Куточок природи у дошкільному закладі
Видатний чеський педагог Ян Амос Коменський (Jan Amos Comenius) вважав, що специфічним принципом відбору знань про природу для малюків є принцип енциклопедичності. Пізніше його не менш видатний колега Костянтин Ушинський писав, що у дошкільників необхідно формувати досить широке коло знань про неживу природу, рослинний, тваринний світ, працю людей у природі.
Сьогодні такий підхід залишається актуальним. Провідними принципами формування змісту ознайомлення дошкільників з природою є науковість та системність. Тому зміст ознайомлення дошкільників з природою містить широке коло знань зокрема про:
> природні матеріали;
> метеорологічні явища;
> сезонні зміни у природі;
> різноманітність рослин, їхню будову;
> різноманітність тварин.
Такий підхід до формування змісту знань про природу, які мають засвоїти діти, необхідний для формування у них системи наукових знань про природу та відповідного ціннісного ставлення до довкілля.
Свого часу Костянтин Ушинський казав, що вивчення дітьми природи має починатися не з курйозів і диковин, а з того, що безпосередньо оточує дитину, тобто з тих об’єктів і явищ природи, які дитина може спостерігати щодня.
Куточок природи як елемент природничого розвивального середовища
Створюючи у дошкільному навчальному закладі належне розвивальне середовище, спрямоване, зокрема, й на формування природничої компетентності дітей, педагоги приділяють серйозну увагу оформленню як території дошкільного закладу, так і його приміщень. Ознайомлення дітей із природою у дошкільному закладі потребує постійного безпосереднього спілкування з нею, тому важливими є куточки природи. Куточок природи облаштовуємо у світлій частині кімнати. Розміщуючи мешканців у куточку природи, насамперед дбаємо про те, щоб були враховані їхні біологічні особливості й потреби. Так, одні кімнатні рослини, скажімо герань, мають потребу у великій кількості сонячного світла. Отже, їх ставимо на найосвітленіше місце. Інші, скажімо узамбарська фіалка, погано переносять прямі сонячні промені, їхнє місце — подалі від сонця.
Утримуючи жаб чи ящірок, враховуємо біологічні особливості плазунів та земноводних. Скажімо тераріум, де живе ящірка, ставимо на місце, що добре прогрівається сонцем, а тераріум з жабою перебуває неодмінно у тіні.
Разом з тим куточок природи має радувати око, прикрашати інтер’єр. Зрештою, об’єкти у куточку природи розміщуємо так, щоб діти могли вільно підходити до них, спостерігати та доглядати за ними.
Вимоги до відбору об’єктів для куточка природи
Об’єкти для куточка природи ретельно відбираємо. Насамперед треба враховуємо їх безпечність, відповідність вимогам програми та можливість їх розміщення у конкретному приміщенні. Не можна утримувати, скажімо, отруйні рослини чи тварини, рослини з колючками або такі, що можуть викликати алергічні реакції у дітей.
Вимоги до підбору мешканців куточка природи
- відповідність вимогам програми;
- невибагливість до їжі та догляду;
- безпечність;
- привабливість;
- поширеність;
- типовість для тієї чи тієї систематичної чи екологічної групи.
Також добираємо привабливі зовні об’єкти, які привертають і утримують не дуже стійку увагу дошкільника.
У куточок природи періодично вносимо зміни, зокрема сезонні.
Кімнатні рослини
Кімнатні рослини — постійні і обов’язкові об’єкти куточка природи. Адже залежно від місця зростання у природі кімнатні рослини потребують різного догляду, зокрема різного ґрунту, поливки, ступеня освітленості тощо, тому вони є цінним дидактичним матеріалом.
Поповнюючи куточок природи, привертаємо увагу всіх дітей до нової рослини, називаємо її, розглядаємо разом з дітьми, розповідаємо, де ця рослина росте у природі, як за нею доглядати, разом з дітьми визначаємо їй місце у куточку природи.
У молодшій групі у куточку природи розміщуємо 3 — 4 кімнатні рослини, хоча в інтер’єрі групової кімнати квітів значно більше. Тут розміщуємо рослини, що мають чітко виражені основні частини (стебло, листя) і яскраво, рясно та довго квітнуть. Малюків залучаємо до догляду за рослинами. Вони виконують доручення дорослого, зокрема: поливають рослини, обтирають їхнє листя вологою ганчірочкою.
Отже, підбираючи кімнатні рослини для молодшої групи, дотримуємось певних вимог:
- привабливий вигляд — гарно і рясно квітнуть;
- велике, цупке листя, щоб малюкам було зручно витирати з нього пил;
- типову будову — стебло, листя, квіти.
З огляду на ці вимоги пропонуємо для наповнення куточка природи у молодшій групі такі рослини:
- красивоквітучі — бальзамін; герань зональна;
- декоративнолистяні — фікус звичайний невеликого розміру; аспідистра.
