Тренінг Комунікативна культура вихователя – запорука успіху в роботі з дошкільниками та їх батьками
ТРЕНІНГ
Комунікативна культура вихователя – запорука успіху в роботі з дошкільниками та їх батьками
програму тренінгу розробили та провели вихователь-методист Корнута Н.І.
та практичний психолог ЗДО №39 Молнар Л.В.
- Мета. Створювати умови для розвитку комунікативної культури педагогів. Ознайомлювати з базовими положеннями теорії спілкування, ознайомлення з техніками спілкування, розвиток комунікативних навичок, уміння конструктивно виражати свої думки й почуття, підвищення компетентності вихователя в спілкуванні, формування рефлексії, емпатії, педагогічної толерантності. Формувати навички ефективної взаємодії. Розвивати комунікативні вміння за допомогою ігрових методів навчання.
Правила тренінгу:
- Будь відкритим до нових знань, ідей.
- Не переривай іншого, говори по черзі. Правило піднятої руки.
- Не відхиляйся від теми обговорення.
- Цінуй свій час і час кожного.
- Не критикуй.
- Зберігай веселий настрій.
Вихователь-методист Ми всі з вами знайомі, але я хочу запропонувати вам познайомитися ще ближче, дізнатися щось нове один про одного.
- Вправа “Про себе саму”.
Мета: встановлення контакту між учасниками групи, розвиток навички міжособистісної взаємодії.
Час виконання: 5 хвилин.
Опис вправи.
Колись, у давнину, знатні родини мали свої герби, які відображали те, що притаманне даній сім’ї. Я пропоную вам намалювати особисті герби, які могли б розповісти саме про вас. А потім – прокоментуйте зображене.
Примітка: у процесі виконання вправи доцільно використати інтерактивний метод “Мікрофон”.
Дискусія “Які риси важливі для спілкування?” проводить психолог
Кожному учасникові пропонують назвати рису,яка є важлива для ефективного спілкування. \ Один із учасників тренінгу записує рису на дошці\. Після цього відбувається дискусія: учасники висловлюють аргументи за і проти кожної риси .
Насамкінець складають і записують на дошці узагальнений список рис.
І. Міжособистісне спілкування з дітьми.
Розвиваємо мовленнєвий етикет дошкільнят
Мета: підвищити комунікативну компетентність педагогів;
тренувати педагогів у використанні засобів мовленнєвого етикету, спрямованих на запобігання мовленнєвої агресії.
Робота в групах. Розподіл за порами року.
Вправа 1. Вирішіть ситуацію : За 3 хв.\ 2+1\
Приклади ситуацій для спілкування
Перед вами дитина, яка гірко плаче. Втіште її. .
Перед вами малюк, який голосно сміється. Повеселіться разом з ним.
Перед вами дитина, яка чогось злякалася. Заспокойте її.
– Перед вами малюк, що замкнувся в собі. “Розговоріть” його.
Вправа 2 «Закінчи фразу»
Поділ групи на 3 підгр. \ вихователі молодших груп., середніх, старших\
Пропоновану фразу повторити і доповнити її:
Вихователі старших груп.
Вибачте, будь ласка, я була не права! Тому …. .
Вибачте, я теж можу помилятися, тому ….
Давайте миритися! Тому що … .
Помиримось! Тому що .. .
Ти згоден зі мною помиритися, тому що ..
Вихователі середніх груп
Педагогам пропонується повправлятися у непрямому вираженні спонукання, прохання:
у формі запитання: середніх гр.
– Може, ти все-таки постараєшся?.. .
– Чи варто лаятися? .. .
– Де ми знаходимось? ….
– Що я чую? …
Вихователів молодших груп
уживаючи умовний спосіб:
Добре було б… .
А якби… .
Мені здається чи насправді .. .
Вправа « Батьківські несподіванки» розподіл учасників на 3 групи- за назвами місяці осені . час обговорення 5 хв. Час повідомлення 2 хв.
Мета. Розвивати вміння гнучко реагувати на несподіванки у процесі спілкування з аудиторією, розвивати впевненість у собі.
Учасникам пропонується ситуація:
- Уявіть, що ви запропонували тему зустрічі та намагаєтеся обсудити її, але ніхто з батьків не хоче говорити. Якими будуть ваші дії?
- Уявіть, що один із батьків, викладаючи свою точку зору, розговорився, захопився та відступив від теми обговорення. Як ви відреагуєте на це?
- Припустимо, що дискусія продовжується вже годину. Ви маєте лише 10-15 хвилин для її завершення. Один із батьків жодного разу не висловлювався, хоча кілька разів намагався. Як ви будете поводитися у цьому випадку?
ІІ. Міжособистісне спілкування з батьками
Вправа 1
Мета. Розвивати вміння адекватно сприймати ситуації міжособистісного спілкування.
Учасникам тренінгу пропонується обрати варіант судження, який є найбільш прийнятним у ситуації. Психолог пропонує наступні ситуації та варіанти відповіді.
Перше судження. Стосунки з оточуючими значною мірою залежать від вашої самооцінки:
а) низька самооцінка полегшує спілкування з людьми;
б) завищена самооцінка сприяє встановленню гарних відносин зі співрозмовником;
в) адекватна самооцінка ускладнює спілкування;
г) усі відповіді неправильні.
Узагальнення психолога.
Друге судження. Розумними варіантами ставлення до конфліктної ситуації є:
а) прагнення уникнути хвилювань, відсторонення від конфлікту;
б) реалістичне ставлення до дійсності, пристосування до вимог конфліктуючих;
в) врахування об’єктивних і суб’єктивних чинників конфлікту, відстоювання своїх прав, повага чужих прав;
г) активне ставлення до подій, дії
відповідно до власних принципів та переконань; д) усі відповіді неправильні.
Вправа «Втрата» проводить практичний психолог
Напишіть на папірцях 7 важливих для вас категорій (Наприклад: сім’я, діти, батьки, друзі, робота і т. д.). Під музику психолог забирає в учасників 2 категорії (які вони вибрали які для них є найменш важливими\), потім ще 2, потім знову 2 і нарешті останню – найважливішу.
Обговорення: Що ви відчували коли віддали перші дві категорії?
Ваші відчуття коли віддавали останню категорію?
Ці втрати можуть з’явитися від невміння знаходити компроміс, небажання зрозуміти іншого, від бажання домінувати над кимось.
Експрес-опитування
ЗАВЕРШЕННЯ
Коментарі Вимкнено до Семінар – тренінг Комунікативна культура вихователя