Організація гурткової роботи з хореографії із дітьми 5-7 років
Танок — це сукупність виразних злагоджених рухів, об’єднаних загальним ритмом, що виражають почуття й настрій тих, хто танцює. За своєю руховою природою танок близький до деяких засобів фізичної культури, а за естетичними параметрами — до духовної.
Так, формуючи тілесну культуру танцю, ми розв’язуємо такі завдання фізичного виховання: оптимізація рухової активності залежно від індивідуальних та статево-вікових особливостей; підвищення функціональних можливостей організму та його гармонійний розвиток; запобігання та корекція відхилень у фізичному розвитку дітей. Корисно використовувати елементи танцю в системі фізичного виховання дітей дошкільного віку, що сприятиме формуванню якісних характеристик рухів: виразності, ритмічності, чіткості, координованості та цілісності. Емоційна забарвленість танцювальних вправ надає рухам енергії або м’якості, більшого розмаху чи стриманості і в той самий час сприяє їхній розкутості та невимушеності. Танцювальна діяльність дозволяє вирішувати корекційно-профілактичні завдання: формування постави та корекція деяких її порушень (незначний лордоз, кіфоз, сколіоз), запобігання та корекція таких відхилень у формуванні чи анатомічній будові стопи, як плоскостопість.
Духовна культура танцювального мистецтва в широкому плані спрямована на залучення дітей до загальнолюдських культурних цінностей, а у вузькому — сприяє розвитку художнього смаку та емоційної сфери дитини, вихованню позитивних форм поведінки та спілкування, формуванню навичок психорегуляції.
Танок як один із видів розваги сприяє емоційній розрядці, подоланню негативних емоцій, зняттю напруження. Як відомо, в людині генетично закладена потреба у психічній та фізичній рівновазі, тому нам подобається танцювати, особливо дітям, які в такий спосіб можуть також виразити себе та задовольнити потребу в русі.
Саме за допомогою відповідних рухів, поз, міміки, жестів під музику дитина може передати свій настрій, почуття, переживання, влучно розкрити цілісний музично-руховий образ. Усе це допомагає розвивати танцювальну творчість, яку слід розуміти як здатність дитини створювати нові рухи, варіанти комбінування та ускладнення вже відомих елементів; а також це вміння самостійно імпровізувати в процесі музично-рухової діяльності відповідно до особливостей музичного твору на основі вивчених танцювальних та образних рухів.
Танцювальна діяльність також сприяє психічному розвитку дитини: розширенню кругозору, активізації пізнавальних процесів, розвитку довільної уваги, пам’яті (зорової, слухової, рухової), творчої уяви.
Хореографія виконує не тільки загальнорозвивальні функції, а й може розв’язувати завдання морально-етичного виховання. Так, під час хореографічних занять можна розширювати дитячі інтереси, розвивати вміння бачити прекрасне в хореографії та інших видах мистецтва, формувати навички культури одягу, культури поведінки та культури рухів (зокрема запрошення до танцю, яке підкреслює гідність і повагу до того, з ким танцюють і для кого танцюють), привчати до охайності, самостійності, відповідальності та обов’язкової дисципліни.
Поряд з іншими видами мистецтва танок відіграє значну роль у відродженні та збагаченні національної культури. Ознайомлення дітей з яскравим колоритом української хореографічної лексики, цікавими композиційними формами, своєрідними національними костюмами допомагає дітям усвідомити значущість національно-культурних цінностей, зокрема традицій, обрядів.
У житті дошкільнят музично-рухова діяльність посідає одне з провідних місць у музичному вихованні. Малюки з задоволенням виконують нескладні таночки, грають у музично-рухові ігри.
При визначенні завдань та змісту хореографічної роботи з дітьми керівник гуртка має враховувати загальні вікові, психологічні, фізичні, особистісні та музично-рухові особливості їхнього розвитку.
Старший дошкільний вік характеризується в психолого-педагогічній літературі як сензитивний період у вихованні та розвитку дитини, коли відбувається найбільш інтенсивний її психічний та фізичний розвиток. Саме в цей період у малюків значно активніше відбуваються нервові процеси. Системи умовних зв’язків, сформовані в цьому віці, відрізняються значною стійкістю та зберігаються протягом усього життя. Також удосконалюється діяльність різних органів чуття, друга сигнальна система стає провідною в регуляції дитячої поведінки, що сприяє розвитку самостійності дітей в усіх видах діяльності, в тому числі і в танцювальній.
