ДРУГА МОЛОДША
ГРУПА
ЛІПЛЕННЯ
І квартал
Що ми можемо зліпити?
Матеріал: шматочки глини, підкладки для ліплення, іграшки.
Методичні поради.
Ознайомити дітей з глиною, показати, яка вона м’яка, що можна виліпити з неї: кульку, пташку, грибочок, бублик, запропонувати дітям виліпити що хто хоче.
Наприкінці заняття вихователь привчає дітей прибирати своє робоче місце (зібрати, якщо впали шматки глини) і розповісти про свій виріб. Кращі роботи зберігаються на окремому столику чи підставці, щоб усі діти могли розглянути їх.
Стовпчики для паркану
Матеріал: шматок глини, підкладки для ліплення, іграшковий півник, будиночок.
Методичні поради.
Напередодні заняття розповісти дітям українську народну казку «Котик і півник» з розгляданням ілюстрацій. Під час прогулянки звернути увагу дітей на паркан і відстань між стовпчиками.
На початку заняття вихователь говорить, що півник боїться лисички-сестрички, а тому просить виліпити стовпчики для паркану і поставити їх біля його будиночка (будиночок і півник стоять на столі). Зацікавивши дітей ліпленням, вихователь показує, як шматок глини поділити на багато дрібних шматочків. Кожний з них він розкочує між долонями рухами рук вгору-вниз до одержання валика. Прийом розкочування валикоподібної форми повторює кілька разів. Робить багато валиків і говорить, що це стовпчики для паркану. Пропонує дітям виконати ці рухи усім разом.
Діти працюють, а вихователь стежить за правильністю рухів рук. Виготовлені стовпчики діти ставлять навколо будиночка. Півник сміливо гуляє там, де стовпчики рівні, і боїться ходити там, де може пролізти лисичка. Діти підказують, де можна гуляти, а де — ні і чому. Зменшують відстань між стовпчиками, щоб лисичка не схопила півника.
Наприкінці заняття діти слухають музику В.Витліна «Півник».
Пригостимо ляльок
кукурудзяними паличками
Матеріал: глина, підкладки для ліплення, кукурудзяні палички, ляльки.
Методичні поради.
До заняття пригостити дітей кукурудзяними паличками, розглянути їх (форма, колір). На занятті лялька просить дітей зліпити для неї багато таких паличок. Показати, як грудку глини розділити на багато шматочків, як розкачувати їх. Наприкінці заняття діти пригощають «кукурудзяними» паличками ляльок.
Бублики (для гри)
Матеріал: глина, підкладки для ліплення, бублики.
Методичні поради.
Вранці в групу приходить лялька Оля і приносить дітям гостинці — бублики. Вихователь пропонує розглянути їх, які вони кругленькі, підрум’янені, пригощає дітей. На занятті він показує бублики і говорить, що діти ліпитимуть такі самі і зроблять їх багато. Показує один бублик, обводить його пальцем. Разом із дітьми розглядає його, обстежує його, форму: «Ось який він круглий, а всередині отвір, щоб можна було нанизати на стрічку. Бублик схожий на кільце». Діти обводять пальцем у повітрі, промовляючи: «Круглий, круглий». Потім пропонує подивитись, як його ліпити: «Поділимо грудку глини на багато шматочків. Кожний шматочок розкачаємо як валик, зігнемо в кільце і з’єднаємо кінці. Ось і вийшов бублик». Діти розпочинають роботу, а вихователь слідкує за процесом виготовлення бубликів. У разі потреби показує дітям прийом скріплення валикоподібної форми у кільце. Стежить, щоб діти самостійно виконували завдання.
Наприкінці заняття збирає дитячі вироби і говорить, що багато зліпили бубликів для ляльки Олі. Вона задоволена.Можна запропонувати виліпити бублики для гри в магазин «Хліб».
Кульки
Матеріал: глина, підкладки для ліплення, різнокольорові кульки.
Методичні поради.
