Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Дошкільний навчальний заклад № 39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської області

П'ЯТНИЦЯ 14.12.СНІДАНОК:Суп молочний з манними кльоцками, булка з маслом і тв.сиром, какао з молоком ОБІД: Суп з м'ясними фрикадельками, хліб, рулет м'ясний, картопляне пюре з маслом, огірок консервований, лимонний напій ПОЛУДЕНОК:Кавовий напій з молоком, булка з вишневим повидлом ВЕЧЕРЯ:Риба запечена, макарони з маслом, томати мариновані, хліб, чай
image_pdfimage_print

Розвиток творчих здібностей дітей засобом аплікації

 

Джерела творчих здібностей і обдарованості дітей – на кінчиках їх пальців.

Чим більше майстерності тим розумніша дитина                                                                                                                                                                                                                                                                                     В.О.Сухомлинський

Аплікація, за вмілого керівництва нею з боку дорослого, здатна  творити дива: ледачого зробити  працьовитим, «незнайку» – знайкою, невмілого – майстром. Ніби за помахом чарівної палички в аплікації, граючись, можна змінити ставлення до того, що часом видається складним недосяжним і нецікавим.

Тому в роботі з дітьми на заняттях, під час самостійної художньої діяльності, ручної праці, індивідуальної роботи активно застосовуються ігрові ситуації та прийоми.

Орієнтовні конспекти занять з аплікації

Акваріум з рибками (сюжетна аплікація)

Програмовий зміст:

  • вчити створювати сюжетні картини, використовуючи техніку оригамі з кружечків;
  • закріпити вміння акуратно наклеювати зображення;
  • розвивати спостережливість, творчу уяву, фантазію;
  • виховувати любов до природи, бажання робити приємне друзям;
  • спонукати до співпраці у роботі парами.

Матеріал: акваріум у «Куточку природи», ілюстрації з акваріумними рибками, загадки про мешканців акваріуму, вірш В.Терен «Риби», пісня «День народження – це свято!», дидактична гра «Квітка доброти», рухлива гра «Карасі і щука».

Обладнання: папір для тла блакитного кольору, кружечки різного діаметру та кольорів, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «У Артура скоро День народження. По секрету він сказав, що в подарунок мріє отримати акваріум з рибками. Чи не могли б ми здійснити мрію нашого друга? Як саме? (Відповіді дітей). Вихователь: «Отже, ви пропонуєте, оскільки ми справжній акваріум купити не можемо, зробити йому паперовий, із зображенням фантастично гарних рибок, водоростей та камінців».
  • Розгляд акваріуму в груповій кімнаті, спостереження за рибками.
  • Розгляд ілюстрацій, читання вірша, загадки.
  • Пояснення та показ вихователя щодо послідовності виконання аплікації.
  • Робота дітей в парах, індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: виставка та аналіз робіт дітей, пакування «акваріумів» в подарункову коробку.
  • Рухлива гра «Карасі і щука».
  • Дидактична гра «Квітка доброти».

 

Буда для собаки (предметна аплікація)

Програмовий зміст:

  • вчити дітей утворювати квадрати (розрізуючи навпіл по лінії згину прямокутник), круг (плавно зрізуючи кути у квадрата), трикутник (розрізуючи квадрат по діагоналі);
  • закріпити вміння створювати зображення предмета з кількох частин, дотримуючись певної послідовності, правильно розміщувати  аплікацію на аркуші паперу;
  • закріпити назви та основні ознаки геометричних фігур                                 (прямокутник, квадрат, круг, трикутник);
  • розвивати увагу, дрібну моторику рук;
  • виховувати чуйність, любов до тварин та турботу про них.

Матеріал:  іграшкова собачка,  собачки-картинки, іграшкова будка,  рухлива гра « Собака без хатки», дидактичні ігри «А хто її дітки?», «Скажи лагідно».

