Головна сторінка Карта сайту RSS-стрічка

Заклад дошкільної освіти №39 комбінованого типу Ужгородської міської ради Закарпатської обл.

19.04.2024р.П'ятниця.СНІДАНОК:Каша "Янтарна"(із пшона з яблуками).Чай . ОБІД:Суп картопляний заправлений сметаною.Хліб.Гуляш м'ясний.Макарони відварені.Капуста тушкована.Компот із свіжоморожених фруктів. . . .. ВЕЧЕРЯ:Рибні нагетси.Хліб.Картопляне пюре.Буряк шматочками.Лимонний напій.

 

СЕРЕДНЯ ГРУПА

ЛІПЛЕННЯ

І квартал

Яблука червоні, яблука пахучі

Матеріал: яблука або їх муляжі, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

До заняття з дітьми вивчається форма, колір яб­лука.

На початку заняття вихователь пропонує двом-трьом малюкам обвести пальцем (долонею) яблуко, визначити форму, колір, верх і низ, показати, де у яблука корінчик і залишки зав’язі. Звертає увагу дітей на красу яблук і читає уривок з вірша О.С.Пушкіна:

А воно, мов золоте,

Спілим соком вщерть налите,

І рум’яне, й духовите…

Потім пропонує виліпити красиві яблука і звертає увагу дітей на послідовність виконання виробу: «Спо­чатку поділимо грудку глини на дві частини, кожну скатаємо між долонями коловими рухами рук. Вий­дуть кульки. Середину кульки злегка вдавимо зверху, де корінчик, і знизу, де зав’язь, пальцем, тримаючи кульку в руках».

Пояснюючи прийом скачування, вихователь чітко, не поспішаючи, щоб діти бачили його руки, повторює рух кілька разів. Пропонує малюкам виконати рух усім разом, стежить за рухами рук, поправляє. Наприкінці заняття порівнює вироби з натурою, хвалить, що діти виліпили багато яблук.

Вишні й сливи

Матеріал: муляжі слив і вишень, глина, підставки для ліплення.

Методичні поради.

Напередодні заняття вихователь із дітьми розгля­дає сливи і вишні, спонукає малят до самостійного визначення форми, величини, кольору плодів. Слива — овальна, вишня — кругла. Корінчик у сливи корот­кий, у вишні — довгий. На занятті, заохочуючи дітей до роботи, читає за­гадки.

Після відгадування показує сливи і вишні, що ле­жать на столі, накриті серветкою, пропонує виліпити їх. Показує, як грудку глини поділити на дві рівні ча­стини і від кожної відділити невеликий шматочок для корінчика.

Послідовність зображення сливи показує вихова­тель, а спосіб зображення вишні — дитина, яка доб­ре засвоїла технічні прийоми ліплення. Для закріплення технічних прийомів запропонувати всій групі відтворити відповідні рухи (скачування куле­подібної форми, розкочування валика) у повітрі.

По завершенні роботи запропонувати дітям роз­повісти про свої вироби: назвати форму, величину, відзначити схожість виробів із натурою.

Горішки для білочки

Матеріал: горішки (лісові або волоські) чи їх му­ляжі, іграшка білочки, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Організувати дітей на заняття, провести бесіду про горіхи з використанням загадок.

У веленім кожушку,

В костяній сорочечці,

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться.

(Горіх.)

Після цього запропонувати дітям самостійно виліпити для білочки горішки (овальні й круглі). Діти працюють, а вихователь слідкує за координацією рухів обох рук у дітей під час ліплення, допомагає ви­правити помилки. Наприкінці заняття діти пригощають білочку горіхами, розповідають про форму, величину горіхів, які зліпили для неї.

Почастуємо зайчика морквинками

Матеріал: морквинки або їх муляжі, іграшковий зайчик, пластилін, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Напередодні заняття провести дидактичні ігри ти­пу «Впізнай на дотик і розкажи», «Що за овочі в чарівному мішечку». Діти ознайомлюються з фор­мою, кольором, смаковими якостями моркви, актив­но обстежують її, запам’ятовують характерні особли­вості: морква довга, один кінець тупий, заокругле­ний, другий — гострий.

На занятті, після пояснення дітям, що вони ліпити­муть моркву для зайчика, вихователь разом із ними розглядає її форму, а потім показує, як виконувати завдання.