Вранці запропонувати дітям погратися в гру «Прокоти кульку у ворітця». Порівняти кульки за величиною і кольором. Запитати дітей, чому кульки котяться? На занятті вихователь прокочує на столі кульку. Пропонує дітям (двом-трьом) прокотити і обстежити її форму. Показує, як ліпити кульки. Ділить грудку глини на кілька (2-4) шматків, кожен розкочує між долонями. Звертає увагу дітей на те, що скочувати глину між долонями треба круговими рухами рук. Вся група може відтворити потрібний рух у повітрі. Дозволяє дітям розпочати роботу. Малюкам, у яких рух не виходить, пропонує «розкачати» кілька разів дерев’яну кульку. Це допоможе запам’ятати рухи і відтворити їх на глині. Вихователь обіцяє, що пізніше діти розфарбують кульки, а потім з ними пограються. Дозволяє прокотити кульки на своїх підкладках.
Горішки
Матеріал: глина, підкладки для ліплення, муляж горіха, іграшкова білочка.
Методичні поради.
Коротка бесіда про лісові горіхи (ростуть у лісі на ліщині, круглі). Прокотити на столі — горішок котиться, бо він круглий. Повідомити дітей, що вони ліпитимуть багато горіхів для білочки. Іграшку поставити на стіл. Показати, як грудку глини поділити на кілька менших. Як скочувати грудку глини в кульку вихователь не показує, а викликає когось із дітей. Запитати, що ліпитимуть і дозволити виконувати завдання.
Якщо буде потреба, показати індивідуально. Наприкінці заняття підсумувати, що діти гарно попрацювали і виліпили багато круглих горіхів. Запропонувати пригостити ними білочку.
II квартал
Колобок — рум’яний бік
Матеріал: муляж колобка, атрибути, ілюстрації до казки, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Напередодні заняття розповісти дітям українську народну казку «Колобок» і розглянути ілюстрації.
На занятті пригадати з малюками епізоди казки, супроводжуючи розповідь показом настільного театру. Розглянути колобок, назвати його форму. Визначити характерні особливості образу. Запропонувати дітям самостійно зліпити рум’яного колобка. Під час роботи вихователь стежить, як діти користуються глиною, як засвоїли прийом виготовлення кулеподібної форми. Тим, у кого не виходить, можна показати на окремій грудці глини.
Аналізуючи роботи, слід похвалити тих, у кого вийшли найбільш цікаві й гарні колобки, дозволити прокотити колобок на своїй підкладці й заспівати його пісеньку.
Колобок — рум’яний бік
Матеріал: муляж колобка, атрибути, ілюстрації до казки, глина (пластилін), підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Гра-драматизація за мотивами казки «Колобок», розгляд ілюстрацій до цієї казки.
На початку заняття вихователь зацікавлює дітей. Муляж колобка лежить на столі, накритий серветкою. Пропонує дітям за допомогою навідних запитань відгадати, хто прийшов до них (круглий, рум’яний — хто це?). Після відгадування колобок обмацують руками, дізнаються, що він круглий, рум’яний. Вихователь показує, як його зліпити з глини, і пропонує дітям розпочати роботу.
Коли вироби у всіх дітей готові, вихователь дозволяє погратися ними, прокотити колобок на столі і заспівати його пісеньку.
Частування ляльки
Матеріал: ляльки, глина, штампи для нанесення візерунка, підкладки для ліплення, тарілка або таця.
Методичні поради.
На заняття приходить лялька і просить дітей, щоб вони зліпили для неї пряники (печиво). Вихователь запитує дітей, як з грудки глини зліпити пряник і пропонує показати, як це зробити. У разі потреби показує, як грудку глини поділити на дві однакові частини, як з кожної скатати кулясту форму, розплющити її, штампом нанести на виріб візерунок, потім пропонує дітям виліпити для ляльки пряники.