Обладнання: кольоровий папір для тла, кольорові геометричні фігури різної величини, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Чи бачили ви на вулицях бездомних собак? На вашу думку, чому вони не мають господарів і як живеться таким тваринам? (Відповіді дітей). А що мають зробити дорослі, щоб у кожної собаки був свій дім, господар, друг?» (Відповіді дітей) Вихователь показує  картинки собак,                  «Уявіть, що ці собаки звернулись до вас із проханням допомогти їм, змайструвати  для них житло – буду. Допоможемо їм?».
  • Розглядання зовнішнього вигляду будки, визначення форми та величини окремих її частин.
  • Показ та пояснення вихователя послідовності виконання завдання.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: виставка будинків для собак, аналіз робіт щодо «дотримання правил майстрування», акуратності виконання роботи. Вихователь висловлює побажання, щоб кожна бездомна собака мала таке житло, як зробили діти.
  • Рухлива гра « Собака без хатки».
  • Дидактичні ігри «А хто її дітки?», «Скажи лагідно».

 

Гарний посуд для казки «Лисичка і Журавель»

(декоративна аплікація)

Програмовий зміст:

  • вчити викладати візерунок із рослинних елементів на формі глечика та тарілки, заповнювати квітами, листочками середину та краї;
  • вправляти в акуратному наклеюванні готових елементів;
  • закріпити назви та ознаки геометричних фігур;
  • розвивати інтерес до виробів декоративно-прикладного мистецтва (посуду), естетичний смак;
  • виховувати акуратність, відповідальність.

Матеріал: український декоративний посуд, зразки візерунків, персонажі казки «Лисиця та Журавель» для театру на фланелеграфі, дидактична гра «Склади візерунок», дидактична вправа «Щирі побажання друзям», рухлива гра «Хитра лисиця».

Обладнання: площинні форми посуду (глечик, тарілка), готові форми квітів, листя, кружечки, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Я знаю, всі ви дуже любите слухати казки і особливо українські народні. Давайте пригадаємо деякі з них. (Відповіді дітей). Сьогодні, я думаю, вам буде приємно ще раз почути улюблену казку «Лисичка і Журавель». Але в народі кажуть: «Краще один раз побачити, ніж десять разів почути», – отже, якщо подивитися казку на фланелеграфі, – це буде значно цікавіше, ніж просто послухати. Персонажів казки («Лисичку» та «Журавля») я вже підготувала, однак, для показу немає відповідного посуду, (пригадуєте, з якого посуду пригощалися герої казки?). Чи ви погодитеся допомогти мені виготовити атрибути для театру (глечики та тарілочки)?
  • Розгляд зразків українського посуду, візерунків розпису.
  • Обговорення змісту роботи, добір необхідних елементів для складання візерунків.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок заняття. Виставка дитячих робіт, розгляд та обговорення. Спільний вибір декількох найбільш вдалих «тарілок» та «глечиків»    для показу казки  «Лисичка і Журавель» на фланелеграфі. (Однак, запевнити дітей, що всі роботи в подальшому будуть використовуватися для театру.)
  • Рухлива гра «Хитра лисиця».
  • Дидактична вправа «Щирі побажання друзям».

 

Законсервуємо овочі

Програмовий зміст:

  • вчити вирізати готові форми по контуру (овочі – огірок, помідор, перець);
  • розкладати «овочі» на площині (в «банки») за кольором;
  • формувати вміння правильно тримати ножиці, різати ними;
  • вправляти в намазуванні та  наклеюванні форм овочів;
  • розвивати дрібну моторику рук, зорову пам’ять;
  • виховувати охайність у роботі, посидючість, вміння доводити розпочату справу до кінця.

Матеріал: овочі (справжні або макети), вірші, загадки про овочі. Рухлива гра «Мак», дидактична гра «Що ще можна консервувати на зиму?»

Обладнання: ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки, аркуші у формі банок, контури овочів на кольоровому папері.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «У дитячий садок привезли багато овочів (огірки, помідори, солодкий перець). Це овочі, які не можуть довго зберігатися, вони дуже швидко псуються, а з’їсти все одразу ми не зможемо. Як можна допомогти кухарям зберегти овочі? (Відповіді дітей) А ви, діти, бачили, як мами чи бабусі консервують  овочі  на зиму у банки? Давайте і ми спробуємо так зробити».
  • Обстеження овочів (колір, форма, розмір).
  • Самостійна робота дітей: вирізання по контуру, наклеювання. Взаємодопомога при вирізанні фігур та розміщенні на площині.
  • Підсумок: аналіз дитячих робіт ( яка банка найповніша, у кого багато різних овочів). Ці «банки з консервацією» ми зможемо використовувати, граючись  у «Сім’ю».
  • Рухлива гра «Мак».
  • Дидактична гра «Що ще можна консервувати на зиму?»