Розділити грудку глини на дві частини: кожну час­тину розкочувати між долонями поздовжніми рухами рук у протилежному напрямку: права — вперед, ліва — назад і навпаки, натискуючи більше на нижню час­тину долонь, щоб одержати гострий кінець. Пальця­ми заокруглити, згладити і загострити кінці моркви. У разі потреби показати прийоми ліплення моркви індивідуально.

Аналіз заняття провести в ігровій формі: «Мо­лодці! Багато морквинок зліпили! Зайчики будуть за­доволені, ви їх нагодуєте!» Більш вдалі роботи порівняти з натурою. Дозволити дітям почастувати зайчика морквинками.

Гриби великі й малі

Матеріал: муляжі грибів, ілюстрації, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

До заняття пригадати, які гриби діти знають, чим вони корисні для життя лісу, розглянути малюнки дітей старшої групи, ілюстрації художників.

На початку заняття прочитати загадку:

Хто це в лісі під листком

За ніч виріс швидко?

У кого одна нога,

Шапку здаля видно?

(Гриб.)

Обстежити конструктивну будову грибів на муля­жах. Запропонувати виліпити великі й малі гриби. За­питати одного-двох дітей, як зліпити ніжку, шапочку гриба. Звернути увагу дітей на послідовність ліплен­ня шапочки і примазування до неї ніжки: «Виліпимо з глини кульку, обережно стиснемо між долонями, кулька розплющиться, а коли краї її загнути, вийде шапочка. Ніжка гриба схожа на валик. Поставимо ніжку на підставку і одягнемо на неї шапку — гриб го­товий.

Діти ліплять, а вихователь слідкує за роботою, на­дає індивідуальну допомогу. Якщо хтось із дітей за­бажає зліпити цілу сім’ю грибів, вихователь додає глину. В аналізі відзначити різноманітну передачу форми грибів. Помилуватися їх красою і прочитати вірші або загадки про гриби.

За задумом

Матеріал: дитячі вироби, виліплені раніше, іграшки, прості за конструктивною будовою, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради. Поговорити з дітьми про те, що вони раніше ліпи­ли, роздивитися виконані роботи, пригадати технічні прийоми. Запропонувати подумати, що вони хочуть зліпити. Заохочувати цікаві задуми, допомагати тим, хто має труднощі у втіленні задуму в глині, показати окремі прийоми ліплення.

Після роботи дати можливість кожному роз­повісти, що він зліпив.

II квартал

Пиріжки, ватрушки, печиво
для гостей (колективна робота)

Матеріал: лялька, глина, підкладки для ліплення, палички-печатки.

Методичні поради. Коротка бесіда про ліплення частування для гос­тей ляльки. Запропонувати подумати, хто що ліпити­ме, і допомогти розподілити між дітьми обсяг зобра­жувальної роботи. Показати, як ліпити пиріжок: «Скатаємо між долонями глину в кульку, стиснемо її між долонями. Вона розплющиться — вийде коржик. У коржика з’єднаємо краї і зліпимо їх пальцями — вий­де пиріжок». Під час показу прийому зліплювання розплющеної форми звернути увагу дітей на ліплен­ня пальцями. Ватрушки і печиво діти ліплять са­мостійно.

Наприкінці заняття вироби скласти на красиву тарілку. Лялька розглядає роботи дітей, дякує за те, що буде чим їй пригощати гостей. Відзначити тих, хто постарався акуратно виліпити і прикрасив печи­во паличками-печатками або наліпив на поверхню різні дрібні візерунки з глини, хто допомагав товари­шеві. Наголосити, що разом виконувати завдання швидше, а одному — набагато довше.

Іграшкова пташка

Матеріал: іграшкова пташка (дерев’яна, ке­рамічна), глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Напередодні заняття організувати виставку про­стих за конструктивною будовою іграшкових пташок. Діти граються ними, а вихователь спонукає їх обвес­ти тулуб, голівку пальцем, назвати форму, величину складових частин. На занятті показати іграшкову пташку, звертаючи увагу дітей на її красу, конструк­тивну будову і запропонувати виліпити її.