Наприкінці заняття вихователь хвалить роботи дітей, відзначає їхню самостійність і пропонує ляльці підійти до кожного столика. Діти пригощають її пряниками. Після цього складають вироби на красиву тацю. Лялька дякує дітям за їхню працю, забирає вироби, щоб потім пригостити ляльок в ігровому куточку.
Частування ляльки
Матеріал: ляльки, глина, штампи, підкладки для ліплення, тарілка або таця.
Методичні поради.
Запропонувати дітям наліпити багато печива для ляльок. Викликати двох-трьох дітей і запропонувати їм скатати грудку в кульку. Показати прийом розплющування кулеподібної форми, пояснюючи послідовність виготовлення печива: «Скатаємо грудку глини круговими рухами рук у кульку. Обережно стиснемо її між долонями і кулька розплющиться — вийде печиво. Обережно прикрасимо печиво візерунком (показує, натискаючи на штамп). Застерігає дітей від сильних ударів по штампі, бо тоді печиво матиме тріщини і нерівні краї.
Діти працюють. Вихователь стежить за їхньою поставою, процесом ліплення, допомагає тим, хто цього потребує. Наприкінці заняття діти складають вироби на тацю і частують ляльок.
Сніговик
Матеріал: сніговик з вати, ілюстрації, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Ліплення снігової баби на прогулянці. Спостереження за процесом ліплення баби дітьми старшої групи.
Коротка бесіда про те, як зліпити сніговика.
— Подивіться на снігову бабу, — звертається до всіх дітей вихователь. — Скільки потрібно снігових куль, щоб її зліпити? (Три.) Які вони за розміром? (Різні.) Як розмістити кулі? (Велика — внизу, на ній стоятиме середня, а найменша — зверху.)
Як виконувати завдання, вихователь не показує. Діти працюють самостійно.
Під час роботи націлювати дітей на визначення розміру куль і як вони складені в сніговику.
Сніговик
Матеріал: сніговик з вати, ілюстрації, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Попередньо вихователь ліпить сніговика зі снігу на ділянці, а діти допомагають.
На початку заняття вихователь навідними запитаннями допомагає пригадати, що малюки ліпили із снігу. Із скількох грудок складається сніговик? Яка форма грудок? Які снігові кулі за величиною? Запитати дітей, з чого вони розпочнуть роботу. Послідовність виконання вихователь не дає. Він пропонує дітям виконати завдання самостійно. Це дасть можливість закріпити знайомі прийоми ліплення, проявити самостійність у ліпленні. Такі заняття сприяють розвитку у дітей творчої уяви, вміння логічно мислити.
Морквинки великі й маленькі
Матеріал: морквини, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Напередодні заняття провести дидактичні ігри «Де що росте?» (Що в городі, що в садку?), «Що морквина розповідає про себе?». У процесі гри діти дізнаються, що морква довга, один її кінець гострий, другий — заокруглений.
На занятті загадати загадку:
Вона довгенька,
На дотик — гладенька,
На смак — солоденька.
Показати послідовність ліплення моркви і запропонувати зліпити морквинки великі й маленькі. Наприкінці заняття розрізати морквину і дати кожній дитині покуштувати її на смак.
Морквинки великі й маленькі
Матеріал: морквини, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Заняття розпочати загадкою: «Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі». Ознайомити дітей з формою (довга, один кінець тупий і заокруглений, другий — гострий), кольором, смаковими якостями моркви. Запропонувати виліпити велику і маленьку морквинки. Послідовність зображення моркви вихователь показує кілька разів. Перший показ — в уповільненому темпі, другий — у більш швидкому, звертаючи увагу дітей на загострення кінця. Розкочуючи валик між долонями, треба сильніше стиснути глину з одного боку, а потім порівняти його двома пальцями, загострюючи кінець.
Аналізуючи вироби дітей, запропонувати їм показати, де у моркви тупий кінець, а де — гострий. Наприкінці заняття пригостити дітей морквиною. Виліплені ними морквинки скласти на тацю і пригостити іграшкових зайчиків.