 

Подорож по морю на  вітрильних човнах

Програмовий зміст:

  • вчити дітей створювати зображення човника з різних геометричних фігур (круга, квадрата, трикутника, прямокутника);
  • вправляти у складанні та розрізуванні паперу по лінії згину;
  • закріпити вміння акуратно наклеювати елементи картинки, дотримуючись певної послідовності;
  • розвивати уяву, фантазію, дрібні м’язи пальців рук;
  • виховувати любов до природи, естетичний смак.

Матеріал: репродукції картин І.К. Айвазовського , ілюстрації із зображенням різних видів водного транспорту, вірш Т.Коломієць «Чорне море», фонограма «Шум моря», морська мушля, дидактична вправа « Я у морі на човні», рухлива гра «Море хвилюється».

Обладнання: аркуш паперу для тла формату А4 синього чи блакитного кольору, паперові геометричні фігури (квадрат, прямокутник, коло) різного кольору та розміру, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Наша Даринка з подорожі до Чорного моря привезла подарунок – велику мушлю. Якщо її прикласти до вуха, кажуть, буде чути шум моря… А чи їздили ви, діти до моря? На чому ви туди дісталися, яким транспортом? (Відповіді дітей). Напевно, ви бачили, чим користуються люди, щоб пересуватися по воді?  (Відповіді дітей) Човни, кораблі, катери, яхти, вітрильники – це водний транспорт. На жаль, не всі діти мали можливість побачити море та покататися на човні. Давайте влаштуємо  уявну подорож. Зробимо собі човни та пустимося по морю,  послухаємо крики чайок, плескіт морських хвиль та пісню вітру.
  • Читання вірша Т.Коломієць «Чорне море»;
  • Розглядання різних видів морського транспорту та зокрема – вітрильних човнів;
  • Пояснення та показ послідовності створення зображення човника з вітрилами з геометричних фігур;
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя;
  • Підсумок. Вихователь з дітьми оглядають всі човни ( Чи здатні вони витримати шторм).
  • Дидактична вправа «Я у морі на човні» (Звучить фонограма «Шум моря») Діти розповідають про свої човники, про те куди вони на них «пливуть», що бачать, чують.
  • Рухлива гра «Море хвилюється».

 

Про що розповідає книжечка (сюжетна аплікація)

Програмовий зміст:

  • закріпити уміння перетворювати квадрат на трикутники (розрізаючи його по діагоналі) та круг (плавно зрізуючи кути);
  • вправляти у вирізанні по контуру;
  • розвивати фантазію, почуття композиції;
  • вчити переказувати казку «Колобок» за ілюстраціями;
  • виховувати інтерес до художньої літератури, старанність, доброзичливість.

Матеріал: картинки із зображенням тварин ( із казки  «Колобок»), загадки про них, вірші, рухлива гра «Зайці і вовк », дидактична гра «Впізнай за описом».

Обладнання: квадрати жовтого (Колобок) та зеленого (ялинка)  кольорів різні за розміром,  контури  тварин, аркуші для тла, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття.

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Я знаю, що всі діти полюбляють слухати казки. Але казка ще цікавіша, якщо в книжечці можна подивитися картинки-ілюстрації. Так? Одного разу, діти молодшої групи «Чомусики»  попросили вихователя прочитати казку «Колобок» та же й показати їм гарні ілюстрації з книжки. Коли вихователь відкрила першу сторінку, то побачила, що зникли усі картинки. Як же засмутилися малюки…Отож, Ірина Вікторівна звернулася до нас з проханням допомогти. Як ми, діти, можемо зарадити в такій ситуації? (Відповіді дітей).  На мою думку, яскраві аплікації з героями казки «Колобок», стануть гарним доповненням до книжки і порадують малят».
  • Нагадування сюжету казки та персонажів.
  • Обговорення сюжетів ілюстрацій , закріплення прийомів вирізання.
  • Робота дітей в парах та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: розглядання робіт , розміщення ілюстрацій в певній послідовності, переказ казки за картинками, дарування робіт в молодшу групу.
  • Рухлива гра «Зайці і вовк ».
  • Дидактична гра «Впізнай за описом».