Під час показу послідовності ліплення пташки озна­йомити дітей з технічними прийомами Витягування і прищипування. Навчити ділити шматок глини на 2 нерівні частини: одна — менша, а друга — більша. З великого шматка скатати кулю. З маленького шматоч­ка — меншу кулю, яка буде голівкою. Маленьку кульку покласти на велику і трохи притиснути її. Дзьоб у пташки маленький і гострий, він виконується прийо­мом прищипування (трьома пальцями правої руки здавити глину). Хвіст пташки відтягнути од тулуба.

Після роботи переглянути, хто з дітей допустив помилки, запропонувати виправити їх. Аналізуючи вироби, допомогти малюкам усвідомити їхнє став­лення до роботи, елементарно порівняти, оцінити й розуміти реалістичність і виразність зображеного. Наприклад, вихователь бере іграшку і говорить: «Яка гарна пташка у Оленки — голівку опустила вниз, не­наче збирає зернята. А у Тарасика пташка розкрила дзьобик і співає. Катрусина пташка голівку притисну­ла до тулуба, наче чогось злякалася». Так вихователь підводить дітей до певного критерію в оцінці роботи.

Наприкінці заняття діти виконують пісеньку про пташку або читають вірші.

Так само ліплять каченя, але дзьоб у нього широ­кий і при зображенні його використовують не тільки прийом прищипування, а й відтягування.

Снігуронька

Матеріал: скульптура малих форм, глина, стеки, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Перед ліпленням Снігуроньки на занятті вихова­тель ліпить її з снігу на ділянці, а діти допомагають. Ознайомлюючи дітей з іграшкою, він допомагає їм виділити частини предмета і їх пропорції, назвати форму кожної частини, порівняти з геометричною формою, бачити відхилення від неї.

На занятті лише уточнює і закріплює знання дітей про конструктивну будову іграшкової Снігуроньки. Показує, як розділити глину на два рівні шматки. З одної частини виліпити шубу (розширену донизу) для Снігуроньки. Другу поділити на три однакові частини. З першої скатати голову, з другої — руки, а з третьої частини виліпити шапочку, комір, ґудзики та оздоб­лення для шубки. При цьому звертати увагу дітей на міцне прикріплення голови, рук, подолу шубки, щоб основа Снігуроньки була стійкою.

Лялька в довгій шубці

Матеріал: скульптура малих форм, лялька, глина, стеки, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Гра дітей з лялькою у вільний від занять час з об­стеженням складових частин, визначенням їх форми і величини.

На початку заняття в групі з’являється лялька в довгій шубці і просить дітей зліпити її. Вихователь зацікавлює дітей, піднімає емоційний настрій.

Послідовного способу зображення ляльки можна не показувати, тому що конструктивна будови ігра­шок Снігуроньки і ляльки в довгій шубці та їх ліплен­ня схожі. Вихователь тільки пропонує дитині, яка до­бре засвоїла способи ліплення, показати, як ліпити ляльку, або запитує, з чого почати. Слідкує, як діти користуються прийомом міцного кріплення голови, тулуба, рук до тулуба (шубки).

Наприкінці заняття лялька цікавиться тим, як пра­цювали діти, хто і як виконав завдання, хвалить їх.

Зайчик-побігайчик

Матеріал: іграшка-зайчик, ілюстрації, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

На початку заняття діти слухають мелодію до пісні «Зайка» (російська народна мелодія, обробка Г. Ло- бачова) і відгадують її назву. Загадка:

Вуха довгі — вверх стирчать,

Лапки з ляку аж тремтять.

Це — сіренький побігайчик.

Звуть його, малята, — … (зайчик).

Запропонувати виліпити відгадку.

Якщо перед ліпленням іграшки зайчика-побігайчика діти обстежували її, то способу зображення можна й не показувати, а лише нагадати, з чого по­чати ліпити, або показати, як поділити шматок глини. Його треба розділити на дві однакові частини і з однієї виліпити тулуб зайчика. Другу частину розділити ще на дві частини, але на меншу і більшу. З більшої грудки глини виліпити голову зайчика, а з меншої — вуха, хвостик. Вуха розкачують з малень­кого шматочка глини, ділять навпіл і приєднують до голови. Глину для хвостика відщипують від меншої грудки.

Аналізуючи дитячі вироби, звернути увагу на ви­разність зображуваного і вчити дітей оцінювати ро­боти за даним критерієм. Наприкінці заняття запропонувати дітям пригости­ти зайчиків морквинками, які малюки ліпили раніше.