Лялька-неваляйка
Матеріал: лялька-неваляйка, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Обстежити з дітьми конструктивну будову ляльки- неваляйки, назвати форму і величину кожної частини. Помилуватися лялькою. Показати послідовність ліплення іграшки: ділити шматок глини на дві рівні частини, а потім одну ще на дві рівні частини, а з цих одну ще так само на дві рівні частини.
Запропонувати дітям зліпити таку саму ляльку-неваляйку. Звернути їхню увагу на міцне притискування голівки до тулуба. Наприкінці заняття поставити на кожний стіл по одній великій ляльці-неваляйці. Коли неваляйки висохнуть, розфарбувати їх і дати дітям погратися ними.
Лялька-неваляйка
Матеріал: лялька-неваляйка на кожний стіл, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Вранці (у день заняття) діти граються ляльками- неваляйками, обводять і обмацують предмет рукою. Вихователь звертає увагу малюків на частини предмета (велика куля — тулуб, маленька — голова), охоплює рукою кожну.
На початку заняття вихователь показує дітям ляльку, яку вони ліпитимуть, спонукає малят пригадати форму і розмір частин. Щоб викликати у них інтерес до заняття, вихователь під час показу використовує прийом доліплювання розпочатого раніше виробу. Викликає когось із малюків і пропонує розпочати роботу, зосереджуючи увагу на формі, розмірі, кількості частин.
Наприкінці заняття вихователь порівнює вироби, знаходить схожість з натурою, хвалить дітей за старанність. Коли вироби висохнуть, дає малюкам розфарбувати їх і погратися.
Зліпи яку хочеш іграшку
Матеріал: кращі дитячі вироби, прості за будовою дитячі іграшки, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.Розглядання з малюками дитячих робіт, іграшок до заняття. На занятті запропонувати подумати хто що ліпитиме і сказати вихователеві. Заохочувати дітей, декого похвалити за хороший задум. Зліпити кілька предметів і запропонувати малюкам виконати задум. Слідкувати, кому потрібна допомога. Після роботи запропонувати самому назвати виріб, який виліпив, розповісти про нього. Похвалити того, хто добре придумав і виліпив. Кращі роботи поставити на стенд.
Зліпи яку хочеш іграшку
Матеріал: прості за будовою іграшки, дитячі вироби, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради: Ігри з іграшками. Бесіда про те, що можна зліпити з глини, розглядання іграшок, кращих дитячих робіт. Провести розваги на тему «Відгадай, що зліпили». На початку заняття діти роздивляються іграшки, вироби з глини, виконані ними раніше. Вихователь пропонує кожному виліпити іграшку, яку він хоче, допомагає визначитися із темою роботи. Звертає увагу на те, що ліпити треба так, аби можна було впізнати, що зліплено. Під кінець роботи діти впізнають, що саме виліплено, розповідають про свої вироби.
Зліпи те, що тобі найбільше
подобається
Матеріал: прості за будовою іграшки, персонажі доступних дітям цього віку казок у скульптурі, ілюстраціях, дитячі вироби, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради. До заняття звернути увагу дітей на створення чіткого уявлення про зображувальні предмети. Ігри дітей з іграшками, розглядання кращих дитячих робіт, скульптур малих форм, ілюстрацій, показ діафільмів.
На занятті запропонувати кожній дитині зліпити те, що найбільше їй подобається. Виконані роботи виставити і запропонувати дітям відгадати, що зліплено. Якщо виріб не впізнали, дитина сама розповідає про нього.
III квартал
Матрьошка
Матеріал: матрьошка, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради. Помилуватися матрьошкою, обстежити її форму, виділити складові частини та їх величину. Розділити шматок глини на дві рівні частини. З однієї скатати велику кульку (тулуб матрьошки), а з другої, поділивши її на 2 частини, — голову і руки. Шматок глини для тулуба і голови розкочувати між долонями круговими рухами рук. Для рук глину розкочувати у валик.
