Підготувала вихователь Хома Світлана Василівна
Мета: вправляти в аналізі чотири звукових слів різної структури; продовжувати вчити розрізняти звуки за їх вимовою: голосний, твердий приголосний, м’який приголосний; збагачувати словник дітей синонімами; закріплювати вміння складати речення та записувати схеми речення; учити проводити хвилясті лінії, не відриваючи олівця від паперу; розвивати інтерес до навчальної діяльності; виховувати посидючість.
Матеріал: сніжинка (на ниточці); загадки про зиму, про сніг; карти-фішки для створення звукових моделей слів; олівці; «доріжки»-схеми; предметні картинки.
Хід заняття
Вихователь.
Доброго дня, дівчата й хлоп’ята,
Я вас радо вітаю, добра усім бажаю.
Вихователь (звертаючи увагу дітей на сніжинку)
До нас сніжинка залетіла,
І на стіл до мене сіла.
Принесла завдання для нас,
Тож будьте уважні, починати вже час!
Діти сідають за столи.
Вихователь.
Сніжинки білі, сніг м’який – подивитись любо.
І дерева, й дітлахи одягають шуби.
Листя і трави нема, до нас прийшла… (Зима).
Діти виконують звуковий аналіз слова зима.
Одна дитина розбирає слово біля дошки, інтонаційно виділяючи кожен звук. Говорить, який це звук, і позначає його відповідною карткою-фішкою на картинці-схемі. «Читають» слово.
Вихователь. Назвіть голосні звуки в слові зима. Скільки приголосних звуків у слові зима? Назвіть їх.
Падає на наші хати,
Білий, волохатий,
Прилипає нам до ніг,
Зветься дуже просто… (Сніг).
Діти виконують звуковий аналіз слова сніг.
Вихователь.
Сніжинка має кілька запитань
Для перевірки ваших знань,
Швидко ви відповідайте,
Дива зимові називайте.
Діти. Візерунки на вікні, снігопад, хуртовина, замерзлі річки, завірюха.
Вихователь. Як інакше можна назвати завірюху?
Діти. Віхола, метелиця, сніговій, сніжниця, хуга, заметіль.
Вихователь. А чи знаєте ви , що таке хуртовина?
Діти. Буря, ураган, буревій.
Вихователь.
Треба про зиму нам розказати.
Речення будемо з вами складати.
Речення, діти, ви швидше складіть,
Схеми цих речень ви всі запишіть.
Діти
- Прийшла красуня зима.
- Накрила землю білою ковдрою.
- Одягла дерева і кущі у срібне вбрання.
- Дітям гірку з криги подарувала.
- Весела зима.
Діти «записують» схеми речень.
Фізкультхвилинка
Кружляє ніжно білий пух,
(підняти руки вгору і повільно опустити вниз)
Міняє зайчик свій кожух, (стрибки на обох ногах)
Вдягає лиска рукавички, (імітувати одягання рукавичок)
Співають весело синички, (кивки головою)
Ведмідь в барлозі вже дріма, (присідання)
Бо в гості знов прийшла зима. (Ходьба навшпиньки.)
Вихователь. Узимку вітер весело гуляє, різні пісеньки співає. Дівчатка теж спробували заспівати ці пісеньки, але їх чомусь зовсім не чути. Розгляньмо малюнки. Як ви гадаєте, хто з наших співає «а-а-а»; хто: «о-о-о-о»; а хто: «у-у-у-у»?
Варіанти відповідей дітей.
Вихователь. Як називаються ці звуки?
Діти. Голосні. При їх вимові струм повітря виходить вільно.
Вихователь.
Звуки чітко вимовляєм,
Із звуків ми слова складаєм.
Ви картинки ці візьміть,
Що зображено – скажіть.
Часу, дітоньки не гайте,
Звук останній визначайте.
Діти називають, що зображено на картинці, визначають і називають останній звук. Коли всі картинки будуть названі, вихователь пропонує відкласти в один бік картинки, на яких зображені предмети, де назва закінчується на голосний звук, в інший – на приголосний.
Сніжинка «перевіряє» завдання. Якщо дитина правильно поклала картинку, сніжинка опускається на неї. Якщо ні, то тримається в повітрі (на ниточці).
Вихователь. Сніжинці сподобалося з вами грати, але хоче вона знати: чи вмієте ви малювати хвилясті лінії?
Діти виконують завдання.
Підсумок.
Вихователь. Погляньте, скільки чарівних сестричок-сніжинок з’явилося у нас. За допомогою цих сніжинок ви можете довести, чи сподобалося вам сьогодні наше заняття-гра. Якщо сподобалося – візьміть блакитну сніжинку, і скажіть, чим саме воно вам сподобалося. Якщо ні – візьміть синю, і скажіть з якими труднощами ви зіткнулися.
Коментарі Вимкнено до Конспект заняття з грамоти для дітей старшої групи «Грайлива сніжинка»