Пташки дзьобають зерно
(колективна робота)

Матеріал: глина, стеки, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Сюжетному ліпленню «Пташки дзьобають зерно» передує спостереження за птахами біля годівниці на ділянці дитячого садка, вивчення конструктивної бу­дови тіла і характерних особливостей.

Вихователь пропонує пригадати процес ліплення, самостійно виліпити великих і маленьких пташок, які дзьобають зерно. Спонукає дітей до розподілення обсягу зображувальної роботи, з’ясовує, хто ліпити­ме маленьких, а хто — великих пташок.

Способу зображення пташки вихователь не пока­зує, а лише активізує малюків, застосовує частковий показ, запитує, з чого вони почнуть ліпити, радить допомагати один одному.

Наприкінці заняття, об’єднуючи в одне ціле індивідуальні роботи, вихователь підводить дітей до розуміння, що завдання можна виконати разом, ко­лективно, відзначає тих, хто допомагав іншим у ро­боті, створив виразний образ.

За задумом

Матеріал: дитячі роботи, виліплені раніше, іграш­ки, прості за конструктивною – будовою, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Бесіда про те, що можна зліпити з глини. Пере­гляд виліплених дітьми виробів, простих за будовою іграшок. Пригадування прийомів ліплення, заохочу­вання дітей до роботи.

III квартал

Декоративна тарілка

Матеріал: керамічні тарілочки-іграшки; глина, стеки, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Ліпленню декоративної тарілочки передують за­няття, на яких діти вчилися складати декоративні узори в крузі.

На занятті розглянути зразки декоративних тарілок. Звернути увагу дітей на красу гармонійного поєднання елементів у декоративному На занятті розглянути зразки декоративних тарілок. Звернути увагу дітей на красу гармонійного поєднання елементів у декоративному узорі. Уточни­ти форму і призначення тарілочки. Показати прийо­ми вдавлювання (великим пальцем), обробки вінця пальцями і згладжування поверхні тарілки.

Запропонувати виліпити для ляльок тарілку і оздо­бити її стекою, відзначаючи, в кого робота виконана акуратно, хто і яким узором прикрасив декоративну тарілку. Коли вироби висохнуть, розфарбувати їх і прикра­сити ними ляльковий куточок.

Чашка для молока

Матеріал: чашки, глина, стеки, підкладки для ліплення, іграшковий ведмедик.

Методичні поради.

На заняття приходить іграшковий ведмедик і про­сить дітей зліпити чашку для молока. Вихователь на­гадує або запитує, з чого вони почнуть ліпити. У разі потреби показує, як з глиняної кульки зліпити чаш­ку, вдавлюючи середину пальцем для одержання по­рожнистої форми. Після роботи ведмедик цікавиться тим, як працю­вали діти, хто і як виконав завдання, хвалить їх.

Посуд для ляльок

Матеріал: лялька, глина, підставки для ліплення.

Методичні поради.

Коротка бесіда про посуд для ляльок. Прийоми ліплення не показуються. Це завдання діти викону­ють самостійно. Вихователь лише допомагає роз­поділити, хто що зображатиме. Хто ліпитиме чашку, а хто — мисочку, блюдце.

Наприкінці заняття відзначити, хто з дітей допома­гав товаришеві в роботі. Підвести їх до розуміння ко­ристі спільної праці.

Ліплення за загадкою

Матеріал: іграшки-качечки, пластилін, стеки, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Організувати у груповій кімнаті виставку іграшок, помилуватися красою качечки і каченят, обстежити їх конструктивну будову.

На занятті загадати дітям загадку:

Плавала, купалася —

Сухенькою зосталася.

Запропонувати виліпити відгадку.

За задумом

Матеріал: дитячі роботи, виліплені раніше, іграш­ки, прості за будовою, глина, підкладки для ліплення.

Методичні поради.

Організувати в груповій кімнаті виставку дитячих робіт та іграшок (простої конструктивної будови), провести бесіду з обстеженням їх. На початку занят­тя запитати дітей, хто що ліпитиме, і запропонувати виконати завдання. У процесі роботи заохочувати дітей.

Виконані роботи виставити на стенд і запропону­вати кожному з дітей розповісти про свій виріб.

No Comments »