Під час з’єднання частин у ціле звернути увагу дітей на те, що треба міцно притиснути руки (валик) і голову (кулька) до тулуба матрьошки (великої кульки), щоб вони трималися.
Наприкінці заняття запропонувати дітям поставити своїх матрьошок у коло.
Велика матрьошка, яку вихователька ставить на стіл, знайомиться зі своїми подружками. Прослухати російську народну мелодію «Игра с матрешками».
Матрьошка
Матеріал: матрьошка, глина, підкладки для ліплення, ілюстрації.
Методичні поради. Ігри дітей з матрьошкою, вивчення її конструктивної будови (голова, тулуб, руки). Розглядання матрьошок в ілюстраціях.
На початку заняття в групу заходить матрьошка і просить виліпити її з глини. Діти роздивляються мат- рьошку, пригадують форму складових частин. Вихователь запитує, як розділити грудку глини на дві рівні частини. З одного шматка розкочує велику кульку і говорить, що це тулуб, а другу грудку пропонує комусь із дітей розділити на дві частини і зліпити кульку для голови. Для рук шматок глини розкочує у вигляді качалочок і притискує до тулуба, голову (меншу кульку) також притискує, щоб міцно трималася.
Наприкінці роботи вихователь ставить на стіл велику матрьошку, а навколо неї вироби дітей. Пропонує малюкам виконати уривок пісні «Игра с матрешками».
Матрьошки танцюють на святі
Матеріал: глина, підкладки для ліплення, матрьошки.
Методичні поради.
Бесіда про те, як танцювали матрьошки на святі. Обстеження іграшки дітьми (краса, конструктивна будова, колір). Процесу ліплення іграшки вихователь не показує, а надає дітям можливість працювати самостійно. Наприкінці заняття під російську народну мелодію «Игра с матрешками» діти граються виробами (матрьошки танцюють).
Пташка
Матеріал: іграшкова пташка, глина, підкладка для ліплення.
Методичні поради.
Помилуватися красою пташки, обстежити конструктивну будову іграшки і назвати форму і величину кожної деталі (тулуб більший, голова менша, дзьоб маленький і гострий). Глину розділити на більшу і меншу грудки і показати послідовність ліплення пташки.
Звернути увагу на те, що голову пташки не слід сильно притискувати до тулуба, щоб не зламати. Дзьоб прищипують пальцями (двома пальцями, вказівним і великим, правої руки здавлюють глину).
Каченя
Матеріал: іграшка-каченя, велика іграшка качки, глина, підкладки для ліплення, ілюстрації.
Методичні поради.
Розглядання ілюстрацій, спостереження за качками, каченятами. На початку заняття вихователь читає загадку: «Плавала, купалася, сухенькою зосталася». Діти відгадують. Після цього їм показують іграшкову качку і пропонують виліпити для неї багато каченят, щоб вона з ними ходила купатися. Вихователь пояснює прийоми ліплення і звертає увагу дітей на те, що процес роботи пояснюватиметься один раз, а надалі вони ліпитимуть самостійно.
Наприкінці заняття вихователь ставить велику качку на стіл і в рядок розміщує вироби дітей, хвалить за самостійність у роботі і разом з ними виконує співаночку:
Качка йде, каченят веде.
На напасочку, на порясочку,
На холодну водицю,
На зелену травицю.
Курчатко
Матеріал: іграшка-курча, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
Слухають музику А.Філіпенка до пісні «Курчата». Показ послідовності ліплення іграшки. Наприкінці заняття ігри дітей з виробами і виконання пісні «Курчата».
Башточка
Матеріал: башточка, глина, підкладки для ліплення.
Методичні поради.
До заняття погратися з башточками,, визначити форму, величину, колір кілець. На занятті запропонувати виліпити башточки в дарунок дітям ясельної групи.
Послідовність ліплення башточки вихователь не показує. Він дає можливість працювати самостійно.
Коли вироби висохнуть, у години художньої самостійної діяльності малюки розфарбовують їх і дарують молодшим дітям.