Виникають значні зміни в когнітивній сфері. Сприйняття співвідноситься з практичними діями і стає більш цілеспрямованим, поширюються та поглиблюються уявлення про предмети та явища, що допомагає дітям краще розуміти семантику різних назв, зокрема зі сфери мистецтва.
Для розвитку дітей 5-7 років особливого значення набувають різні види пам’яті. Так, удосконалюється рухова пам’ять, що сприяє швидшому засвоєнню дітьми різних варіантів виконання танцювальних рухів. Наочно-образний характер запам’ятовування, який притаманний дошкільнятам, дозволяє чітко сприймати технічні та образні характеристики нової вправи або руху. Тому саме на цьому етапі важливо, щоб педагог показував рухи чітко, емоційно, підкріплював поясненнями, образними порівняннями, зрозумілими дітям. Розвиток словесно-логічної пам’яті допомагає малюкам запам’ятовувати зміст танцювальних комбінацій, етюдів та окремих танців. У цьому віці процес запам’ятовування інформації має здебільшого мимовільний характер, тобто залежить від емоційного стану та інтересу до певної теми. Тому зміст хореографічних вправ повинен мати ігровий характер і спиратися на інтереси дітей та їхній досвід.
З віком емоційна сфера дітей значно збагачується, і старші дошкільники вже здатні керувати процесом фантазування для досягнення певної мети, що свідчить про зародження творчих форм уяви, що, у свою чергу,
допомагає створювати яскраві танцювальні образи, розвиває та збагачує рухову сферу дітей. Вони починають точніше передавати своє індивідуальне сприймання, відповідати на музику певними рухами, жестами та мімікою. Отже, для роботи з малюками слід добирати рухи, спрямовані на образне відображення дійсності і яким властиві сюжетність, образний та ігровий характер.
Завдяки виникненню в цьому віці первинних форм довільної поведінки діти здатні підпорядковувати увагу вимогам педагога, керувати своєю психічною діяльністю. Тому, починаючи з шестирічного віку, до змісту хореографічної роботи включаємо ознайомлення з нескладними елементами класичного танцю, засвоєння яких потребує уваги, зосередженості, витримки. Доступні класичні вправи, які не перевантажують м’язовий апарат дітей, сприяють розвитку гнучкості тіла, координації рухів, правильної постави та підносять формування танцювальних навичок на естетичний рівень. Однак слід враховувати, що нервова система дітей ще дуже вразлива, і тому для встановлення та закріплення врівноваженої взаємодії процесів збудження й гальмування враховуємо раціональну зміну ритмічних та повільних рухів.
Значні зміни спостерігаються не лише у психічному, а й у фізичному розвитку дитини. Фізіологічно закономірними в п’ять років є зміни пропорцій тіла, розвиток кістково-м’язової системи і рухових функцій. Такі покращення моторики сприяють високій руховій активності старших дошкільнят. Крім цього, завдяки удосконаленню координації рухів малюки здатні засвоювати ускладнені хореографічні фігури.
Саме в дошкільному віці інтенсивно розвивається музичне сприйняття, завдяки чому накопичуються музичні враження, зростає співвідношення музично-ритмічних навичок і навичок виконання танцювальних рухів.
Враховуючи основні закономірності психічного, фізичного, особистісного та музично-рухового розвитку дітей 5-6 років, ми визначили мету та завдання хореографічної роботи з дітьми цього віку.
Мета: залучення дітей до краси хореографічного мистецтва; виховання інтересу та любові до танцювальної діяльності; формування початкових хореографічних умінь та навичок, засвоєння нескладних танцювальних рухів та етюдів; розкриття та розвиток творчого потенціалу, виявлення та створення умов для розвитку обдарованих дітей.
поведінки та культури одягу, виховувати морально-вольові якості.