 

Пропало цуценя

Програмовий зміст:

  • ознайомити дітей з геометричною фігурою «прямокутник», його характерними властивостями; закріпити знання про «квадрат», «круг», «трикутник», викладаючи їх на площині (утворюючи «фотографію» цуценяти);
  • закріпити цифри в межах «5», виконуючи дії із цифрами за вказівкою вихователя;
  • вправляти у визначенні напряму відносно себе (праворуч – ліворуч);
  • розвивати окомір, дрібну моторику рук;
  • закріпити кольори;
  • викликати інтерес до ігрових дій математичного змісту;
  • виховувати любов до тварин, бажання допомагати.

Матеріал: геометричні фігури різного кольору і розміру, цифри роздаткові та демонстраційні,  фізкультхвилинка «Вліво-вправо», рухлива гра «Кудлатий пес».

Обладнання: ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття.

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Сьогодні вранці по радіо я почула оголошення про те, що пропало цуценя. Дівчинка, яка його загубила, дуже просила допомогти віднайти  її маленького друга і розповіла, як він виглядає. Чи хотіли б ви, діти, допомогти у пошуках? Ми могли б розклеїти оголошення  на спеціальних дошках  по всьому місту.  На аркуші оголошення розмістити зображенням цуценяти та  вказати номер телефону нашого дитячого садочка».
  • Пояснення: тулуб цуценяти зображуємо «прямокутником» (розглядаємо цю геометричну фігуру, обстежуємо); голову – «кругом»  (жовтого кольору , – саме так описувала цуценя дівчинка), на голові –  ніс ( маленький чорний «трикутник») та очі (два кружечки синього кольору), хвіст – коричневий «трикутник», лапи – два маленькі «трикутники» жовтого кольору. Під зображенням цуцика слід викласти номер телефону 5-23-54.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: діти разом з дорослими розвішують зроблені оголошення. Вихователь зауважує, що з допомогою дітей цуценя дуже швидко віднайдеться.
  • Рухлива гра «Кудлатий пес».

 

Серветки для лялечки (декоративна аплікація)

Програмовий зміст:

  • вчити викладати візерунок із рослинних елементів на квадратній формі;
  • заповнювати квітами, листям середину та сторони квадрата;
  • закріпити вміння акуратно наклеювати готові рослинні форми;
  • закріпити геометричні фігури, вміння їх обстежувати;
  • розвивати почуття композиції, кольору;
  • виховувати старанність у роботі;
  • викликати бажання робити  приємне оточуючим.
  • Матеріал: українські вишиті серветки, вірш про вишиванку, українські мелодії, дидактична гра «Добери візерунок», «Прикрась серветку», рухлива гра « Ми веселі дошкільнята».

 

  • Обладнання: квадратна основа для серветки 16х16, готові форми з кольорового паперу ( квіти, листя), ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття:

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «У нашої лялечки Катрусі завтра День народження. Вона запросила в гості своїх подружок і хотіла пригостити їх чаєм з тортом. Але Катруся засмучена, бо у неї лише одна серветка. Коли лялечка п’є чай, то стелить її під блюдце з чашкою. Катрусі дуже хочеться прикрасити серветками святковий стіл для своїх друзів. Чи не змогли б ми якось  зарадити? ( Діти пропонують, що можна зробити, щоб допомогти ляльці) Паперові серветки, прикрашені квітами ( власноруч зроблені дітьми) – це буде найкращий подарунок для Катрусі».
  • Обговорення змісту роботи: розглядання серветок, зразків, основи для серветки, добір необхідних елементів для складання своїх візерунків.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: розглядання створених дітьми серветок, дарування ляльці Катрусі, щоб вона могла розкласти їх своїм гостям під блюдця з чашками.
  • Рухлива гра « Ми веселі дошкільнята»
  • Дидактична гра « Добери візерунок».