У куточку природи маємо одну з рослин у двох екземплярах для того, щоб діти могли вчитися знаходити однакові рослини.
У куточку природи середньої групи зазвичай є 5 — 6 рослин. Вимоги до підбору рослин куточка природи середньої групи дещо змінюються і доповнюються. Адже діти опановують складніші прийоми порівняння, вчаться знаходити подібне і відмінне в рослинах, узагальнювати об’єкти за тими чи тими ознаками. Поглиблюються знання дітей: вони чіткіше розрізняють особливості рослин, ознайомлюються з умовами, необхідними для їхнього життя, опановують нові прийоми підтримки рослин у чистоті:
- обливають з дрібносітчатої лійки або обприскують із пульверизаторів рослини із дрібним листям;
- обтирають вологим пензликом або щіткою листя, що має зазубрини;
- обтирають сухим пензликом опушене листя.
При цьому діти вчаться встановлювати спосіб догляду залежно від характеру листя: величини, кількості, особливостей поверхні, крихкості тощо.
Отже, для куточка природи середньої групи добираємо рослини, які мають;
- листя з різню поверхнею, формою, величиною;
- яскраво забарвлене листя;
- добре виявлену потребу у світлі та воді.
Отже, до рослин, які залишаються з молодшої групи, додаємо колеус із групи декоративнолистяних і бегонію завжди квітучу або кленовидну із групи красивоквітучих рослин.
Основним змістом спостережень дітей старшого дошкільного віку стають ріст і розвиток рослин, зміни, що відбуваються з ними залежно від сезону. Діти мають знати, що рослини для свого росту потребують світла, вологи, тепла, ґрунтового харчування; різні рослини мають потребу у різній кількості світла та вологи.
Сезонні зміни у куточку природи
Сезонні зміни у куточку природи є обов’язковими. Вони дають змогу не лише збагачувати враження дітей, а й забезпечувати динаміку цих вражень — продовжувати спостереження, які були розпочаті у природних умовах.
У дітей старшого дошкільного віку закріплюємо уміння визначати спосіб підтримання рослини у чистоті залежно від характеру листя і стебла.
Отже, основні вимоги до відбору рослин для куточка природи старшої групи дещо змінюються, зокрема утримування рослини з різними:
- будовою — видозміненим стеблом чи листям;
- листям.
- потребами у світлі і воді;
- строками і періодами вегетації.
У старшій групі діти вже мають знати функції кожної частини рослини, зокрема: кореня, стебла, листя, квітів. А тому у куточку природи розміщуємо рослину з групи ампельних – традесканцію або плющ, сеткреазію, аспарагус. З красивоквітучих рослин – клівію, із цибулинних — амариліс.
Старших дошкільників ознайомлюємо із рослинами-лікарями, зокрема алое чи каланхое.
Восени з куточка природи виносимо рослини, у яких закінчується період вегетації. Зокрема це амариліс та глоксинія. їх розміщуємо у холодному приміщенні до весни для забезпечення періоду спокою.
Натомість заносимо у куточок природи рослини із квітника. Це айстри, чорнобривці, сальвії. Такі зміни в куточку природи дають змогу дітям продовжувати спостерігати за цими квітами на квітнику і у приміщенні, порівнюючи результати спостережень.
Узимку у куточку природи проводимо вигонку рослин: висаджують цибулини тюльпанів, нарцисів і діти доглядають за ними аж до появи квітів. Також вирощуємо цибулю на перо та овес для підгодівлі птахів.
Навесні куточок природи поповнюємо тими рослинами, які було винесено восени чи взимку, а також ранньовесняними рослинами — ефемероїдами. Висаджуємо підсніжник, пролісок, сон-траву, гусячу цибульку, первоцвіт. Після відцвітання цибулинки цих рослин висаджуємо разом з дітьми у куточок лісу.
Улітку куточок природи прикрашаємо квітковими композиціями, зробленими руками дітей і вихователів.
Мешканці куточка природи
У куточку природи утримуємо як постійних, так і тимчасових мешканців.
До постійних мешканців відносяться: акваріумні риби, степова черепаха, канарка, хвилястий папуга, хом’ячок, морська свинка.
Акваріум — складова куточка природи у кожній віковій групі.
Для молодшої групи варто підібираємо риб з місцевих водойм. Також тут утримуємо й одну з екзотичних риб — золоту рибку.
У середній групі утримуємо різновиди золотої рибки, а саме: вуалехвоста, комету, телескопа, львиноголівку. Золота рибка і її різновиди холодноводні і не вибагливі.
У старшій групі утримуємо дрібніших рибок. Цікавими для дітей є живородні рибки — гупі і мечоносці.
Степова черепаха, хом’ячок, хвилястий папуга живуть в тераріумах та відповідних клітках.