Завдання:
¦ ознайомити дітей з різними видами танцювального мистецтва (народним, історико-побутовим, бальним, класичним, сучасним) та доступною термінологією відповідного хореографічного напрямку;
¦ формувати навички виконання хореографічних рухів, які відповідають віковим особливостям та індивідуальним можливостям дітей, сприяти розвитку вміння вільно володіти своїм тілом і користуватися необхідними засобами рухової виразності (добирати до рухів відповідні пози, жести, міміку);
¦ вчити співвідносити рухи з характером музики, розвивати почуття ритму (відображення в русі ритмічного малюнку мелодії за допомогою плескання або тупання);
¦ розвивати силу та еластичність різних груп м’язів, здійснювати профілактику та корекцію окремих анатомо-фізіологічних відхилень;
¦ розвивати вміння орієнтуватись у просторі під час виконання різних видів музично-ритмічних рухів, самостійно перешиковуватись і виконувати композиційні малюнки (“хвилі”, “завиток”, “великі та маленькі зіроньки”, “концентричні кола” тощо);
¦ розвивати вміння емоційно переживати ігрову ситуацію в танці, знаходити індивідуальну пластику для розкриття музично-рухового образу, заохочувати до вільної імпровізації під час складання власних танцювальних форм, звертати увагу дітей на красу власних рухів;
¦ залучати малюків до національної народної творчості, знайомити з композиційними різновидами українського танцю (хоровод, гопак, козачок, гуцулка);
¦ виховувати інтерес до танцювальної діяльності, розвивати естетичні почуття та художній смак, формувати навички культури поведінки та культури одягу, виховувати морально-вольові якості.
На заняттях з хореографії ми ознайомлюємо дітей з нескладними, доступними для сприймання та виконання елементами класичного, народно-сценічного, бального, історико-побутового танців, хореографічною термінологією; діти засвоюють сюжетно-тематичні, ігрові, тренінгові комбінації та етюдні форми. Такий комплексний підхід до змісту хореографічної роботи з дошкільнятами допомагає не тільки зробити заняття змістовними, різноплановими, цікавими, а й надає можливість визначити здібності дітей для їхнього подальшого розвитку в самодіяльних колективах певного напрямку (бального, естрадного, сучасного, народного або класичного танцю).
Танцювальні заняття з дошкільнятами проводимо як у груповій (не більше 20 дітей), так і в індивідуальній формі, не більше двох разів на тиждень тривалістю не довше 45-60 хвилин, інакше це призведе до фізичної перевтоми дітей, розсіювання їхньої уваги.
Структура танцювального заняття включає в себе три частини: вступну, основну та заключну. Вступна та заключна частини не змінюють своєї тривалості та спрямованості. Зокрема, вступна частина («розігрів») складає
5-10% загального часу заняття та має на меті створити емоційний настрій на подальшу діяльність, підготовку м’язів до більш інтенсивного навантаження. Зміст цієї частини будуємо на сюжетній (ігровій) основі та включаємо до неї такі побутові рухи і танцювальні елементи: крок з носка (па марше), кроки на півпальцях, кроки та біг з високим закиданням гомілки назад і високим підніманням стегна, па галопу, підскоки, па польки, стрибкові комбінації, елементи народно-сценічного та сучасного танців, імітаційні рухи тощо. Крім цих рухів для більшої насиченості та нетрадиційного проведення блоку використовуємо нескладні гімнастичні вправи з переміщенням напівприсядки, на колінах, сидячи на підлозі. Використання цих вправ має образну спрямованість та є зрозумілим, цікавим і доступним для виконання дітям. Як правило, рухи вступної частини виконуються по колу. Однак використовуємо «фігурне марширування», в процесі якого діти засвоюють відчуття простору та опановують нескладні шикування.
Заключна частина заняття (5-10%) спрямована на релаксацію, психорегуляцію організму, а також підведення підсумків на підставі аналізу танцювальної діяльності дітей під час заняття. До змісту цієї частини слід добирати ігрові та творчі завдання, нескладні улюблені дітьми танці, вправи на дихання та розслаблення організму.
Основна частина заняття (80-85 %) варіюється залежно від тематики, мети, міри готовності дітей до танцювальної діяльності та бути спрямована на розвиток окремих груп м’язів, оволодіння та вдосконалення навичок танцювальної діяльності, розвиток творчості та музикальності, розучування танцювального репертуару тощо.