 

Чарівні квіти осені

Програмовий зміст:

  • продовжувати вчити дітей користуватися ножицями;
  • вчити плавно обрізати кути у квадратів, утворюючи кружечки, створювати із них осінні квіти, різні за кольором та розміром ;
  • розвивати окомір, дрібну моторику рук;
  • спонукати до створення гарної композиції, до фантазування;
  • виховувати естетичний смак, акуратність, доброзичливість.
  • Матеріал: ілюстрації та репродукції картин із зображенням осінніх квітів, живі квіти у вазі, вірш про осінь та квіти, рухлива гра «Чий віночок кращий?» , дидактична гра «Опиши, я відгадаю».
  • Обладнання: кольоровий аркуш паперу (формат А4), заготовки ваз різної величини, кольору та конфігурації, ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття.

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «У нашому дитячому садочку відбудеться свято осені. Щоб прикрасити садочок, старші діти робитимуть  квіткові композиції (складатимуть  у вазах букети з осінніх квітів). А як ми можемо допомогти в оформленні приміщень до свята? (Відповіді дітей) Я переконана,  що аплікації з осінніми квітами стануть гарною прикрасою для нашого садочка.
  • Розглядання репродукцій картин, осінніх квітів у вазі, читання віршів.

 

  • Показ прийомів вирізання: зрізання кутів, розрізання навпіл маленьких смужок, використання заготовок ваз. Обговорення, складання композицій.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: розглядання створених дітьми композицій, відзначення кожної  роботи за щось  особливе.  «Такі картини обов’язково стануть прикрасою нашого садочка до свята осені».
  • Рухлива гра «Чий віночок кращий?»
  • Дидактична гра «Опиши, я відгадаю».

 

Ялинки взимку (сюжетна аплікація)

Програмовий зміст:

  • вчити аплікувати ялинки, використовуючи техніку  оригамі з кружечків;
  • закріпити вміння складати кружечки, утворюючи півколо, конус, прямокутник;
  • спонукати створювати сюжетні композиції;
  • розвивати окомір, дрібну моторику рук;
  • виховувати естетичний смак, творчість, активність.
  • Матеріали: ілюстрації (зимові пейзажі, ялинки в снігу), гілочка ялинки, вірш Р.Завадовича «Зима, зима», загадки, фонограми новорічних хороводів, рухлива гра « Ось іде красуня зима». дидактична гра «Зима яка?».
  • Обладнання: кружечки різних діаметрів білого та коричневого кольорів, аркуші паперу для тла блакитного кольору,  ножиці, клей, пензлики, серветки, підкладні клейонки.

Хід заняття.

  • Мотивація. Вихователь звертається до дітей: «Вчора по телевізору я дивилася передачу про Африку, де цілий рік  погода спекотна та сонячна. Коли ведучий запитав у маленьких мешканців Африки,  чи  бачили вони сніжну морозну зиму, діти  зніяковіли та не знали що відповісти. Виявляється, вони ніколи не бачили засніжених ялинок, не грали у сніжки та не каталися на санчатах. Та їм дуже кортіло дізнатися про  цю дивовижну пору року. Можливо, діти, ми з вами могли б допомогти? Як це зробити? (Відповіді дітей). Я думаю, наші листи, доповнені зимовими пейзажами,  розкажуть про зиму, про сніг, про вічно зелені ялинки  та зацікавлять маленьких африканців.
  • Розглядання зимових пейзажів, ілюстрацій (засніжені ялинки).
  • Обговорення способів зображення ялинки, снігу, хмаринки. Закріплення прийомів складання кружечків.
  • Самостійна робота дітей та індивідуальна допомога вихователя.
  • Підсумок: виставка зимових пейзажів, створених дітьми. Складання розповідей та віршиків про зиму, ялинку.
  • Підготовка  до відправки  листа в Африку.
  • Рухлива гра « Ось іде красуня зима».
  • Дидактична гра «Зима яка?».
No Comments »