співу потребує уваги не лише з боку музичного керівника, а й з боку дітей. Адже під час співу діти вчаться:
* стежити за своїм диханням, за правильним звукоутворенням та дикциєю, чистотою інтонації, за ритмічним малюнком пісні тощо;
* прислухатися до виконання мелодії на фортепіано;
* порівнювати свій спів зі співом інших;
* злагоджено виконувати пісні під час колективного співу.
Щоб розв’язати ці завдання музичному керівнику знадобляться знання певних методичних прийомів, зокрема:
* застосування диригентського жесту під час роботи з дітьми над темпом та динамікою твору;
* показ напрямку руху мелодії за допомогою руки;
* виконання вокальних вправ та поспівок для покращення чистоти інтонування, для формування правильного звукоутворення та дихання;
* виконання різних ігрових вправ на покращення дикції та відчуття ритму.
Як правило, на кожному музичному занятті діти виконують 2-3 пісні. Але перш ніж розпочати розучувати нову пісню, музичний керівник має обов’язково виконати з дітьми вправи для розвитку голосу і слуху. І лише після цього можна розпочинати роботу над новою піснею.
Нова пісня розучується з дітьми у три етапи – упродовж 6-7 занять.
Перший етап – це ознайомлення дітей з новою піснею (перше заняття):
* вступна бесіда, ілюстрація пісні за допомогою наочних засобів;
* виразне та емоційне виконання пісні педагогом;
* бесіда з дітьми після ознайомлення з піснею, аналіз пісні;
* повторне виконання пісні педагогом.
Другим етапом в розучуванні пісні є оволодіння дітьми співацькими навичками (друге, третє, четверте та п’яте заняття). Для цього мукерівнику потрібно:
* нагадати дітям нову пісню, емоційно виконати її під музику;
* провести роботу з дітьми над чистотою інтонації (пофразне розучування мелодії пісні);
* розучити з дітьми текст пісні, провести роботу над дикцією;
* розвивати правильне звукоутворення у дітей під час співу;
* провести роботу над вокальним диханням;
* простежити, щоб діти виконували пісню у правильному темпі та ритмі;
* провести роботу над співом дітей усією групою.
Третій етап – це закріплення та повторення пісні (шосте, сьоме заняття). На цьому етапі діти демонструють:
* художньо-виразне та емоційне виконання пісні під музичний супровід;
* спів пісні хором, групою дітей або сольне виконання пісні під музичний супровід.
Ейдетика у вивченні текстів пісень
Дітям дошкільного віку притаманне емоційно-образне сприйняття навколишнього світу, зазвичай вони не можуть швидко запам’ятовувати та відтворювати “суху” інформацію, наприклад, тексти віршів, пісень, слова ролей тощо. Саме тому корисно використовувати у роботі з дітьми ейдетику, методи навчання якої спираються на образне мислення людини. Відтак малята успішно засвоюватимуть інформацію, адже її сприйняття відбувається кількома різними аналізаторами – слуховими, зоровими, тактильними тощо.
Ейдетична пам’ять притаманна усім дітям, тож впровадження ейдетики у процес навчання та виховання викликає у них природній позитивний відгук.
Для того, щоб використовувати ейдетику на музичних заняттях, необхідно запастися різноманітними дидактичними матеріалами.
Піктограми – це нескладні рисунки або значки, у яких зашифровані певні слова. Музичний керівник може зобразити у вигляді піктограм будь-який текст, який потрібно запам’ятати, наприклад, слова пісні. Для цього потрібно:
* вигадати піктограми до слів пісні;
* зобразити піктограми на папері;
* пояснити дітям, яким словам пісні відповідають піктограми;
* запропонувати дітям за піктограмами відтворити слова пісні;
* попросити дітей заплющити очі, пригадати зображення піктограм та відтворити слова пісні по пам’яті.
Послідовність розучування пісні
1 заняття – Ознайомлення дітей з піснею, її характером. Показ ілюстрації чи іграшки. Повторне прослуховування.
2 заняття – Продовжувати ознайомлення дітей з піснею. Вчити розуміти її зміст, визначати динаміку..
3 заняття – Учити дітей підспівувати пісню, інтонувати мелодію. Звернути увагу на музичний вступ до пісні, його характер.
4 заняття – Учити дітей пізнавати пісню за вступом, чисто інтонувати її, правильно вимовляти слова, співати одночасно.
5 заняття – Учити дітей пізнавати пісню за мелодією (без слів). Звернути увагу на чисте інтонування інтервалів та спів
природним голосом у повільному темпі (на склад «Ля».
6 заняття – Учити дітей виразно виконувати пісню, правильно вимовляти слова. Стежити за правильністю дихання під час співу.
7 заняття – Учити дітей співати окремими групами, виразно, чисто інтонувати мелодію.
8 заняття. – Учити чисто інтонувати мелодію, правильно вимовляти слова й додержуватися всіх музичних відтінків.
Слухання музики
1 заняття – Ознайомлення дітей з твором та його характером. Показ ілюстрації чи іграшки. Повторне прослуховування.
2 заняття – Продовжувати учити дітей визначати характер музики й засоби музичної виразності. Виконати твір контрастно.
3 заняття – Поглибити уявлення дітей про частини твору. Закріпити поняття:тихо, голосно, тихіше, ще голосніше..
4 заняття – Учити дітей пізнавати твір за другою частиною. Закріпити поняття «швидко – повільно», повторити . які засоби
виразності використав композитор.
5 заняття – Показати дітям, що п’єса може звучати у різних регістрах
6 заняття – Учити дітей розрізняти два знайомі твори. Закріпити в дітей знання про характер творів.
Основні критерії оцінювання музичного заняття
- Вступна ходьба,біг уміння виробляти навички виконувати основні рухи (перешиковування)
- Ритмічна вправа відповідність вправи вікові дітей
- Відповідність музики
- Правильність виконання рухів
- Доцільність застосування атрибутів
- Слухання уміння емоційно підготувати дітей до слухання муз. твору
- відповідність вступного слова програмовому змісту
- якість художнього виконання
- уміння дітей визначати жанр твору,характер,засоби муз. Виразності.
- Співи відповідність завдання вікові дітей
- Робота над звукоутворенням
- Розвиток діапазону
- Правильне дихання
- Вправа на розвиток уміння використання наочності і дидактичного матеріалу (фланелеграф,нотне лото)
- Почуття ритму
- Робота над піснею відповідність пісні вікові дітей
- Методичні прийоми при формуванні природного звучання
- Грамотне дихання,чистота інтонування,
- Чітка дикція,артикуляція
- Танець узгодження рухів з характером музики
- Уміння розвивати відчуття ритму,передавати його в рухах
- Музична гра організація гри,уміння направляти творчі прояви.
- Підсумок заняття в кінці заняття,після кожного етапу,відзначення активних поіменно