Заняття з хореографії проводимо у сюжетній або ігровій формі. Добираючи сюжет, слід враховуємо рівень знань і коло інтересів дітей. Джерелами сюжетних ліній для занять є: дитяча література (розповіді, казки, вірші); навколишній світ (побут, спорт, трудова діяльність дорослих, об’єкти і явища природи); ігрова діяльність, дитячий пісенний матеріал, мультфільми та дитячі кінофільми тощо. На цій основі проводимо різноманітні цікаві форми хореографічних занять: заняття-казка, заняття-екскурсія, заняття-подорож, заняття-змагання, заняття-фантазія, заняття-розвага, заняття-концерт. Такі форми проведення занять захоплюють дітей, підвищують їхню активність, стимулюють творчу уяву, збагачують емоційний досвід.
Поряд з вирішенням навчальних завдань на заняттях з хореографії слід планувати виховну роботу. Під час заняття особливу увагу звертаємо на хлопців, інтерес не лише чоловічим репертуаром, але й збільшення фізичного навантаження.
Під час організації та проведення хореографічних занять з дітьми дошкільного віку дотримуємось таких методичних вимог:
- постановка перед кожним заняттям виховних, розвивальних і оздоровчих завдань; відповідність змісту заняття його тематиці, меті й завданням;
- повторення попереднього й подача нового матеріалу з обов’язковим його закріпленням шляхом багаторазового варіативного використання;
- зміна видів діяльності, місця розташування дітей, оптимальне дозування припустимого навантаження;
- особиста участь педагога у виконанні танцювальних рухів;
- використання різнохарактерного, образного музичного матеріалу, що відповідає завданням певної частини заняття;
- формування у дітей усвідомленої мотивації до танцювальної діяльності;
- використання різних методів і прийомів, що стимулюють рухову, розумову, пізнавальну й творчу активність дітей;
- здійснення індивідуально-диференційованого підходу (урахування фізичних можливостей, психічних особливостей, інтересів, статевих розходжень і особистісних якостей дитини);
- створення ігрової атмосфери, що сприяє підвищенню інтересу до заняття;
- створення атмосфери захищеності й комфортності під час заняття, доброзичливий характер спілкування з педагогом, заохочення навіть незначних досягнень дітей;
- використання прийомів, що забезпечують емоційне наповнення заняття (прийоми емоційної регуляції, прийоми корекції несприятливих емоцій);
- стимуляція активності й самостійності дошкільнят;
- сполучення репродуктивного й продуктивного видів діяльності, надання дітям свободи у виборі способів рішення творчих завдань;
- підбиття підсумків з аналізом діяльності дітей, повідомлення мети наступного заняття для підвищення інтересу й мотиваційної готовності.
Під час проведення занять враховуємо й організаційні вимоги:
- обладнання спеціального приміщення, оснащеного станками, дзеркалами, килимовим покриттям для партерної гімнастики;
- дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил техніки безпеки;
- спеціальне взуття й форма одягу педагога та дітей (відповідно до температурного режиму);
- педагогічно обґрунтоване розміщення акомпаніатора, педагога й дітей;
- – технічне забезпечення заняття;
- добір необхідної наочності, реквізиту та інших атрибутів.
Основні вимоги до знань, умінь та навичок
У процесі хореографічної роботи діти старшого дошкільного віку повинні набути таких хореографічних знань і вмінь:
- вміти музично, ритмічно та виразно рухатися, утримуючи правильне положення голови, рук і тулуба;
- вміти самостійно та за показом педагога виконувати доступні танцювальні рухи різної видової спрямованості;
- вміти орієнтуватись у просторі й переміщуватися відповідно до певного малюнку танцю; вміти емоційно сприймати музику, аналізувати та пластично передавати її характер; вміти передавати танцювальні образи, використовуючи виразні засоби хореографії;
- вміти вигадувати нові танцювальні рухи, інтерпретувати знайомі та імпровізувати на основі рухового досвіду, життєвих вражень і музики; вміти відрізняти особливості повільних хороводів і швидких танцювальних ритмів українського народного танцю, відчувати характер старовинних та сучасних жанрів музики; вміти виразно виконувати доступні танцювальні композиції;
- знати правила постановки рук, позиції ніг, положення в парі та термінологію відповідних танцювальних напрямків;
- знати правила культури одягу та культури поведінки на занятті;
- вміти ввічливо поважно ставитися до партнера.
